| کد مطلب: ۱۰۵۷۷۴۴
لینک کوتاه کپی شد

آرمان ملی اخبار و گمانه‌زنی‌ها درباره توافق موقت و احیای برجام را بررسی می‌کند

بایدن از ترس جمهوری خواهان برای احیای برجام ریسک نمی‌کند | بازی رسانه‌ای واشنگتن با افکار عمومی ایران و آمریکا

اخبار هسته‌ای و احتمال آغاز مذاکرات ایران و غرب بر سر بازگشت به برجام با انتشار خبری از سوی برخی منابع خبری؛ این‌بار با واکنش آمریکا و ایران مواجه شد. روزهای گذشته برخی از مقامات رژیم صهیونیستی و رسانه‌ها از احتمال یک توافق موقت بین ‌ایران وآمریکا اخباری را منتشرکردند. این خبر گرچه با خواسته‌های ایران به‌خصوص در دور قبلی مذاکرات فاصله فاحشی داشت اما رسانه‌ها تاکید داشتند که مذاکره هسته‌ای با سرعت خوبی در حال پیشرفت است و احتمال توافق هسته‌ای موقت بین ایران و غرب فراهم شده است.

بایدن از ترس جمهوری خواهان برای احیای برجام ریسک نمی‌کند | بازی رسانه‌ای واشنگتن با افکار عمومی ایران و آمریکا

به گزارش آرمان ملی آنلاین خبر در دسترس بودن توافق موقت روزگذشته با واکنش آمریکایی‌ها روبه‌رو شد و همان‌طور که پیش‌بینی‌ می‌شد، آمریکایی صراحتا احتمال یک توافق موقت در پرونده هسته‌ای ایران را رد کردند. ایران نیز اگر چه در ابتدا البته به‌صورت رسمی به توافق موقت واکنش نشان نداد چرا که استراتژی مذاکراتی خود را تعیین شده می‌داند و خواستار اجرایی شدن برجام منعقد در 2015 با تمام جزئیاتش است اما به‌صورت رسمی خبر توافق موقت را رد کرد. پایگاه‌های خبری در ارتباط با واکنش آمریکا به احتمال توافق موقت بین به نقل از یک سخنگوی کاخ سفید نوشتند گزارشی که در تارنمای میدل ایست آی درج شده، درست نیست. وی در این رابطه گفت: «این گزارش نادرست و گمراه‌کننده است. هر گزارش در خصوص توافق موقت با ایران نادرست است.» همچنین نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرد: «هیچ توافق موقتی برای جایگزینی برجام در دستور کار نیست.» میدل ایست با استناد به دو منبع که نام آنها را افشا نکرده بود، مدعی شده بود که ایران و آمریکا در آستانه توافق موقت برای رفع برخی تحریم‌ها در برابر محدودیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران هستند.

تنها برجام

 از واکنش مقامات ایران و آمریکا در ارتباط با توافق موقت می‌توان به این نتیجه رسید که طرفین یا احتمالا توافق را کنار گذاشته‌اند که این احتمال با توجه به ردکردن «توافق موقت» بعید به‌نظر می‌رسد و یا اینکه در پی به اجرا درآمدن توافق هسته‌ای 2015 هستند. البته در این میان برخی مقامات آمریکایی مجددا به اظهار نظر متناقض در مورد ایران روی آوردند که نشان می‌دهد اگر هم مذاکراتی بین مقامات ایران و آمریکا در سازمان ملل وجود داشته است در همان سطح تبادل زندانیان بوده است. رویترز به نقل از دو مقام ایرانی با تایید دیدار رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تصریح کرد که در هفته‌های گذشته حداقل سه بار ملاقات کرده‌اند. به گزارش «انتخاب»؛ دو مقام ایرانی به رویترز گفتند که پیشرفت‌هایی حاصل شده، اما هنوز هیچ توافق حتمی و قریب‌الوقوعی به دست نیامده است. یک مقام ایرانی دیگر اظهارداشت: رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، در هفته‌های گذشته حداقل سه بار ملاقات کرده‌اند، اما جزئیاتی درباره این دیدارها ارائه نکرد. یک مقام ارشد ایرانی گفت: «پیشرفت‌هایی حاصل شده است و ما پیشنهادات و پیام‌هایی را با آمریکایی‌ها رد و بدل کرده‌ایم. با این حال، جزئیات زیادی وجود دارد که باید در مورد آنها بحث کنیم.»

فضاسازی رسانه‌های غربی

اگرچه با تکذیب رسمی ایران و آمریکا بر عدم حصول توفق موقت باید فضا در ارتباط با احتمال آغاز گفت‌وگو‌های رسمی برای بازگشت به برجام، تیره می‌شد اما خبر فوق به نقل از دو مقام ایرانی در مورد پیشرفت مذاکرات اجازه نداد اخبار مربوط به احتمال آغاز مذاکرات و حتی بازگشت به توافق وین به حاشیه برود با این وجود وزیر خارجه آمریکا در یک مصاحبه رسمی گفته است: تمرکز واشنگتن اکنون بر روی توافق با ایران نیست. وزیر خارجه آمریکا در ادامه با بیان اینکه واشنگتن همچنان بر این باور است که دیپلماسی به طور کلی بهترین راه برای تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است و بنابراین ما از دیپلماسی استقبال می‌کنیم و این بهترین راه است، مدعی شد که ما در عین حال مصمم هستیم که در مقابل اقداماتی که ایران انجام می‌دهد بایستیم. بلینکن اضافه کرد: رئیس‌جمهور جو بایدن بار‌ها صریح و پیوسته تکرار کرده است که همه گزینه‌ها روی میز است تا اطمینان حاصل شود که ایران به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد. این اظهار نظرات و اقدامات از سوی آمریکایی‌ها و ایستادگی ایران بر اصل توافق 2015 نشان می‌دهد راه برای رسیدن به یک مسیر دقیق به طرفین به صورت علنی به مذاکره برای بازگشت به برجام فکر کنند، طولانی است! و در روزهای گذشته رسانه‌های غربی تلاش‌کرده‌اند به نوعی با فضای رسانه‌ای در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران اقدام به فضاسازی کنند. چرا که اخیرا سی‌وپنج قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به رهبران کشور‌های انگلیس، فرانسه و آلمان (تروئیکای اروپا)، سه عضو اروپایی توافق هسته‌ای برجام خواستند مکانیسم ماشه را ذیل برجام علیه ایران فعال کنند. 

توافق تا مشخص شدن وضعیت انتخابات آمریکا فریز خواهد شد

یک کارشناس هسته‌ای در ارتباط با تکذیب خبر توافق موقت آن هم به‌صورت رسمی به «آرمان‌ملی» گفت: فضا برای مذاکرات احیای برجام و توافق 2015 امروز مهیا نیست. چرا که بازگشت به این توافق در داخل آمریکا برای دموکرات‌ها پرهزینه خواهد بود. دیاکو حسینی افزود: در این مقطع زمانی بایدن نخواهد توانست چنین توافقی با ایران را آن هم در زمانی که به انتخابات در آمریکا نزدیک می‌شویم؛ در دستور کار قرار دهد. خصوصا اینکه آمریکا نمی‌تواند با بازگشت به برجام به هدف خود یعنی یک توافق قوی‌تر و طولانی‌تر دست یابد، بنابراین برای بایدن بسیار سخت خواهد بود که با توجه به شبهات و اتهاماتی که علیه ایران در جنگ اوکراین زده شده است و همچنین با توجه به لابی‌ها ضد جمهوری اسلامی در آمریکا با ایران توافق کند. وی ادامه داد: ایران هم زمان کنونی را مناسب برای توافق نمی‌داند چرا که چند ماه آینده یک انتخابات مهم در آمریکا برگزار خواهد شد و این امکان وجود دارد که حزب بایدن در آن انتخابات شکست خورده و جمهوری‌خواهان در قدرت قرار گیرند. حزب جمهوری‌خواهان نیز به توافق با ایران پایبند نخواهد بود. بنابراین در حال حاضر فضایی برای توافق وجود ندارد. البته طرفین در عین حال می‌دانند که باید اوضاع را به خوبی مدیریت کنند تا تنش‌ها افزایش پیدا نکند. از این‌رو ممکن است شکلی از تفاهم‌های غیررسمی و اگر نگویم توافق‌ها، آن هم به کمک واسطه‌ها احتمالا در دستور کار است تا وضعیت موجود فریز شود.

خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار