| کد مطلب: ۱۰۶۳۸۴۸
لینک کوتاه کپی شد

غلامرضا انصاری در گفت وگو با «آرمان ملی»:

شرایط برای تحقق لیست انتخاباتی اصلاح طلبان وجود ندارد | اصولگرایان به دنبال یکدستی فضای انتخابات هستند

«هنگامی که در انتخابات گذشته افرادی مانند آقای لاریجانی،جهانگیری و پزشکیان رد صلاحیت شده‌اند و فضای سیاسی به سمت یکدستی حرکت کرد امکان حضور منتقدان منصفی که هنوز بر این باور هستند که امکان اصلاح وجود دارد از بین رفته است.در چینن شرایطی اگر فضای سیاسی بازتر نشود حضور چهره‌های مختلف اصلاح طلب در انتخابات آینده تنها مانند جاده صاف کن وضعیت موجود است و هیچ کاربردی ندارد. این در حالی است که وضعیت موجود مورد رضایت بسیاری نیست و مردم با چالش‌های مختلفی در زندگی خود مواجه هستند».

شرایط برای تحقق لیست انتخاباتی اصلاح طلبان وجود ندارد | اصولگرایان به دنبال یکدستی فضای انتخابات هستند

به گزارش آرمان ملی آنلاین، جملات ذکر شده اظهارات دکتر غلامرضا انصاری، نماینده سابق مجلس و عضو سابق شورای شهر تهران در گفت وگو با«آرمان ملی» است. انصاری در این گفت وگو به مهم‌ترین چالش‌های پیش روی انتخابات مجلس آینده پرداخته که در ادامه ماحصل این گفت وگو را می‌خوانید. 

رویکرد اصلاح طلبان نسبت به انتخابات مجلس آینده چیست؟ اصلاح طلبان در چه شرایطی خود را برای حضور در انتخابات آماده خواهند کرد؟ 

شرایطی که امروز در کشور وجود دارد به شکلی است که عرصه را برای انتخاب و گزینش مردم محدود کرده است.نشانه‌هایی که امروز در فضای سیاسی کشور وجود دارد و رویکردی که مجلس و دولت در پیش گرفته‌اند نشان دهنده این وضعیت است که برخی به دنبال این هستند که روند انتخابات98 و1400ادامه پیدا کنند و تنها یک جریان سیاسی خاص در صحنه حضور داشته باشد که با حداقل آرا در انتخابات به پیروزی دست پیدا کند.امروز بحشی از جامعه دیدگاه مثبتی نسبت به عملکرد دولت و مجلس ندارند و از سوی دیگر با این وضعیت مواجه هستند که تصمیماتی که گرفته می‌شود با خواسته‌های آنها همخوانی ندارد و به همین دلیل به صورت مثبت به انتخابات نگاه نمی کنند.واقعیت این است که اگر فضای سیاسی بازتر نشود و جریان‌های سیاسی و فکری نتوانند به صورت آزادانه و با ظرفیت کامل در انتخابات حضور پیدا کنند امکان برگزاری یک انتخابات پرشور و حداکثری سخت است.

در چنین شرایطی اقلیت اصلاح‌طلبی که از کانال نهادهای نظارتی عبور می‌کنند تنها کاری که می‌توانند انجام دهند این است که تنور انتخابات را گرم نگه‌دارند و کار دیگری از آنها برنمی‌آید.واقعیت این است که اتفاقاتی در کشور در حال رخ دادن است که نشان می دهد برخی به دنبال خالص سازی و یکدست سازی قدرت هستند و در انتخابات آینده نیز از همین روش پیروی خواهند کرد.به همین دلیل اگر وضعیت به این منوال باشد نباید نسبت به حضور حداکثری مردم در انتخابات خوش‌بین باشیم. 

در چنین شرایطی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس لیست انتخاباتی ارائه می کنند؟ 

این موضوع بستگی به رویکردی دارد که نهادهای نظارتی در پیش می‌گیرند. اگر شرایط به شکلی باشد که چهره‌های اصلاح‌طلب تأیید صلاحیت شوند و شرایط برای حضور در انتخابات برای آنها فراهم باشد جریان اصلاحات لیست انتخاباتی خواهند داد. این در حالی است که آیا در شرایط کنونی چنین احتمال و وضعیتی وجود دارد؟امسال در حالی ثبت‌نام در انتخابات مجلس را شش ماه جلو انداخته اند که به نظر می‌رسد این اقدام برای ردصلاحیت چهره‌هایی است که در انتخابات ثبت نام می کنند.در چنین شرایطی حتی اگر اصلاح طلبان در انتخابات نیز حضور پیدا کنند تعداد و شرایط آنها به شکلی نیست که یک لیست انتخاباتی تحقق پیدا کند و این موضوع بسیار سخت است.

تنها در شرایطی که نظام سیاسی تصمیم بگیرد فضای سیاسی را بازتر کند و اجازه بدهد جریان‌های سیاسی به ظرفیت‌هایی که در اختیار دارند در انتخابات حضور پیداکنند. امروز کشور در شرایطی قرار گرفته که با چالش‌های مهمی در عرصه داخلی و بین‌المللی مواجه شده است. به عنوان مثال حمله روسیه به اوکراین که با واکنش‌های منفی بین‌المللی مواجه شده در نهایت شرایط به شکلی رقم خورد که آسیب‌های آن متوجه ایران نیز شده است و باعث شده که امروز در عرصه بین‌المللی فضا به سود ایران نیست و برخی کشورها عنوان می کنند ایران در جنگ اوکراین به روسیه کمک کرده و اتهام ارسال سلاح را به ایران وارد کرده‌اند. مسأله‌ای که جایگاه ایران را در عرصه بین‌المللی مخدوش کرده است.

در منطقه خاورمیانه نیز کشور با چالش‌هایی مواجه است. در شرایط کنونی برخی کشورهای عربی ادعای ارضی علیه ایران دارند و مدام نیز این ادعا را تکرار می‌کنند. از سوی دیگر موضوع حقابه ایران از رودخانه هیرمند هنوز حل نشده و افغانستان حقابه ایران را نمی‌دهد.در مرزهای شمال غربی نیز کشوری مانند آذربایجان که سابقه تاریخی ندارد و در گذشته جزئی از خاک ایران بوده مدعی ایران شده و تنش‌هایی ایجاد می‌کند.در چنین شرایطی عقل سیاسی حکم می کند نظام سیاسی به دنبال شکل‌گیری یک ایران شهروندمدار و مدنی باشد و احترام به حقوق شهروندی را بیش از پیش در دستور کار خود قرار بدهد تا پایگاه اجتماعی نظام سیاسی تقویت شود.بدون تردید در شرایطی که حاکمیت سیاسی دست به اصلاحات نزند چالش‌های جدی تر قابل پیش بینی است و چه بسا در آینده با چنین وضعیت مواجه خواهد شد.نظام سیاسی باید رویکرد خود اصلاحی را در دستور کار قرار بدهد. 

آیا چنین اراده‌ای برای تغییر می‌بینید؟ 

من امیدوارم این اراده به وجود بیاید. سیستم باید در انتخابات آینده شرایطی را فراهم کند که جریان‌های سیاسی با ظرفیت هایی که در اختیار دارند در انتخابات حضور داشته باشند. در غیر این صورت انتخابات در یک فضای یکدست و با مشارکت پایین رخ خواهد داد.مردم باید بتوانند افرادی را در انتخابات مشاهده کنند که دارای تخصص،تعهد و توانایی‌های لازم برای حل مشکلات کنونی کشور باشند. این در حالی است که در شرایط کنونی فعلا چنین وضعیتی وجود ندارد و افرادی در صحنه انتخابات حضور دارند که دارای چنین ویژگی‌های نیستند.

هنگامی که گزینه‌های مورد نظر مردم نتوانند در انتخابات حضور پیدا کنند چه انتظاری است که مردم در صحنه انتخابات با مشارکت بالا حضور پیدا کنند و از کسانی حمایت کنند که رویکرد آنها با خواسته‌های بخشی از جامعه همخوانی ندارد و در یک جهت نیست.وضعیت امروز و چالش‌هایی که وجود دارد نتیجه انتخابات بدون رقابت با رقیب قدر است است. در چنین شرایطی است که برخی در دولت و مجلس حضور دارند از توانایی‌های لازم برای مواجهه با بحران‌های کشور برخوردار نیستند.

ناکارآمدی که امروز در بین بخش هایی از مدیران جامعه وجود دارد برای مردم و کشور چالش ایجاد خواهد کرد.راهی که امروز برخی دولتمردان و مجلس در پیش گرفته‌اند راهی است که در گذشته و توسط پدیده هزاره سوم تجربه شده و آثار و پیامدهای منفی آن تا به امروز در کشور وجود داشته است. متأسفانه مشاهده می‌شود که دولت کنونی و مجلس نیز با یکدست شدن قدرت در همان مسیر حرکت می کنند.به همین دلیل نیز ناکارآمدی‌هایی در بین بخش‌هایی مختلف تصمیم گیری در کشور افزایش پیدا کرده است. بدون تردید در شرایطی که این روند ادامه پیدا کند کشور با چالش‌های بیشتری مواجه خواهد بود.بهترین راه‌حل در این زمینه بازگشت به مردم وخود اصلاحی است. در چنین شرایطی است که امکان انتخابات حداکثری و پر شور وجود خواهد داشت. 

اگر اصلاح طلبان به هر دلیلی در انتخابات شرکت فعال نداشته باشند واکنش حاکمیت نسبت به این موضوع چه خواهد بود و از سوی دیگر پایگاه اجتماعی جریان اصلاحات در چه وضعیتی قرار خواهد گرفت؟ 

هنگامی که در انتخابات گذشته افرادی مانند آقای لاریجانی،جهانگیری و پزشکیان ردصلاحیت شده‌اند و فضای سیاسی به سمت یکدستی حرکت کرد امکان حضور منتقدان منصفی که هنوز بر این باور هستند که امکان اصلاح وجود دارد از بین رفته است.در چینن شرایطی و اگر فضای سیاسی بازتر نشود حضور چهره‌های مختلف اصلاح طلب در انتخابات آینده تنها مانند جاده صاف کن وضعیت موجود است و هیچ کاربردی ندارد.

این در حالی است که وضعیت موجود مورد خواست مردم نیست و مردم با چالش های مختلفی در زندگی خود مواجه هستند.اتفاق دیگری که در صورت حضور اصلاح طلبان در انتخابات رخ خواهد داد این است که میزان مشارکت در انتخابات افزایش پیدا می کند و درصد اندکی به 10 یا15 درصدی اضافه خواهد شد که به دنبال این هستند که در انتخابات حضور پیدا کنند. ع تدبیرسیاسی حکم می کند در شرایطی که از هم اکنون مشخص است میزان مشارکت در انتخابات آینده مانند گذشته نخواهد بود. نظام سیاسی با تدبیر لازم و باز تر کردن فضای سیاسی زمینه را برای حضور جریان‌های سیاسی فراهم کند تا به همان اندازه احتمال افزایش مشارکت مردم در انتخابات افزایش پیدا کند.

نویسنده : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار