| کد مطلب: ۱۰۶۵۶۷۴
لینک کوتاه کپی شد

علی صوفی، وزیر تعاون دولت اصلاحات مطرح کرد:

راهی غیر از انتخابات نداریم اما... | این لیست خالی از کاندیداست!

هر روز ادعای شکاف و اختلاف در جبهه اصلاحات را دارند، اما مانند همیشه برای رفع چالش‌های جریان اصولگرایی تلاش می‌کنند تا انشقاق و ارائه چند لیست منجر به شکست طیفی آنها نشود. یک روز صادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا چنین اتهامی را وارد می‌کند که «اصلاح‌طلبان سناریویی را برای باج‌گیری از نظام آماده کرده بودند تا همچون دوره گذشته در زمان ثبت‌نام اصلی نامزدها آن را به اجرا درآوردند اما پیش ثبت‌نام نامزدها همه برنامه اصلاح‌طلبان را به هم زد.»

راهی غیر از انتخابات نداریم اما... | این لیست خالی از کاندیداست!

به گزارش آرمان ملی آنلاین،  روز دیگر مدعی قهر بهزاد نبوی با جبهه اصلاحات می‌شوند و روز دیگر از دودستگی و اختلاف در جبهه اصلاحات می‌نویسند مانند کیهان که مدعی شده بود: «اختلاف‌نظرها در جبهه اصلاحات بر سر دو موضوع، یکی حضور یا تحریم انتخابات و دوم فعالیت به‌عنوان اصلاح‌طلب زیر چتر نظام و انقلاب یا همراهی به جریان برانداز وابسته غرب شدت گرفته است.» این حربه‌ها برای تضعیف روحیه حریف نخ‌نما شده اما ظاهرا دلواپسان راهی جز این به ذهنشان خطور نمی‌کند.

در حالی این ادعا مطرح می‌شود که حمیدرضا جلایی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب اخیرا به یکی از رسانه‌ها گفته است: «تصمیمات جبهه اصلاحات به‌صورت شورایی و مبتنی بر گفت‌وگو است؛ تصمیم اخیر شورا هم درباره انتخابات به‌صورت جمعی بوده و تعداد مخالفان و موافقان در تصمیم‌سازی‌ها نزدیک به هم بوده است. بدون تردید در آینده هم دوباره درخصوص موضوعات مختلف بحث و گفت‌وگو خواهد شد.»

روز گذشته هم علی صوفی، عضو جبهه اصلاحات تصریح کرد: «درون جبهه اصلاحات دعوایی وجود ندارد. زمانیکه دور دوم ثبت‌نام‌ها انجام می‌شود آن موقع اصلاح‌طلبان بر اساس ارزیابی که از شرایط دارند راهبرد خود را مشخص می‌کنند. در سال ۹۸ هم اعلام کردند که ما بر خلاف گذشته که مشارکت بدون قید و شرط را دنبال می‌کردیم الان دیگر به آن مسیر نمی‌رویم. اگر کاندیدای اصلاح‌طلب نداشته باشیم لیست نمی‌دهیم.»

تصمیم انتخاباتی اصلا‌ح‌طلبان چیست؟

 «اصلاح‌طلبان وقتی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند که کاندیدا داشته باشند.» ردصلاحیت کاندیداهای بیشتر اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس یازدهم سبب شد تا این جریان به‌راحتی نتواند وعده شرکت در انتخابات مجلس دوازدهم را بدهد، چرا که هنوز نمی‌داند تصمیم شورای نگهبان چه خواهد بود. آخرین تصمیم که حسن رسولی عضو جبهه اصلاحات بیان کرد، چنین بود: «بر اساس موضع جبهه اصلاحات، اصلاح‌طلبان ورود سازمانی و تشکیلاتی به انتخابات مجلس دوازدهم نخواهند داشت و آن افرادی که در ثبت‌نام اولیه خود را انجام دادند، صرف‌نظر از اینکه تأیید یا ردصلاحیت شوند، در قالب اراده فردی خود عمل کرده‌اند، نه در قالب یک راهبرد تشکیلاتی از سوی جبهه اصلاحات.»

طبیعی است که برخی اصلاح‌طلبان سودای حضور در انتخابات داشته باشند و استثنایی قائل نباشند مانند «حزب ندای ایرانیان». یکی از اعضای این حزب گفته است: «یش‌ثبت‌نام یک بحث مجزا از شرکت در انتخابات است. حزب ندای ایرانیان به‌دنبال دعوت از نسل سومی‌ها و نسل چهارمی‌های متولد پس از انقلاب است که در حوزه‌های مختلف متخصص و صاحب‌نظر هستند تا در پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس ثبت‌نام کنند. قطعا این پیش‌ثبت‌نام به معنی شرکت در انتخابات از سوی حزب ندای ایرانیان نیست و ما در زمان مشخص درمورد شرکت در انتخابات تصمیم‌گیری خواهیم کرد.» این اظهارات با آنچه برخی دیگر از احزاب قدیمی اصلاح‌‌طلب بیان می‌کنند، کمی متفاوت است به‌عنوان نمونه گرامی‌مقدم قائم مقام حزب اعتمادملی می‌گوید: «ما هیچ‌وقت انتخابات را تحریم نکردیم و نمی‌کنیم. اما چگونه می‌توانیم در انتخابات حضور پیدا کنیم؟

می‌گوییم نمی‌گذارند بیاییم؛ من به‌عنوان یک شهروند یک رأی دارم اما یک حقی هم دارم تا به‌عنوان یک فرد سیاسی در انتخابات شرکت کرده، کاندیدا شوم و خودم را به معرض رأی مردم بگذارم. من همه اصول این نظام را هم پذیرفتم و هیچ‌چیزی هم از من وجود ندارد، اما من را از رده انتخابات خارج می‌کنند. طرفداران من به چه کسی رأی بدهد به رقیب من رای دهند؟ یا به نفر دومی که وجود دارد رای دهیم؟» همین دیدگاه از سوی علی صوفی دیگر عضو جبهه اصلاحات مطرح شد که اگر کاندیدایی نداشته باشیم، شرکت در انتخابات معنا ندارد.

صوفی درباره موضع اصلاح‌طلبان نسبت به مشارکت در انتخابات با توجه به عدم پیش ثبت‌‌نام نیروهای اصلاح‌طلب گفت: هیچ مانعی برای ثبت‌نام اصلاح‌طلبان از طرف جبهه اصلاحات که نهاد اجماع‌ساز است ایجاد نشد. هیچ توصیه‌ای برای عدم ثبت‌نام به نیروها نشد. جبهه اصلاحات هیچ موضعی نسبت به ثبت‌نام نیروهای خود نداشت. اینکه بگوییم اصلاح‌طلبان از الان معلوم است که در انتخابات شرکت می‌کنند یا خیر حرف درستی نیست. او افزود: اصلاح‌طلبان راهی جز اصلاح وضع موجود از طریق صندوق رای و انتخابات نمی‌بینند. اصلاح‌طلبان و احزاب اصلاح‌طلب که بنده هم دبیرکل یکی از آن‌ها هستم طبق قانون احزاب برای کسب قدرت، مشارکت در قدرت و اصلاح در قدرت حزب تشکیل داده‌ایم در نتیجه راهی غیر از انتخابات نداریم. اصلاح‌طلبان به هیچ وجه نمی‌توانند از انتخابات عبور کنند اما هر کاندیدای اصلاح‌طلب که جلو آمد ردصلاحیت شد.

خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار