| کد مطلب: ۱۰۸۲۹۷۱
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی»‌ پشت‌پرده ثروت دبیرکل جبهه پایداری را بررسی می‌کند؛

محصول سوآپ رانتی

آرمان ملی- حمید شجاعی: «صادق محصولی» نامی است که این روزها خبرهای بسیاری در مورد وی گفته می‌شود و هر از چندی شخصی در مورد او، عقبه‌اش، میزان ثروت و مهم‌تر از آن اینکه این ثروت از کجا آمده سخن به میان آورده و می‌آورند.

محصول سوآپ رانتی

اما پرواضح است که دبیرکل جبهه پایداری از زمان پذیرش سمت‌هایی که در دولت محمود احمدی‌نژاد داشت و ارتباطاتی که از این راه ایجاد شده به درآمدهای  بالایی رسیده است. چنانکه افراد مختلفی که از قضا اغلب در اردبیل نیز بودند چنین روایتی از صادق محصولی دارند. منصور حقیقت‌پور، نماینده اسبق اردبیل در خصوص محصولی و سرمایه‌اش می‌گوید: «یکی از نمونه‌ها بحث سوآپ نفت است. وقتی من استاندار اردبیل بودم و محصولی وزیر کشور، او به من خیلی فشار می‌آورد که این پرونده را جمع کنم؛ به موقع خواهم گفت چه کسانی در این پرونده بودند. وقتی ایشان به تهران آمد، به‌دلایلی که دلایل آن را نیز به موقع خواهم گفت در یک خانه ۷۰ متری در سلسبیل مستاجر می‌شود. پس از این دوره، سوآپ یک رانت خیلی بزرگی بود که باعث ثروتمندشدن محصولی شد.»‌ البته حقیقت‌پور تنها کسی نبوده که در این خصوص اظهارنظر کرده و افراد مختلف دیگری نیز در این میان بوده‌اند. از طرفی بسیاری این معنا را بسط و گسترش می‌دهند که حتی محمود احمدی‌نژاد نیز با اتکا به محصولی و ثروتش به قدرت رسیده و بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زده است. از همین‌رو است که احمدی‌نژاد و محصولی را بسیار نزدیک از افراد دیگر به رئیس دولت‌‌های نهم و دهم می‌دانند. عبدالرضا داوری، مشاور سابق احمدی‌نژاد می‌گوید: نکته قابل توجه این است که احمدی‌نژاد محصول، صادق محصولی است و نه بالعکس چراکه محصولی در زمان دانشجویی هر دو فرد در دانشگاه علم و صنعت، سطح سیاسی محصولی بسیار بالاتر از احمدی‌نژاد بود. جدای از این مساله داستان خالص‌سازی و کنارگذاشتن شهیدان باکری از سپاه ارومیه نیز برگ دیگری از رویکردهای صادق محصولی در عرصه سیاست عملی بوده است. چه اینکه وی امروز در جایگاه دبیرکل جبهه پایداری نیز رویکردهای خود را بیش از پیش گسترش می‌دهد. چنانکه اخیرا در کنگره جبهه پایداری گفته بود مجلس آینده باید انقلابی‌تر از این مجلس باشد و به عبارتی گرا را برای خالص‌سازی بیشتر به نهادهای اجرایی داده بود. البته در این میان محصولی نیز بیکار ننشسته  و اعلام کرده که از برخی افراد شکایت خواهد کرد که عبدالرضا داوری با استقبال از این شکایت بیان کرده با مدارک و مستندات در دادگاه حاضر خواهم شد. محصولی و رفقایش البته این افشاگری ها را هدفمند و در راستای کاهش مشارکت در انتخابات می‌دانند اما واقعیت این است که آنها از ریزش پایگاه رای خود به‌رغم هزینه‌های بسیار نگران هستند.

*ماجرای رانت سوآپ نفتی

پس از طرح مسائل بسیار در خصوص دبیرکل جبهه پایداری و ثروت صادق محصولی که مورد تاکید بسیاری از چهره‌های سیاسی بوده است. اخیرا یکی از افرادی که در ماجرای سوآپ نفتی ایران و آذربایجان نقش  موثری داشته، پرده از برخی حقایق و اجرا برداشته است. کاردار سابق ایران در خصوص ماجرای سوآپ نفتی و نقش صادق محصولی و احمدی‌نژاد اظهار داشت: بنده از نزدیک با مساله سوآپ نفت آذربایجان توسط محصولی که این روزها مطرح شده، درگیر بودم. زمانی‌که بنده به‌عنوان کاردار در باکو بودم، اساسا پیشنهاددهنده سوآپ بنده بودم، در آن زمان شرایط نخجوان خاص بود، به این ترتیب که در محاصره بود و ارتباطات قطع شده بود. نخجوان در باکو نمایندگی داشت که حسن زینال‌اف امور آن را برعهده داشت، به واسطه روابطی که با او داشتم پیشنهاد دادم سوآپ نفت را دادیم و پای استانداری اردبیل به این داستان باز شد و احمدی‌نژاد این پروژه را به سازمان همیاری‌های شهرداری سپرد که مسئول آن حسینی، از دوستان احمدی‌نژاد بود، در نهایت قرارداد بسته شد و بنا بر این گذاشته شد که طرف آذربایجان از منطقه ایمیشلی که سمت دیگر آن پارس‌آباد ایران است، گازوئیل را به سازمان همیاری بدهد و آنها معوض را به نخجوان بدهند و در این میان هزینه سوآپ ۱۰ درصد می‌شد. افشار سلیمانی گفت: احمدی‌نژاد به‌دلیل اینکه اردبیل را نمی‌شناخت و ارتباطی هم با افراد آن منطقه نداشت افرادی را از این طرف و آن طرف به اردبیل آورده بود کما اینکه محصولی را وارد پروژه سوآپ نفتی کرد، در حالی‌که ربطی به محصولی نداشت و کار خودش به‌راحتی انجام می‌شد و نیازی به حضور احمدی‌نژاد و محصولی نبود اما در هر صورت رانتی بود که برداشتند و استفاده کردند. وی افزود: علاوه بر این در سرعین و خط لوله گاز خلخال نیز از این درآمد استفاده کردند اما بخش بزرگی از درآمد به شکل دیگری استفاده می‌شد که خدا می‌داند، اما داستان اصلی این است که گازوئیلی از آذربایجان به ایران نمی‌آمد چرا که نرخ گازوئیل در آن کشور چند برابر نرخ آن در ایران بود، لذا گازوئیل در همان کشور می‌ماند و به خود آذربایجانی‌ها می‌فروختند اما به‌دلیل اینکه نامش سوآپ بود و قرار بود ایران تانکر بفرست و در آن طرف پُر شود، این اقدام را انجام دادند که صوری مهر ورود و خروج می‌خورد اما در هر صورت گازوئیلی نمی‌آمده و این را به‌صورت نقدی می‌فروختند و دلار حاصل از آن را در بازار آزاد تبدیل به ریال می‌کردند که آقایان از سفره انقلاب اسلامی متنعم می‌شدند.

* محصولی معنی سوآپ را هم نمی‌فهمید

سلیمانی در ادامه بیان کرد: بنده به‌خاطر دارم حتی یکبار به اردبیل آمده بودم یکی از کارمندان همیاری‌ها که فرد محتاطی بود، چمدان دلار را به او داده و گفته بودند که دلارها را به تهران ببرد، آنها را بفروشد و مبلغ را به حساب واریز کند. زمانی‌که احمدی‌نژاد رئیس جمهور شد همین قضیه تبدیل به پرونده‌ای برای او شد که شنیدم محکوم شده بود اما در نهایت پرونده را بستند که فکر می‌کنم در حال حاضر آقایان با خود می‌گویند که ای‌کاش همان موقع از طریق پرونده مذکور مانع حضور احمدی‌نژاد در ریاست جمهوری می‌شدند. کاردار سابق ایران در خصوص تخصص محصولی در مورد پروژه سوآپ نفتی اظهارکرد: پای محصولی را احمدی‌نژاد به پروژه سوآپ نفتی باز کرد. محصولی چه نقشی در این بازی داشت؟ متولی امر که سازمان همیاری‌های استان اردبیل بود. از طرفی خود احمدی‌نژاد هم نسبت به استان اردبیل بیگانه بود و شناختی نداشت، بعد هم که آمد محصولی را وصل کرد که اصل قضیه او باشد و همه کارها را به او سپرده بود به نحوی که پول را هدایت می‌کرد. سوآپ نفتی تخصصی نیاز نداشت، از طرفی فقط گازوئیل سوآپ می‌شد. محصولی در حاشیه مانده بود لذا احمدی‌نژاد پای او را به سوآپ باز می‌کند وگرنه محصولی معنی سوآپ را هم نمی‌فهمید. وی در خصوص میزان ثروتی که محصولی از سوآپ نفتی به‌دست آورده؛ بیان کرد:  محصولی وارد پروژه نفتی شد و از این طریق بنیان ثروتمندی او گذاشته شد، در هر صورت سوآپ نفتی پولی بود که با استانداری احمدی‌نژاد به محصولی رسید.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار