| کد مطلب: ۱۰۸۲۹۷۰
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» به اوضاع شناسایی عوامل آلودگی هوا، پیش بینی‌های هواشناسی نگاهی انداخته؛

پاییز پربارش چه شد؟

آرمان ملی: در روزها و هفته‌های گذشته که مردم شمار بالایی از مناطق ایران خصوصا تهران با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کردند، دیگر یاد گرفتند که به اخبار هواشناسی هم درباره کاهش یا افزایش آلودگی و تغییرات جوی گوش نکنند.

پاییز پربارش چه شد؟

یک روز گفته می‌شد که باد شدید خواهد وزید و آلودگی را با خود خواهد برد، روز دیگر وعده باران و واپسین روز هشدار برف و کولاک داده می‌شد. وعده‌ها به تعویق می‌افتادند و کارشناسان هواشناسی با خستگی ناپذیری مثال زدنی به تکرار وعده‌های بارندگی ادامه می‌دادند. آن‌ها حتی توصیه‌هایی هم به مردم داشتند که در فلان روز چه کارهایی را بکنند یا نکنند. مثلا کنار رودخانه نروند برای طغیانی که به وقوع نپیوست یا دور کوهنوردی را خط بکشند و مسافرتی هم که آمارش در مردم ایران بنا به دلایل و شرایط اقتصادی کاهش چشمگیری پیدا کرده، همین‌طور.

کار پیش بینی هوای آلوده‌ای که مردم ایران تنفس می‌کنند هم نظیر کار پیدا کردن مقصر این وضعیت است. بحث مازوت سوزی که ابتدا توسط برخی مسئولان تایید شد توسط برخی مسئولان دیگر، مورد تکذیب قرار گرفت، عده‌ای سراغ زباله‌ها رفتند و حتی در بازدیدهای خود سری هم به آن‌ها که سالیان درازی‌ست در گوشه و کنار شهر به صورت غیرقانونی دپو شده و فروخته می‌شود هم زدند. برخی دیگر مردم را مقصر اعلام کردند که بیش از اندازه با خودروهای شخصی خود در سطح شهر تردد می‌کنند. گازوئیل و بنزین آلوده هم مقصرهای بعدی بودند و اتوبوس‌های فرسوده شهر و هرچند بالاخره معلوم نشد مقصر این وضعیت کیست، مازوت سوزی داریم یا نداریم و خیلی سوال‌های دیگر، وعده‌هایی هم داده شد در همه موارد و قرار بر این شد که با ناقضان و فراریان از اجرا و رعایت قانون هوای پاک هم برخورد شود. نکته‌ای که در خبرهای دیروز و در میان وعده‌ها می‌توان به آن اشاره کرد در مورد اتوبوس‌هاست البته با گریزی به مترو و نه خود مترو که بدنه واگن‌های آن که علاوه بر‌گذاردن منت کارِ نکرده بر سر شهروندان، نگاهی هم به پیشرفت ایران در زمینه مدیریت شهری و ساخت ابزارآلات حمل و نقل عمومی و توسعه می‌اندازد.

برای مردم اتوبوس می‌خریم تا در باد و باران منتظر نمانند

روز گذشته مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در ششمین دوره آن گفته شهرداری برای مردم اتوبوس خریده تا در باد و باران منتظر نمانند و این را زمانی گفته که هنوز اتوبوسی خریداری نشده(یا لااقل در شهر تردد نکرده و در اختیار مردم قرارنگرفته) و البته به این نکته هم اشاره کرده که اولویتشان خرید اتوبوس از خارج نیست و مجبور شده‌اند این کار را بکنند و البته آن هم دوباره به خاطر مردم. البته مراد از خارج، همان چین است.

رئیس شورای شهر تهران گفته: با چینی‌ها قرارداد بسته و تاکید کرده که اتوبوس‌ها در همکاری با تولیدکنندگان داخلی تولید شود، اما چون ما عجله داریم و کارخانجات چینی در یک شیفت ۴۵۰ اتوبوس می‌سازند تصمیم گرفتیم اتوبوس بخریم تا مردم در باد و باران و سرما و گرما منتظر نمانند.

او در حاشیه یکصد و نود و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به کاهش تعداد اتوبوس‌های تولید داخل در قرارداد منعقد شده با مدیریت شهری از سه هزار به دو هزار و ۵۰۰ دستگاه گفته: فکر نمی‌کنیم حتی میزان تأمین به دو هزار اتوبوس نیز برسد. متاسفانه خودروسازان نتوانستند اتوبوس‌های مورد نیاز را تحویل دهند و بهترین کارخانه گفته که ۵۰ اتوبوس تحویل می‌دهد و چون خوش قول است این تعداد را تحویل خواهد داد، اما دیگران به وعده خود عمل نکرده‌اند و فکر نمی‌کنیم تا پایان سال به یکهزار دستگاه نیز برسد.

او با بیان اینکه قیمت‌های اعلامی از سوی تولیدکنندگان داخلی برای قرارداد با چینی‌ها جهت واردات اتوبوس با قیمتی که در سفر به چین مطرح شد بسیار متفاوت است، گفت: البته مقداری باید به تولیدکنندگان حق داد چون ۱۰ تا ۱۲ سال خط تولید آنها تعطیل بوده و تا این خط راه‌اندازی شود زمان‌بر خواهد بود. هرچند معتقدم اگر می‌خواستند می‌توانستند تولید کنند.

او تاکید کرده که «با چینی‌ها قرارداد بسته و تاکید شد که اتوبوس‌ها در همکاری با تولیدکنندگان داخلی تولید شود اما چون ما عجله داریم و کارخانجات چینی در یک شیفت ۴۵۰ اتوبوس می‌سازند تصمیم گرفتیم اتوبوس بخریم تا مردم در باد و باران و سرما و گرما منتظر نمانند.»

بدنه‌اش کار خودمان است!

اما بجز اتوبوس‌ها، واگن‌های مترو را هم قرار است این متخصصان چینی بسازند. هرچند در برخی اخبار به تخصص کارشناسان و متخصصین ایرانی هم اشاراتی شده. روز گذشته، مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران در خبری که ایرنا منتشر کرده، با اشاره به سابقه 50 ساله متروسازی و واگن سازی در ایران با تاکید بر توانمندی تولیدکنندگان داخلی جهت ساخت واگن قطار مترو گفته است که گروه ایرانی مپنا در تولید انبوه بدنه قطارهای مترو موفق عمل کرده است.

علیرضا شیخ طاهری مپنا را یک گروه تخصصی در کشور دانسته که بیش از یک دهه در حوزه تولید وسایل نقلیه ریلی فعالیت دارد.

او افزوده: این شرکت ایرانی به واسطه کارخانه‌ای که در کرج جانمایی و فعال شده در تولید لکوموتیو نقش و سهم بسیار خوبی در کشور دارد و در کارخانه واگن سازی پارس که از زیر مجموعه‌های آن به حساب می‌آید نیز امکان تولید واگن مسافری و باری وجود دارد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار