| کد مطلب: ۱۰۶۰۰۳۰
لینک کوتاه کپی شد

بررسی آرمان ملی از آخرین آرایش سیاسی نیروهای سیاسی

نظرسنجی‌ها درباره انتخابات مجلس چه می‌گویند؟ | بازی سخت انتخابات برای اصلاح‌طلبان

انتخابات مجلس دوازدهم اسفندماه امسال برگزار خواهد شد و چند ماهی است که دستگاه‌های اجرایی، نظارتی و بعضا جریانات سیاسی به فعالیت در همین راستا مشغول هستند. این در حالی است که بخشی از جامعه به‌عنوان بازوی تعیین کننده برگزاری انتخاباتی پر شکوه و مشارکتی هنوز نگاهی بی‌تفاوت به مساله انتخابات دارد. چه اینکه بر اساس یافته‌های یک نظرسنجی در خصوص انتخابات که چندی قبل در 32 نقطه پر تردد تهران انجام شده ۵۸ درصد از پاسخگویان اعلام کردند که نمی‌دانند پایان امسال چه انتخاباتی برگزار خواهد شد و تنها ۴۲ درصد نسبت به این موضوع آگاهی دارند.

 نظرسنجی‌ها درباره انتخابات مجلس چه می‌گویند؟ | بازی سخت انتخابات برای اصلاح‌طلبان

به گزارش آرمان ملی آنلاین شرایط اقتصادی و معیشتی باعث شده تا برخی مطرح کنند اگر تغییری در شرایط جامعه و وضع زندگی مردم اتفاق نیفتد شرکت‌کنندگان در انتخابات به میزانی کمتر از آنچه در نظرسنجی‌ها آمده نیز برسد. در چنین شرایطی جریانات سیاسی درصدند تا به هر نحوی شده جامعه را به این اقناع برسانند که اگر هم از شرایط موجود رضایت ندارند تغییرات مدنظر خود را از طریق مشارکت در انتخابات رقم بزنند و افرادی را انتخاب کنند که بتوانند تغییراتی در روند جاری کشور ایجاد نمایند.

در همین راستا سید محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: «حضور فعال در انتخابات لازمه‌اش رضایت مردم بوده و برای راضی کردن مردم هم مشخص است که باید به نظرات و عقاید آنان احترام گذاشته شود و مورد توجه قرار بگیرد. اگر مردم ببینند زمانی که رای می‌دهند، این رای در نحوه حکومت‌داری و تصمیم‌گیری‌ها موثر واقع می‌شود، حضور پیدا می‌کنند. » البته رویه جاری در انتخابات پیش‌رو برای اصلاح‌طلبان و اصولگرایان مقداری متفاوت است و با دو دیدگاه متفاوت در این خصوص مواجه‌ایم. اصولگرایان که به‌صورت پیش فرض و تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت می‌کنند اما برخلاف اظهاراتشان مشارکت بالای مردم را خوش ندارند چرا که تجربه ثابت کرده هر زمان شاهد مشارکت بالایی از سوی مردم در انتخابات بودیم اصولگرایان نتوانسته‌اند موفقیتی حاصل کنند و این جریان رقیب بوده که انتخابات را از آن خود کرده است.

لذا مطلوب آنها انتخابات تضمین شده با مشارکتی کم است مثل انتخابات مجلس 98 که بدون هیچ مشکل و رقیبی به راحتی به کرسی‌های مجلس دست پیدا کردند. اما داستان اصلاح‌طلبان و مواجهه آنها با انتخابات با جریان رقیب تفاوت دارد. چرا که بر خلاف اصولگرایان که تحت هر شرایطی حضورشان در انتخابات تضمین شده است اصلاح‌طلبان اگر فضا را برای حضور و مشارکت مساعد نبینند در انتخابات مشارکت  حداکثری نخواهند داشت. درست مانند مدلی که در ادوار انتخاباتی 98 و 1400 پیاده کردند. اما اگر رویکردها تغییر کنند اصلاح‌طلبان نیز با حمایت سرمایه اجتماعی خود در انتخابات حاضر خواهند بود. چنانکه در انتخابات پیش‌رو نیز شرایط به همین منوال پیش خواهد رفت. 

القای تحریم 

چندی پیش بود که سعید حجاریان، نظریه‌پرداز اصلاح‌طلب در خصوص چگونگی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات شش شرط و یک فرض را مطرح کرد که تمامی اصلاح‌طلبان بپذیرند در انتخابات مشارکت کنند؛ شورای نگهبان کسی را ردصلاحیت نکند؛ مردم متقاعد شوند، لازم است در انتخابات شرکت کنند؛ تمام کرسی‌های مجلس آینده در اختیار اصلاح‌طلبان قرار بگیرد، انتخابات بدون هیچ شک‌وشبهه‌ای برگزار شود و در نهایت اینکه لوایح اصلاح‌طلبان توسط شورای نگهبان رد نشود و اگر هم هیچیک اتفاق نیفتاد اگر رئیسی استعفا دهد نیز مشارکت مشکلی نخواهد داشت.

البته این رویکرد با واکنش‌های متعددی مواجه شد که شاید مهم‌ترین آنها نیز واکنش محمدرضا باهنر بود. اما نکته جالب  اینکه پس از صحبت‌های حجاریان، واکنش باهنر و پاسخ‌ها به وی برخی رسانه‌ها درصدد بر آمدند که بر همین مبنا اصلاح‌طلبان را دستاویز تخریب‌های خود قرار دهند و شروط حجاریان و حتی برخی اظهارنظرهای فعالان اصلاح‌طلب را نیز دال بر نظریه تحریم انتخابات قلمداد کنند. گویی اینکه آنها انتخابات اخیر در جبهه اصلاح‌طلبان که در نهایت در آن آذر منصوری به ریاست و جواد امام به سخنگویی آن برگزیده شده‌اند را نیز برنتافتند.

چه اینکه روز گذشته سایت مشرق با توجه به صحبت‌های منصوری و امام در خصوص انتخابات آنها را ملکه تحریم و سخنگوی تحریم خوانده بود که در نوع خود قابل تامل است. اینکه برخی رسانه‌های دلواپس از هم اکنون درصدد القای این مساله هستند که اصلاح‌طلبان انتخابات مجلس را تحریم کرده‌اند ناشی از ترس آنهاست. چرا که می‌دانند اگر مشارکت بالایی در انتخابات اتفاق بیفتد و اجازه حضور حداکثری به اصلاح‌طلبان داده شود باز هم مشخص خواهد بود که نتیجه چه خواهد شد و کدام جریان سیاسی پیروز خواهد شد لذا از هم اکنون دنبال حذف اصلاح‌طلبان به بهانه تحریم هستند. در حالی‌که اصلاح‌طلبان بارها گفته‌اند اگر شرایط برای حضور حداکثری در انتخابات فراهم باشد با آغوش باز به استقبال انتخابات خواهند رفت. 

باهنر می‌خواهد دوباره مطرح شود

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با انتخابات پیش‌رو و نوع نگاه اصلاح‌طلبان اظهار داشت: این مسبوق به سابقه است که بنا به شرایط موجود در مقاطع مختلف انتخاباتی مثل انتخابات مجلس یازدهم یا مجلس هفتم به‌صورت پراکنده شرکت کردند به معنای مشارکت جریانی اصلاح‌طلبان در انتخابات نیست. علی تاجرنیا به «آرمان ملی» گفت: بحث تغییر هیأت رئیسه جبهه اصلاحات و جایگزین شدن افراد به معنای این نیست که رویکردهای کلان یک جناح سیاسی دستخوش تغییرات بنیادین شود. وی افزود: آنچه که نهایتا خط مشی را تعیین خواهد کرد برآیند نظر تمامی گروه‌ها و جریانات اصلاح‌طلبی است که آن هم منبعث از شرایط عمومی جامعه و طرفدارانشان خواهد بود. لذا اینگونه نیست که اگر فرد دیگری ریاست این مجموعه را داشت اصلاح‌طلبان شرکت می‌کردند یا اکنون روی کار آمدن افراد فعلی به معنای عدم شرکت است. نماینده مجلس ششم بیان کرد: آنچه مورد انتخابات و فضای عمومی جامعه شاهد هستیم بیانگر این است که از سوی حاکمیت نرمش وجود ندارد.

تاجرنیا تصریح کرد: بنابراین ما هیچ اقدامی را برای نگاه مثبت به حضور جریان‌ها و سلایق مختلف سیاسی نمی‌بینیم و از طرف دیگر می‌بینیم که برخی اصولگرایان مثل آقای باهنر که در کنار بودند می‌خواهند دوباره مورد توجه قرار بگیرند شرایط تهدیدآمیز برای اصلاح‌طلبان ایجاد می‌کنند. فلذا مجموعه اصلاح‌طلبان با در نظر گرفتن منافع مردم و مرزبندی‌های جریان اصلاح‌طلبی با دیگران تا زمان انتخابات رفتارهای حاکمیت را رصد خواهد کرد و اگر قرار است تصمیم گرفته شود برآیند نظرات مجموعه اصلاح‌طلبان خواهد بود.

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار