| کد مطلب: ۱۰۶۳۳۳۷
لینک کوتاه کپی شد

کنش انتخاباتی جریان‌های سیاسی چگونه است؟

طیف قالیباف، محسن رضایی و معتدلین در صف انتخابات | اصلاح‌طلبان نیایند، اصولگرایان متفرق می‌شوند

مسائل مختلفی در حوزه‌های متفاوت از حوزه سیاست داخلی تا سیاست خارجی، اجتماعی و اقتصادی به وقوع می‌پیوندند، اما طی چند وقت اخیر آنچه در رسانه‌ها بیش از دیگر موضوعات مطرح می‌شود بحث انتخابات پیش‌روی مجلس است که فعالان سیاسی جریان‌های مختلف از یک سو و مسئولان و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی از سوی دیگر به این مساله و ابعاد آن پرداخته و تحلیل می‌کنند. این در حالی است که انتخابات مجلس دوازدهم کمتر از 7 ماه دیگر در 12 اسفندماه سالجاری برگزار خواهد شد تا مردم جدیدترین مستاجران چهارساله خانه ملت را بشناسند.

طیف قالیباف، محسن رضایی و معتدلین در صف انتخابات | اصلاح‌طلبان نیایند، اصولگرایان متفرق می‌شوند

به گزارش آرمان ملی آنلاین، در این میان باید به 3 نکته یا به عبارتی 3 رکن مشخص انتخابات که از تاثیرگذاری بالایی در انتخابات برخوردارند پرداخت و نوع کنش‌گری آنها را مورد بررسی قرار داد. چه اینکه اگر همه این ارکان به بهترین شکل ممکن  در انتخابات حاضر شوند و برای برگزاری انتخاباتی مشارکتی تلاش کنند می‌توان امیدوار بود که انتخاباتی باشکوه را در اسفندماه شاهد باشیم. اما اگر یک یا دو رکن از این ارکان نگاه موثری به موضوع انتخابات نداشته باشند شاید آن طور که باید و شاید نتوانیم انتخابات را با آن شکوه مورد انتظار شاهد باشیم. رکن نخست و پر اهمیت این مثلث را مردم تشکیل می‌دهند که اساسا به انتخابات اعتبار می‌دهند.

اما از آخرین انتخابات برگزار شده تاکنون شاید بتوان گفت که هیچ روند امیدوارکننده‌ای برای اینکه مردم بازهم بخواهند مطالبات خود را از صندوق رای مطالبه کنند فعلا دیده نمی‌شود. چه اینکه نارضایتی‌های اقتصادی و معیشتی به‌وجود آمده منبعث از عملکرد دولت موجب شده تا بخشی از جامعه نگاه چندان مثبتی به حضور در انتخابات برای تغییر در وضع موجود به شرایط مطلوب نداشته باشد. از همین‌رو است که برخی جریانات سیاسی همچون جریان اصلاحات که کنش انتخاباتی خود را معطوف به مردم می‌داند هنوز برنامه خاصی برای انتخابات مجلس ندارد. رکن دیگر حاکمیت است که باید برای برگزاری انتخاباتی مشارکتی و حداکثری تلاش کند. امری که در سخنرانی ماه رمضان مقام معظم رهبری بدان تاکید شد و ایشان 4 مولفه را نیز برای تحقق این مهم برشمردند. لذا این انتظار می‌رود که دستگاه‌های حاکمیتی نیز در همین راستا شرایط را برای حضور همه جریانات سیاسی و مردم پای صندوق‌های رای فراهم کنند.

از طرفی رکن سوم را خود جریانات سیاسی تشکیل می‌دهند. مشخصا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به‌عنوان دو جریان اصلی و ریشه‌دار کشور با حضور موثر خود می‌توانند تنور انتخابات را برای روی کار آمدن مجلسی کارآمد‌تر و توانا‌تر گرم کنند. این در حالی است که جدای از اصولگرایان که برای حضور در انتخابات مشکلی ندارند؛ اصلاح‌طلبان با موانع و محدودیت‌هایی که مهم‌ترین آن فیلترهای نظارتی و ردصلاحیت‌هاست مواجهند و اگر این رویه کمتر اعمال گردد و اصلاح‌طلبان بتوانند از تمام ظرفیت خود برای حضور در انتخابات استفاده کنند قطعا انتخابات بهتر و مشارکتی‌تری را شاهد خواهیم بود.

چه کسانی می‌آیند؟

از سوی دیگر مجموعه‌ها و افراد دیگری نیز برای حضور در انتخابات از هم اکنون مطرح هستند. یکی؛ تیم همراهان محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس که به‌نظر می‌رسد این بار بسیار پررنگ‌تر نواصولگرایان را ورد صحنه انتخابات کند و اسامی همچون «امیر ابراهیم رسولی»، مشاور رئیس و مدیرکل هیات رئیسه مجلس؛ «سعید احدیان»، دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس و «احسان عسکری» که پیش از این مدیرکل دفتر حوزه ریاست مجلس بوده در صدر این افراد به شمار می‌روند. هر چند که محسن پیرهادی یار غار قالیباف را نیز نباید از قلم انداخت. از طرفی میانه‌رو‌ها و مستقلین نیز طرف دیگر انتخابات مجلس هستند. دسته‌ای که به طیف حامیان و همراهان لاریجانی شناخته می‌شوند که شاید چهره شاخص آنها را بتوان افرادی چون محمدرضا باهنر، منصور حقیقت‌پور و ... قلمداد کرد. اما ضلع دیگر اصولگرایان سنتی هستند که پیرامون شورای ائتلاف نیروهای انقلاب  به ریاست غلامعلی حداد عادل و شورای وحدت  به ریاست آیت‌الله موحدی کرمانی جمع شده‌اند.

چه اینکه در این میان گمانه‌زنی‌هایی از حضور محسن رضایی و سعید جلیلی در انتخابات پیش رو مطرح می‌شود. هر چند که جبهه پایداری نیز بیکار ننشسته و قطعا در انتخابات پیش‌رو به‌صورت  مستقل و جداگانه به سر لیستی مرتضی آقاتهرانی  حاضر خواهند بود. اما در جریان مقابل یعنی اصلاح‌طلبان تا زمانی‌که تصمیمی برای حضور در انتخابات نباشد نمی‌توان گمانه‌زنی چندانی برای کنش انتخاباتی آنها داشت. حال باید منتظر ماند و دید که جریان‌های سیاسی چه کنشی در انتخابات خواهند داشت و از مجموعه‌های متعدد اصولگرایی تا اصلاح‌طلبان چه کنشی در پیش خواهند گرفت و چه کسانی در انتخابات حاضر خواهند شد. 

انتخابات مجلس وزن‌کشی بین اصولگرایان

یک فعال سیاسی اصولگرا در ارتباط با انتخابات پیش‌رو اظهار داشت: فعلا نشانه امیدوارکننده‌ای از فعالیت‌‌های اقتصادی دولت وجود ندارد که مردم احساس کنند در آینده به شرایط امیدوارتر خواهند بود که مجلسی را انتخاب کنند که بتواند یک دولتی را کارآمدتر کند. در حال حاضر که چنین اتفاقی نیز مشاهده نمی‌شود.  محمد مهاجری به «آرمان ملی» گفت: برخی  اقدامات مثل موضوع احیای گشت ارشاد پیام‌هایی به جامعه ارسال می‌کند که انقباض و سخت‌گیری‌های بیشتری در جامعه صورت خواهد گرفت و این رفتار هم خود به خود بر مشارکت  تاثیر گذار است. وی افزود: با این احوال باید منتظر بود و دید که کنش سیاسی شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها و میزان حضور احزاب سیاسی برای کاندیدا و برنامه دادن برای انتخابات چه خواهد بود.

مهاجری ادامه داد: سیگنال‌هایی که در فضای رسانه‌ای اصلاح‌طلبان مخابره می‌شود بیشتر به این شبیه است که فضای سیاسی را برای مشارکت خود آماده نمی‌بینند. این فعال سیاسی  و رسانه‌ای در خصوص احتمال وحدت یا انشقاق اصولگرایان بیان کرد: اگر  اصلاح‌طلبان لیست نداشته باشند و یا مشارکت کمتری داشته باشند اصولگرایان حتما به‌صورت متفرق در انتخابات شرکت خواهند کرد. به‌خصوص اینکه در سال 98 میزان وحدت آنها خیلی بیشتر بود تا الان که میزان اختلافات بین پایداری و آقای قالیباف از یک طرف و جریان آقای حداد عادل و آقای قالیباف از طرف دیگر زیاد است و شاید اگر  اصلاح‌طلبان شرکت نکنند مجموعه انتخابات 1402 به یک وزن‌کشی بین جریان اصولگرا تبدیل شود.

مهاجری تصریح کرد: اینکه جریان معتدل به اسم طیف لاریجانی در انتخابات حاضر خواهند بود نمی‌دانم ولی اطلاع دارم برخی افراد معتدل اصولگرا دنبال این هستند که در انتخابات مشارکت فعال داشته باشند.

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار