| کد مطلب: ۱۰۶۱۰۰۲
لینک کوتاه کپی شد

فعالان سیاسی در گفت‌وگو با «آرمان ملی» انتخابات مشارکتی و مولفه‌های آن را بررسی کردند

توصیه فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا: باید مردم به صندوق رای اعتماد کنند

انتخابات مجلس در پایان سالجاری؛ مشخصا دوازدهم اسفند ماه برگزار خواهد شد و در همین راستا چندی است که دستگاه‌های اجرایی و نظارتی فعالیت‌های خود را برای برگزاری انتخابات باشکوه آغاز کرده‌اند. این در حالی است که در همین راستا برخی جریانات سیاسی نیز کم‌کم در حال چینش پایه‌های ابتدایی حضور و فعالیت در انتخابات پیش‌رو هستند. چه اینکه مجموعه‌های مختلف در اردوگاه اصولگرایی از شورای وحدت گرفته تا شورای ائتلاف نیروهای انقلاب جلسات خود را برای برنامه‌ریزی در جهت حضور در انتخابات اسفند تحت عناوین مختلف برگزار می‌کنند تا در نهایت در این انتخابات نیز مثل دور گذشته انتخابات مجلس در اسفند 98 بتوانند با وحدتی هر چند حداقلی لیستی واحد ارائه دهند و بر همان مبنا بتوانند در انتخابات بدون تشتت و افتراق شرکت کنند.

توصیه فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا: باید مردم به صندوق رای اعتماد کنند

 

به گزارش آرمان ملی آنلاین این در وضعیتی است که به نظر می‌رسد شرایط آن طور که باید و شاید برای اینها فراهم نیست و حداقل اختلافات درون جریانی پا برجاست. چه اینکه جبهه پایداری نخستین مجموعه‌ای است که به احتمال فراوان اگر خواسته‌هایش از سوی شورای ائتلاف و وحدت اجابت نشود، داد جدایی سر خواهد داد و مستقلا در انتخابات شرکت خواهد کرد. چنانکه اخیرا محمدرضا باهنر، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در این خصوص گفته: «5  یا 6 فهرست می‌خواهد در تهران ارائه شود. باید تلاش کنیم هر کدام اینها قدری از ایده‌آل‌های‌شان کوتاه بیایند تا به یک فهرست 30 نفره برسند. بخش‌هایی از اصولگرایان وارد ائتلاف نمی‌شوند و اینکه پایداری نصف لیست تهران را خواسته وگرنه مستقل می‌آید»

از همین‌رو است که ائتلاف درون جریانی اصولگرایان نیز چندان قابل پیش‌بینی نمی‌نماید و باید شاهد اختلافات اصولگرایانه باشیم. اما اوضاع در جریان اصلاحات به گونه دیگری است. آنها پس از آنکه در دو انتخابات پیشین در اسفند 98 و خرداد 1400 حضور سازماندهی شده و تشکیلاتی نداشتند هنوز تصمیم قطعی برای حضور در انتخابات پیش‌رو هم نگرفته‌اند و منتظر تغییرات در ماه‌های پیش‌رو چه در جامعه و چه از سوی دستگاه‌های حاکمیتی هستند. به طور مشخص اصلاح طلبان که کنش خود را معطوف به جامعه کرده‌اند اگر بدانند که مردم در انتخابات مشارکت چندان بالایی نخواهند داشت آنها نیز در نوع نگاه خود به مساله انتخابات تجدیدنظر خواهند کرد اما اگر مردم به  به‌طور گسترده در انتخابات  حضور یابند و دستگاه‌های نظارتی نیز شرایط را برای حضور همه جریانات سیاسی آسان‌تر بگیرند قطعا آنها نیز حضور خواهند یافت.

گرچه حضور اصولگرایان اساسا چندان ارتباطی با حضور یا عدم حضور مردم ندارد و آنها تحت هر شرایطی می‌آیند. حال باید منتظر ماند و دید شرایط انتخابات در ماه‌های پیش‌رو چگونه پیش خواهد رفت و بر آن اساس جامعه و جریانات سیاسی چه تصمیماتی را معطوف به انتخابات پیش‌رو اتخاذ خواهند کرد. قدر مسلم با توجه به عملکرد پر انتقاد مجلس یازدهم مجلس بعدی جدای از هر مولفه‌ای باید کارآمدی را  سرلوحه قرار دهد و به واقع در راس امور قرار گیرد. 

مطالبه مجلس کارآمد، مردم را پای صندوق خواهد آورد

یک فعال سیاسی اصولگرا در خصوص انتخابات پیش‌رو اظهار داشت: همه یک واقعیت را قبول دارند و به نوعی هرکس به این مساله اقرار دارد که عکس‌العمل‌ها در خصوص نارضایتی از هر دستگا‌هی کنارکشیدن از صحنه سیاسی و عدم حضور در انتخابات نیست. به‌خصوص زمانی‌که مولفه‌های قدرت و اقتدار برای نظام به‌ویژه در ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی برای همه و حتی آنهایی‌که نارضایتی و ایراد دارند محسوس است. محسن کوهکن به «آرمان ملی» گفت: هر زمان با آنهایی‌که انتقادی دارند صحبت می‌کنیم می‌گویند همه مسائل را قبول داریم و اگر بشود در مسائل اقتصادی هم تلاشی شود و مشکلات مرتفع شود شرایط بسیار بهتر می‌شود. نماینده ادوار مجلس افزود: برای احزاب سیاسی، حاکمیت، صداو سیما و کسانی‌که در امر انتخابات هستند باید تلاش گسترده و صادقانه‌ای داشته باشند که اطلاع واقعی، دقیق و صحیح به جامعه منتقل شود که به مشارکت کمک می‌کند. وی افزود: چنانچه مطالبه مردم مجلس کارآمد انقلابی باشد پای کار خواهند آمد. حضورشان نیز بر این مبناست که به صرف انقلابی بودن فرد را انتخاب نمی‌کنند بلکه دنبال افراد کارآمد‌تر  و با تجربه می‌گردند. مجلسی را فرض کنید که هم انقلابی باشد و هم سطح تجربه و فهم نمایندگان روی مسائل سطح خیلی بالایی باشد. 

مردم باید بتوانند از مسیر انتخابات خواسته‌های خود را دنبال کنند 

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص شرایط جامعه و مشارکت در انتخابات اظهار کرد: شرایط از هم اکنون قابل تحلیل نیست، اما آن انتخاباتی که مردم نیاز به حضور در پای صندوق داشته باشند یک مولفه‌اش به این بازمی‌گردد که مجریان انتخابات چقدر این اطمینان را به مردم می‌دهند که چه میزان آرا‌ی‌شان اهمیت دارد و می‌تواند تعیین کننده باشد. احمد حکیمی‌پور به «آرمان ملی» گفت: تلاش جریان‌های سیاسی نیز بر این است که بتوانند نقش‌آفرین باشند و یک فضا هم مهیا باشد. اما اصل به زمین مسابقه، داور و وضعیت جوی بازمی‌گردد که تیم‌ها ببینند می‌توانند کاری کنند و تماشاگر می‌تواند در این بازی حضور پیدا کند یا خیر. اینها خیلی در اختیار کنشگران نیست. دبیرکل حزب اراده ملت بیان کرد: انتخابات پرشور و واقعی مولفه‌هایی دارد که از همه مهم‌تر در آن اعتماد مردم و احساسی است که مردم بتوانند از مسیر انتخابات خواسته‌های خود را دنبال کنند. 

اختلاف نیروهای انقلابی با اصلاحات در مساله تجدد است

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اظهار داشت: برخی افراد خود را انقلابی معرفی می‌کنند و در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی ساز و کارهایی خواهیم گفت تا بر اساس آن ساز و کار افراد اصلح برای مجلس دوازدهم انتخاب شوند. غلامعلی حدادعادل با بیان اینکه مهندسی حل مساله از ویژگی‌های بهارستانی‌ها در دوره دوازدهم باید باشد، گفت: ایران مشکل زیاد دارد، اما مساله ندارد، معنای این عبارت این است که کشور گرفتاری دارد، اما مشکل از شکوه و گلایه به مساله تبدیل نشده تا بتوان برای رفع آن راهکار ارائه داد. وی افزود: مهندسی حل مساله یک ضرورت در جامعه امروز است و باید افرادی با این ویژگی به مجلس دوازدهم راه یابند. باید مراقب باشیم تا در انتخابات پیش‌رو بهانه ایجاد نشود، فقط دنبال کار و رفع مشکلات باشیم. رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با اشاره به در پیش‌بودن انتخابات مجلس در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲، بیان کرد: به نحوه پیشبرد اهداف و عملکرد در انتخابات در نشست‌های آینده بیشتر پرداخته می‌شود. وی با اشاره به اینکه تجدد مساله بین ملت اسلامی با غرب است تا با تجدد چگونه برخورد کنند، افزود: اختلاف نیروهای انقلابی با اصلاحات نیز در مساله تجدد است.

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار