| کد مطلب: ۱۰۶۴۱۴۲
لینک کوتاه کپی شد

اصلاح‌طلبان در خصوص انتخابات چگونه می‌اندیشند؟

حسین مرعشی: اصلاح‌طلبان ببینند حضورشان در انتخابات اثری ندارد آب در هاون نمی‌کوبند

انتخابات مجلس دوازدهم که در اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد شرایطی متفاوت‌تر از ادوار مختلف انتخاباتی گذشته دارد و همین موضوع نیز باعث شده تا از هم اکنون صحبت‌های بسیاری در خصوص انتخابات پیش‌رو، نوع رویکرد حاکمیت و نهادهای مرتبط، نحوه مشارکت جامعه و چگونگی حضور جریان‌های سیاسی در آن مطرح شود. آنچه مسلم است این انتخابات برای مجموعه حاکمیت از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و از همین‌رو است که از ماه‌ها پیش بسیار بر مفهوم مشارکت حداکثری تاکید می‌شود.

حسین مرعشی: اصلاح‌طلبان ببینند حضورشان در انتخابات اثری ندارد آب در هاون نمی‌کوبند
به گزارش آرمان ملی آنلاین، اما جدای از اینکه صرفا در گفتار بر مشارکت حداکثری تاکید می‌شود باید در رفتار و عملکردها نیز رویکرد مشارکت حداکثری دیده شود. این رویکرد نیز تحقق نخواهد یافت جز اینکه عزم حاکمیت، دولت و نهادهای مربوطه بر عملگرایی در جهت مشارکت حداکثری باشد. به عبارت دیگر به صورت عملی شرایط را با حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی و ایجاد امید و آرامش در جامعه برای مردم به نحوی فراهم کنند که جامعه نیز به سان دهه‌‌های گذشته انتخاباتی به صورت پرشور پای صندوق‌های رای حاضر شود.
از طرفی هم فضا برای حضور گسترده همه جریان‌های سیاسی فراهم باشد تا با تمام ظرفیت خود وارد عرصه انتخابات شوند. با این حال آنچه تاکنون مشاهده شده بیانگر این امر نیست. نمود این وضعیت را می‌توان در وضعیت بغرنج اقتصادی مردم و نوع رویکرد اصلاح‌طلبان نسبت به انتخابات دید. جایی که آنها هنوز موضعی در خصوص انتخابات اتخاذ نکرده‌اند و همچنان منتظر بازتر شدن فضا و نگاه بازتر شورای نگهبان به مساله بررسی صلاحیت‌ها در راستای حضور در انتخابات هستند. هر چند که اصلاح‌طلبان نیم نگاهی هم به مشارکت مردم در انتخابات دارند.
آنچه مسلم است مشارکتی بودن انتخابات پیش‌رو تک ساحتی نیست و با متغیرهای مختلفی روبه‌رو است. رویکرد اصلاح‌طلبان نیز به این متغیرها به خصوص مساله بازترشدن فضای سیاسی و نگرش شورای نگهبان و همچنین حضور حداکثری مردم بستگی دارد و اگر این دو مساله حل شود احتمال حضور آنها بالاست. چه اینکه اخیرا ناصر ایمانی فعال سیاسی، اصولگرا نیز در این خصوص به «آرمان ملی» گفته بود: «باید همه سلایق مختلف را دعوت کنیم و حتی خواهش کنیم که بیایند در انتخابات به صورت فعال شرکت کنند. منتها باید به ابزار و لوازم انتخابات مشارکتی پایبند باشید. 
حاکمیت، اقتصاد را سر و سامان دهد
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در خصوص مواجهه اصلاح‌طلبان با انتخابات پیش‌رو اظهار داشت: اصولا احزاب اصلاح‌طلب در خصوص انتخابات مانند سایر عقلا عمل می‌کنند و اگر ببینند کنشگری که می‌خواهند انجام دهند اثر دارد و بسترهای اجتماعی و سیاسی آن فراهم است حتما کنشگری خواهند داشت. اما اگر ببینند که این کنشگری و حضور آنها در انتخابات آب در هاون کوبیدن است حتما آب در هاون نخواهند کوبید.
حسین مرعشی به «آرمان ملی» گفت: با دو مساله مواجهیم یکی شرایط سیاسی است که حاکمیت باید از تکثر در مجلس و تشکیل یک مجلس با پشتوانه ملی راضی باشد و زمینه‌های برگزاری انتخابات با مشارکت بالا را فراهم کند، سنجش‌های مردم را جواب داده و به اقتصاد سر و سامانی بدهد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: حاکمیت باید این رنجش‌هایی که مردم دارند را اصلاح کند و اگر شرایط برای حضور شخصیت‌های موثر سیاسی، علمی، فرهنگی و اجرایی در مجلس فراهم نشود اتفاقی نمی‌افتد. وی تصریح کرد: انتخابات جدای از مردم نیست و بدون معنا ندارد، اگر مردم مشارکت نکنند اصلاح‌طلبان نیز نخواهند آمد. 
محسن هاشمی هنوز تصمیم نگرفته است
یک عضو حزب کارگزاران سازندگی، در مورد جلسات این حزب پیرامون انتخابات گفت: در حزب کارگزاران صحبت‌هایی پیرامون انتخابات شده اما تصمیم‌گیری نشده و از طرفی موضع رسمی حزب نیز اعلام نشده که امیدوار هستیم در این هفته دبیرکل و یا سخنگوی حزب کارگزاران موضع رسمی حزب را در مورد انتخابات مجلس دوازدهم اعلام کنند. در هر صورت تعدد نظرات پیرامون انتخابات وجود دارد لذا باید تجمیع شود و همگی به نتیجه واحد درباره انتخابات مجلس دوازدهم دست پیدا کنند.
فرزانه ترکان در ارزیابی اینکه تا چه اندازه احتمال دارد مانند انتخابات ۹۸ حزب کارگزاران سازندگی جدا از مواضع گروهی اصلاح‌طلبان در انتخابات فعالیت و نامزد معرفی کند، اظهار کرد: بعید می‌دانم که حزب کارگزاران سازندگی جدا از جبهه اصلاحات تصمیم بگیرد و در انتخابات حضور فعال داشته باشد. با توجه به وضعیتی که در حال حاضر وجود دارد و تجربه‌ای که از ردصلاحیت‌ها وجود دارد، بعید می‌دانم که حزب کارگزاران سازندگی برای انتخابات لیست بدهد البته نظر جمعیت حزب اهمیت دارد اینکه به چه صورت در مورد انتخابات موضع‌گیری کنند اما هر اتفاقی که بیفتد ترجیح حزب این است با جبهه اصلاح‌طلبان به تصمیم‌گیری برسد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: هنوز هیچ‌کدام از چهره‌هایی که مطرح هستند و از نظر ما هم قابلیت حضور در مجلس را دارند و می‌توانند موثر واقع شوند به صورت رسمی یا غیررسمی برای کاندیداتوری ابراز وجود نکردند یعنی همه چیز در پرده ابهام وجود دارد. کما اینکه محسن هاشمی نیز در مورد اعلام داوطلبی خود موردی نگفته است.
خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار