| کد مطلب: ۱۰۶۴۹۶۷
لینک کوتاه کپی شد

بررسی اتهام انتخاباتی دلواپسان به اصلاح‌طلبان

پشت پرده اتهام رسانه دلواپسان درباره تحرکات انتخاباتی اصلاح‌طلبان چیست؟ | هدفی جز فرافکنی ندارند

ثبت‌نام انتخابات مجلس دوازدهم عصر یکشنبه به پایان رسید و آنهایی که سودای حضور در بهارستان در سر داشتند برای آوردگاه مجلس دوازدهم نام‌نویسی کردند. این در حالی ا‌ست که بسیاری نسبت به خود قانون جدید انتخابات که گفته شده از انتخابات پیش‌رو نیز مورد استفاد ه قرار خواهد گرفت انتقادات و ان‌قلت‌هایی داشته و دارند. چه اینکه همین مساله پیش ثبت نام یکی از موضوعاتی بود که چهره‌های مختلف نسبت به آن موضع‌گیری داشتند و آن را فرایندی نه چندان موثر در مسیر انتخابات قلمداد می‌کردند و قائل به همان روند جاری سابق در انتخابات بودند.

پشت پرده اتهام رسانه دلواپسان درباره تحرکات انتخاباتی اصلاح‌طلبان چیست؟ | هدفی جز فرافکنی ندارند

به گزارش آرمان ملی آنلاین، از طرفی تنگناهای موجود در انتخابات پیش‌رو از جمله همین قانون انتخابات و اعمال فیلترهای نظارتی و عدم حضور با حداکثر ظرفیت برای جریان‌های سیاسی باعث شده تا  برخی اصلاح‌طلبان و بعضا مستقلین و اعتدالیون عطای حضور و رقابت در انتخابات را به لقای آن ببخشند. هر چند که این نیز امری طبیعی است که هر چهره‌ای فارغ از اینکه چه دیدگاهی در خصوص انتخابات، شرایط جامعه و امکان رقابت داشته باشد می‌تواند به طور عادی در انتخابات ثبت نام و در ادامه به رقابت انتخاباتی بپردازد و به همین جهت نیز شاید چهره‌هایی از این جریان‌ها نیز به طور مستقل در انتخابات وارد شدند.

اما مساله مهم این است که نگاه جامعه به بحث انتخابات و برخی محدودیت‌ها باعث شده تا آنچنان که باید و شاید شاهد مشارکت بالایی از سوی برخی جریان‌های سیاسی در انتخابات نباشیم. این در حالی است که جریان مقابل و رسانه‌های دلواپس مخالف اصلاح‌طلبان از یکی دو روز مانده به پایان ثبت نام به جهت ایجاد شور و حرارت و بالا بردن تب انتخابات در جامعه نام‌هایی را از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و معتدل مطرح کردند و مدعی شدند که آنها در پیش ثبت نام انتخابات نام نویسی کردند.

افرادی چون مسعود پزشکیان، حسین مرعشی، محسن هاشمی، مجید انصاری، علی طیب‌نیا، علی ربیعی، محمود واعظی، محمدباقر نوبخت، محمدجواد آذری جهرمی، محمد شریعتمداری و... که از قضا این افراد نیز هر کدام به نحوی با تکذیب چنین خبرهایی  کذب بودن آن را مورد تاکید قرار دادند. چنانکه آذری جهرمی وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات در کانال تلگرامی خود به کنایه نوشت که شور انتخاباتی با عملیات روانی ایجاد نمی‌شود. اما این پایان ماجرا نبود و پس از این مساله نیز دلواپسان نه تنها از موضع خود کوتاه نیامدند، بلکه ادعا و اتهام دیگری را به اصلاح‌طلبان وارد آوردند. 

ادعای دلواپسان 

پس از آنکه برخی رسانه‌های اصولگرا در ساعات پایانی ثبت نام انتخاباتی خبر از نام نویسی چهره‌های اصلاح‌طلب در انتخابات  دادند و بلافاصله تک به تک چهره‌ها به تکذیب این مساله پرداختند. رسانه مشهور دلواپسان ادعای دیگری را مطرح ساخت که اصلاح‌طلبان قصد دارند از سبد ردصلاحیت شورای نگهبان، ماهی بیشتری برای اعتراض و هجمه علیه این نهاد صید کنند. این در حالی است که اصلاح‌طلبان همواره در مقاطع مختلف انتخاباتی نشان داده‌اند که اگر فضای مشارکت و امکان رقابت فراهم باشند همیشه نخستین جریانی هستند که در انتخابات حاضر هستند و صندوق رای را بهترین راه برای تغییر از طریق رای مردم قلمداد می‌کنند.

انتخابات‌هایی نظیر خرداد 76، بهمن 78 خرداد80، اسفند 94 و اردیبهشت 96 که جملگی از مهم‌ترین و مشارکتی‌ترین انتخابات‌های پس از انقلاب بوده نشان داده که اصلاح‌طلبان همواره در صورت فراهم بودن شرایط از رقابت انتخاباتی  برای کسب کرسی‌های انتخابی استقبال می‌کنند. اما وقتی شرایط فراهم نباشد و امکان حضور و رقابت فراهم نباشد اصراری به حضور در انتخابات ندارند. چه اینکه سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات نیز اخیرا به این موضوع اشاره کرده که «اصلاح‌طلبان و بسیاری از مردم حق دارند و می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند، اما باید روزنه‌ای وجود داشته باشد.»

محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز نیز به این صحبت‌های خاتمی واکنش نشان داده و در توئیتی آورده است: «رئیس جان فرموده‌اند راه‌ها بسته شده، اما می‌خواهند در انتخابات شرکت کنیم. قربان روی ماهت آقای خاتمی آن‌ها به چه زبانی بگویند که نمی‌خواهند شما در صحنه سیاسی فعال باشید. با این زحمت یک دست شده‌اند، حالا به چه دلیلی به رقبا بفرما بزنند.» در نتیجه می‌توان اینگونه گفت که مطالب مطروحه دلواپسان کیهان نشین را نمی‌توان چیزی جز ادعاهای پوچ در نظر گرفت. چرا که با نگاهی به شرایط جامعه و نوع نگاه جامعه همه چیز به راحتی به دست می‌آید و اصلاح‌طلبان نیازی ندارند که بخواهند طبق سناریوسازی‌های دلواپسان پیش بروند تا در نهایت اعتباری نزد جامعه به‌دست آورند. 

به دنبال جلب رضایت مردم باشید

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با ادعاهای دلواپسان در خصوص ثبت نام اصلاح‌طلبان در انتخابات اظهار داشت: اگر بخواهیم خط و گفته‌های کیهان را مبنا قرار دهیم آنها جز فرافکنی هدف دیگری ندارد و اگر واقعا تمام این بحث‌هایی که راجع به جریان اصلاحات مطرح است را بخواهیم ملاک قرار دهیم اینها به دنبال این هستند که مردم به صحنه نیایند. اگر هم این حرف کیهان درست باشد که چهره‌های خیلی زیادی از جریان اصلاح‌طلب ثبت نام کردند به نظر می‌رسد که لازم نبود اینها این مقدار متوسل به سخنان نادرست شوند و بیایند این همه اسامی را اعلام کنند. بماند که همه اسامی اعلام شده نیز ثبت نام خود را تکذیب کردند.

جواد امام به «آرمان ملی» گفت: آن ثبت نامی که اینها از چهره‌های مطرح انتظار داشتند اتفاق نیفتاد. من فکر می‌کنم به جای اینکه فکر کنیم جریان اصلاح‌طلب در انتخابات وارد می‌شود یا نمی‌شود یا مشارکت می‌کند یا نمی‌کند باید فکر کنیم که اعتماد مردم چگونه قابل بازسازی و افزایش است. ما به جای فکر کردن راجع به انتخابات باید راجع به منافع ملی کشور فکر کنیم و اینکه حاکمیت امید و اعتماد مردم را بازیابی کند. سخنگوی جبهه اصلاحات ایران بیان کرد: اگر آقایان به دنبال این هستند که جریان اصلاح‌طلب در انتخابات مشارکت کنند من حداقل از طرف مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب و شخص خودم اعلام می‌کنم که پیشکش بروند به دنبال اینکه مردم را راضی کنند تا به انتخابات و صندوق رای برگردند و اعتمادشان جلب شود.

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار