| کد مطلب: ۱۰۵۷۶۵۹
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان‌ملی» جنگ‌روانی تل‌آویو علیه توافق هسته‌ای را بررسی می‌کند

ترس اسرائیل از تماس‌های ایران و آمریکا برای توافق جدید | 4 دهه ایجاد رعب و وحشت از ایران هسته‌ای

بازگشت به توافق وین و لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران چند هفته‌ای است که مجددا در سر خط اخبار حوزه بین‌الملل قرار گرفته است. این بار خبر‌ها در ارتباط با «توافق موقت» است؛ توافقی که البته از سوی ایران هنوز اظهار نظر رسمی در مورد آن صورت نگرفته و آمریکایی‌ها نیز هیچ گونه خبری در مورد کم و کیف آن نمی‌دهند. رسانه‌ها از دیدار مقامات ایران و آمریکا در سازمان ملل خبر‌هایی را منتشر می‌کنند که ظاهراً در ارتباط با تبادل زندانیان است اما تحلیلگران این حوزه گام‌ها را فراتر نهاده‌ و عملاً در مورد احتمال مذاکرات ایران و آمریکا در ارتباط با شیوه بازگشت به برجام خبر می‌دهند.

ترس اسرائیل از تماس‌های ایران و آمریکا برای توافق جدید | 4 دهه ایجاد رعب و وحشت از ایران هسته‌ای

به گزارش آرمان ملی آنلاین این اخبار بعد از سفر سلطان عمان جدی‌تر شده.. با این وجود بیشترین رسانه‌هایی که در ارتباط با مسأله توافق موقت اظهار نظر می‌کنند نزدیک به رژیم اسرائیل هستند. به طوری که این رسانه‌ها دائما از قول مسئولین امنیتی و سیاسی تل‌آویو از نزدیکی ایران و آمریکا به یک توافق در ارتباط با برجام خبر‌هایی را منتشر کرده و دائما به نقل از این مقامات ضمن مخالفت با توافق با ایران اعلام می‌کنند توافق هسته‌ای چه دائم و چه موقف و چه توافقی جدید، ایران هسته‌ای را متوقف نمی‌کند. 

سناریو تکراری تل‌آویو علیه تهران

مخالفت اسرائیلی‌ها با توافق ایران و غرب در پرونده هسته‌ای بیشینه طولانی دارد و هر بار ایران و غرب به مذاکره پرداختند و حتی آژانس در ارتباط با ایران گزارشی را اعلام کرده که ابعاد مثبتی داشته است آن‌ها تلاش کردند به شدت در برابر هر گونه توافق با ایران‌ایستادگی کنند در خاطر داریم که در ۲۰۱۵ آن‌ها به هر دری می‌زدند که توافق بین ایران و غرب در ارتباط با پرونده هسته‌ای صورت نگیرد.  نتانیاهو حتی خبر از دسترسی مراکز امنیتی خود به پرونده‌های هسته‌ای داد و یک شو رسانه‌ای نیز در این ارتباط برگزار کرد. اکنون نیز که خبر‌هایی مختلفی در ارتباط با احتمال بازگشت به برجام و حتی احیای مذاکرات شنیده می‌شود  اسرائیلی‌ها بار دیگر البته در سطحی پایین‌تر دست به اقداماتی می‌زنند تا از این طریق بتوانند از بروز هرگونه گفت‌و‌گویی جلو‌گیری کنند.

به گزارش سپاه سایبری پاسداران، فرماندهان نظامی اسراییلی گفته‌اند: «روشن است که نیروی هوایی ما هیچ وقت چنین کار خطرناک و پیچیده‌ای مثل حمله به تأسیسات ایران انجام نداده است. آن‌ها گفتند: ما ده‌ها سال است که مشغول بررسی این عملیات هستیم و توانایی‌هایمان را ایجاد می‌کنیم. ایرانی‌ها نسبت به گذشته موشک‌های زمین به هوای بیشتری دارند. ارتش اسرائیل در انتظار دریافت هواپیما‌های سوخت‌رسان ساخت آمریکاست. می‌دانیم ممکن است خلبان‌هایمان بر فراز ایران ر‌ها شده، به اسارت در بیایند یا کشته شوند اما اقدامات لازم را انجام می‌دهیم تا برای هر مأموریت احتمالی آماده باشیم». دست و پا زدن مقامات رژیم صهیونیستی نشان  دهنده هراس رژیم اسرائیل از صفحه شطرنج مذاکرات هسته‌ای است.

اعتراف مقامات تل‌آویو در ارتباط با پیشرفت مذاکرات

هرچند هیچ مقام رسمی مذاکرات احتمالی در ارتباط با احیای برجام را تأیید نکرده است و در نهایت مذاکرات را مربوط به انتقال زندانیان اعلام می‌کنند اما مقامات تل‌آویو به گونه‌ای سخن می‌گویند که کار تمام است و اقدامات و تلاش آن‌ها برای عدم احیا برجام به نتیجه نرسیده است. اخیراً نماینده اسرائیل در سازمان ملل اعلام کرده که توافق موقت برای برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نمی‌کند. درگیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل به کنفرانس سالانه جروزالم پست در نیویورک گفته: «این توافق برنامه هسته‌ای ایران را تعلیق می‌کند، اما اورانیوم غنی‌شده یا تأسیسات هسته‌ای ایران به حالت قبل برنمی‌گرداند. در عوض، مزایای اقتصادی خوبی به ایران می‌رسد.‌»

همچنین یک رسانه اسرائیلی از پیشرفت مذاکرات میان ایران و آمریکا برای انعقاد یک توافق هسته‌ای موقت خبر داده است. به گزارش شفقنا، هاآراتص نوشت: تماس‌های بین ایالات متحده و ایران در تلاش برای دستیابی به توافق بر سر توافق هسته‌ای در چند روز گذشته پیشرفت‌های زیادی داشته است. مقامات اسرائیلی می‌گویند که مذاکرات با سرعتی بیش از حد انتظار پیش می‌رود و این احتمال وجود دارد که دو طرف ظرف چند هفته به توافق برسند. قرار است این تفاهمات شامل امتیازی از سوی ایران برای توقف روند غنی‌سازی اورانیوم به سطوح بالا باشد. در مقابل، تهران انتظار دارد که تحریم‌های بین‌المللی تحت رهبری ایالات متحده کاهش یابد. در مرحله اول، این شامل آزادسازی حدود ۲۰ میلیارد دلار دارایی ایران از حساب‌های بانکی مسدود شده خارج از ایران – واقع در کره جنوبی، عراق و صندوق بین‌المللی پول می‌شود. 

اسرائیل از ۱۹۹۱ سنگ‌اندازی می‌کند

یک کارشناس مسائل هسته‌ای در ارتباط با نگاه تل‌آویو به مذاکرات احتمالی ایران و غربی‌ها در ارتباط با احیای توافق وین به آرمان گفت: از قرار معلوم مذاکرات در ارتباط با تبادل زندانیان بوده است. وی در مورد توافق موقت  توضیح داد:  بحث در مورد توافق موقت هنوز یک موضوع مورد اختلاف برای دو طرف است. چرا که ایران توافق موقت را برای خود کارگشا نمی‌داند زیرا ایران به دنبال سرمایه‌گذاری است و افراد و شرکت‌ها و دولت‌هایی که بخواهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند نمی‌توانند نگاهی موقت به برجام داشته باشند چرا که سرمایه‌گذاری عموماً مسأله‌ای بلندمدت است.

حسن بهشتی پور تأکید کرد: اسرائیلی‌ها از ۱۹۹۱ به این سو دائماً اعلام می‌کند که ایران به سمت سلاح هسته‌ای در حال حرکت است و ۶ ماه دیگر نیز بمب هسته‌ای خواهد داشت! وی با اشاره به خبری که از سوی یک مقام نظامی این رژیم در ارتباط با ساخت تأسیسات هسته‌ای در اعماق زمین در نزدیک فردو گفت: این جزئیات که از سوی آن‌ها منتشر می‌شود در جهت ایجاد جوی امنیتی علیه ایران است که آقای ظریف اخیراً به خوبی در مورد این موضوع صحبت کردند. امنیتی‌سازی یعنی آن‌ها قصد دارند دائماً ایران را تهدید‌کننده صلح و امنیت دنیا معرفی کنند و این مورد رویکرد دیپلماسی و رسانه‌های اسرائیل علیه ایران در چهار دهه قبل بوده است. ادعای این مقام اسرائیلی در مورد وجود این تأسیسات در عمق زمین در حالی است که مراکز هسته‌ای ایران دائماً توسط بازرسان آژانس بازرسی می‌شود. البته آمریکایی به دنبال برجام پلاس هستند و چون می‌خواهند به آن برسند طرح توافق موقت را در دستور کار دارند تا ایران بخشی از غنی‌سازی خود را متوقف کند و در برابر به جای اینکه تحریم‌ها را لغو کنند، قصد دارد دارایی‌های ایران را آزاد کند و ایران هم این مسأله را نپذیرفته است. 

خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار