| کد مطلب: ۱۰۵۷۶۵۴
لینک کوتاه کپی شد

مرور و بررسی گفت‌وگوی وزیر سابق امور خارجه در کلاب هاوس:

ظریف در پاسخ به آرمان ملی: امکان رسیدن به توافق بهتر از برجام وجود ندارد | شهادتی که روحانی برای وزیرش داد چه بود؟

پرونده هسته‌ای ایران ماجرایی است که بسیاری از چند و چون و آن اطلاع دارند. اینکه از کجا آغاز شد؛ موضع دولت‌های مختلف نسبت به این پرونده چه بود و اساسا مذاکرات از چه زمانی آغاز شد و در نهایت کدام دولت، در چه تاریخی و توسط چه کسانی توانست مذاکرات را به نتیجه برساند و توافق منعقد کند. با این حال طی این سال‌ها بوده‌اند افراد، جریان‌ها و رسانه‌هایی که نه اعتقادی به مذاکره داشته‌اند و نه تلاش دولت‌ها برای مذاکره در جهت رسیدن به توافقی در راستای منافع ملی را بر می‌تابیدند.

ظریف در پاسخ به آرمان ملی: امکان رسیدن به توافق بهتر از برجام وجود ندارد | شهادتی که روحانی برای وزیرش داد چه بود؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین با این حال سنگ بنای مذاکرات در جهت رسیدن به توافق در پایان دولت دهم شکل گرفت و علی‌اکبر صالحی مذاکرات مسقط را با میانجی‌گری سلطان قابوس به پیش برد و همان مذاکرات بعدا سنگ بنایی برای مذاکرات اصلی ایران و 1+5 شد. اما شاید بتوان گام اصلی برای مذاکرات هسته‌ای که پس از سال‌ها به توافق انجامید را با روی کار آمدن دولت روحانی و سپردن سکان مذاکرات به سیاستمدار برجسته و کارکشته‌ای چون محمدجواد ظریف قلمداد کرد. جایی که ظریف با تیمی کارآمد و منسجم توانست پس از دو سال مذاکره هدفمند و دقیق با شش قدرت برتر جهان نهایتا در 23 تیرماه 1394 توافق (برجام) را منعقد کرد که طی آن ثمرات و دستاوردهای اقتصادی زیادی عاید کشور شد و اگر توافق به همان روال می‌ماند حتی اکنون نیز ایران و سایر طرف‌ها از مواهب و ثمرات آن بهره‌مند می‌شدند. اما از همان زمان هجمه‌ها، تخریب‌ها و افتراها به سوی  ظریف و تیم مذاکره کننده روان شد.

هر چند که در اردیبهشت 97 آمریکا از برجام خارج شد، اما در سال‌های بعد مذاکراتی در جهت احیای برجام صورت گرفت که به گفته حسن روحانی در آخرین جلسه هیأت دولت اگر به عباس عراقچی مسئول هیأت مذاکره کننده ایرانی اجازه داده می‌شد در همان اسفندماه 99 مذاکرات به نتیجه می‌رسید، اما اینگونه نشد و از آن زمان تاکنون به رغم مذاکرات بسیار توسط دولت جدید با سر تیمی علی باقری هنوز برجام به سر انجامی نرسیده است. حال باید دید نهایت برجام به کجا خواهد انجامید؛ احیای توافق 2015 توافق موقت یا توافقی جدید، باید منتظر ماند و پایان کار را مشاهده کرد. 

علاقه داشتم درباره مسائل دیگر مذاکره می‌کردم اما امکانات همین بود

شامگاه سه‌شنبه 16 خرداد بود که وزیر امور خارجه پیشین کشورمان با حضور در کلاب‌هاوس اولین گفت‌وگوی زنده خود پس از وزارت را در باب مسائل مختلف به ویژه ناگفته‌های برجام انجام داد. محمدجواد ظریف اظهار داشت: تمام مذاکرات و صورت جلسات را برای رهبری می‌فرستادیم. وی گفت: در مذاکرات اولین ضربه را از روسیه خوردیم. خیلی‌ها می‌گویند چرا درباره موارد دیگر مذاکره نکردید. در پاسخ باید بگویم سیاست علم امکانات است نه علم آرزوها. من علاقه داشتم درباره مسائل دیگر مذاکره می‌کردم اما امکانات همین بود. من این انتخاب را نداشتم راجع به همه موضوعات مذاکره کنم و فقط می‌توانستم راجع به مسائل هسته‌ای مذاکره کنم. رئیس پیشین دستگاه دیپلماسی بیان کرد: برخی از آقایان ادعای سواد دارند. خب قطعنامه‌های سازمان ملل را بخوانند. خانم شرمن می‌گفت که جواد ظریف معنی lift را نمی‌فهمد. زبان سازمان ملل یک زبان به خصوص است. هیچ‌کسی به اندازه من و لاوروف در بین وزرا زبان سازمان ملل را بلد نیست. ما با غربی‌ها توافق کرده بودیم که دو کلمه در متن برجام به کار نرود. یکی از این‌ها ممنوعیت بود و دیگری ساسپند(تعلیق). من در مجلس گفتم کلمه ساسپنشن نیست و این اشتباه از من بود. علتش هم این بود که ما دستورالعمل داده بودیم به همه دوستانی که داشتند ضمائم برجام رو مذاکره می‌کردند که از برخی عبارات استفاده نشود. ظریف ادامه داد: همه برجام و صد درصد آن نظر ما نیست. من نگاه برد و باخت به موضوع برجام ندارم. بلکه توان در حد توان به نکاتی که ما می‌خواستیم رسیده است. دوستانی گفتند که ظریف برجام را نخوانده است. اگر برجام خوب نبود چرا ترامپ نتوانست به هیچ بندی استناد کند وقتی که می‌خواست از برجام خارج شود. وی تاکید کرد: شهید فخری‌زاده در موفقیت برجام موثر بود و حتی از رئیس‌جمهور هم نشان گرفت. 

هدف طائب از گاندو زدن من بود

محمدجواد ظریف در کلاب هاوس گفت: برجام یک زنجیری از پای ما باز کرد. قرار نبود دویدن به ما یاد بدهد. برجام امیدی در مردم ایجاد کرد، اما صداوسیما این امید را در مردم از بین برد. گاندو کوچک‌ترین و پرهزینه‌ترین آن‌ها بود. وی همچنین اضافه کرد: هدف طائب از گاندو زدن من بود؛ فکر می‌کرد من نایاک را تاسیس کرده‌ام! وزیر خارجه سابق ایران اظهار کرد: اگر برجام اینقدر خیانتی‌بدتر از ترکمنچای است چرا آن را دور نمی‌اندازید؟ دفنش کنید این تعفن را. ما دو سال است کاره‌ای نیستیم هنوز دوستان به دنبال همان برجام هستند. می‌گویند یک دیوانه‌ای یک سنگی انداخته در چاه که صد عاقل نمی‌توانند درش بیاورند. اگر اینطور است چرا این عاقل‌های شما همچنان دنبال همان برجام هستند؟ 

اگر می‌توانید توافق بهتری انجام دهید

وزیر امور خارجه پیشین در پاسخ به پرسش مطرح شده‌ای که از سوی خبرنگار «آرمان‌ملی» طرح و از سوی مسئولان جلسه پرسیده شد در خصوص آینده برجام؛ توافق موقت، احیای برجام یا توافقی جدید، اظهار کرد: به نظر من که طرفدار برجام هستم و معتقدم برجام توافق خوبی بوده امکان رسیدن به توافق بهتر از برجام وجود ندارد و اگر برجام از بین برود جانشین آن نمی‌تواند توافقی باشد که برخی از خواسته‌های دیگر غربی‌ها را در بر نداشته باشد. اگر دوستان ما معتقدند که برخی از سانتریفیوژها و میزان مواد غنی شده باعث می‌شود دست قوی‌تر را در مذاکرات داشته باشند الحمدا... امروز که به مراتب قوی‌تر از روز شروع برجام هستیم و توجیه آن نیز وجود دارد. ظریف گفت: بروند و توافق جدیدی امضا کنند و بیشتر از برجام بگیرند.

او ادامه داد: اگر معتقدند توجیه کافی هم دارند نه اروپا و نه آمریکا تعهدات خود را انجام داده‌اند و ایران نیز می‌تواند اسنپ بک کامل کند و از ابتدا مذاکرات را انجام دهند. البته من توصیه نمی‌کنم و بعید می‌دانم که یک امکان وجود داشته باشد توافقی بهتر از برجام بسته شود. وی افزود: یکی می‌گفت ظریف می‌تواند به اسکیمو یخ بفروشد، اما من می‌گویم که هیچ‌کس نمی‌تواند به اسکیمو دوبار یخ بفروشد. من بعید می‌دانم کسی بتواند بدون حل و فصل سایر موضوعاتی که ما توانستیم در برجام کنار بگذاریم توافقی صورت بگیرد. البته هزینه‌ای هم برایش دادیم مثلا 5 سال محدودیت تسلیحاتی را قبول کردیم یا هشت سال محدودیت خرید هوش موشکی را پذیرفتیم که در اکتبر امسال تمام می‌شود. لذا بعید می‌دانم دوباره بتوانند توافقی با این شرایطی که الان هست به‌دست بیاورند. اما اگر فکر می‌کنند برجام آنقدر بد است و می‌شود توافق بهتری به‌دست بیاورند ما برایشان دعا می‌کنیم و اگر هم از ما نظری بخواهند نظرمی‌دهیم اما پیشنهاد من این است که این کار را نکنند. 

واکنش روحانی 

در حین صحبت‌های محمد جواد ظریف در کلاب هاوس در حوزه مسائل پیرامون برجام رئیس‌جمهور پیشین نیز به این اظهارات واکنش نشان داد. در کانال تلگرامی حسن روحانی رئیس‌جمهور پیشین آمده: شهادت می‌دهم ظریف، رسول امین نظام بوده و هست.

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار