| کد مطلب: ۱۰۶۲۲۸۶
لینک کوتاه کپی شد

اصلاح‌طلبان و انتخابات مجلس

اگر سیر فراز و نشیب‌های انتخابات مجلس را از همان پیروزی انقلاب نگاه کنیم دو مولفه یعنی یکی امیدواری مردم و یکی قدرت مجلس هردو قابل توجه بوده است. یعنی مجلس در دهه‌های قبل قدرتی بود و به موازات دو قوه دیگر حرفی برای گفتن داشت وتاثیر گذار بود. اما به تدریج جایگاه مجلس امروز که می‌بینیم تبدیل به یک شکل نمادین و شکلی که حوزه نفوذش بسیار محدود است تبدیل شده است.

اصلاح‌طلبان و انتخابات مجلس

به گزارش آرمان ملی آنلاین هدایت‌الله آقایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: چرا که سران سه قوه ار هر طرف خودشان قانون گذاری می کنند، مجع تشخیص و شورای عالی انقلاب فرهنگی  قانون گذاری می‌کند و دستورات ویژه و... همه هاله‌ای از دستورات محدود کننده است که اطراف مجلس را گرفته است  و این سیر تا کنون چندان درست  نبوده است. اما امید مردم به مجلس نیز امروز به کمترین مقدار خود رسیده و با توجه به حواشی که مجلس پیدا کرده اینکه تاثیر گذاری ندارد و اینکه افراد با شعارهای پر طمطراق می‌آیند، اما کارآیی آنچنانی ندارند به طور کلی خود جایگاه مجلس امروز دیگر از سیستم پارلمانتاریستی و دموکراتیک بیرون رفته و به یک بخشی نه چندان موثر در حاکمیت تبدیل شده که چون نام آن در قانون آساسی وجود دارد باید باشد.

لذا با این وضعیت اصلاح طلبان باید تکلیف خود را مشخص کنند. اصلاح طلبان اگر که بخواهند دوباره به صورت سنتی بحث کنند که رد صلاحیت‌ها کم‌تر شود تا بتوانند به صورت گسترده در انتخابات شرکت کنند و برای حضور در انتخابات مجلس تبلیغات به صورت عادلانه باشد این شروط دیگری چندان معنایی ندارد و این شروط نخ نما شده و بلا اثر است. امروز مساله ریشه‌ای‌تر از این حرف‌ها است و اصلاح‌طلبان باید دیدگاهشان به مساله دموکراسی و پارلمان به عنوان  نماینده مردم را  برای اتخاذ تصمیمات کلان نگاه کنند. مجلس در حال حاضر چنین قدرتی ندارد  و نمی‌تواند وارد مسائل کلان و سیاست‌های اساسی شود و حتی نمی‌تواند بر مسائل هسته‌ای آنطور که می‌خواهد تاثیر گذار باشد و روابط با قدرت‌ها را تنظیم کند.

اینها هم به تفاسیری که از قانون اساسی شده و هم به مرور زمان احتیاراتی بوده که از مجلس عملا سلب شده است. بنابر این امروز اصلاح طلبان حرفی برای گفتن ندارند که اساسا بخواهند شرطی برای حضور در انتخابات بگذارند.  البته تنها شرطی که می‌توانند بگذارند این است که بازنگری در قانون اساسی انجام شود آن هم به شکلی که مردم در آن تاثیر گذار باشند و از طرفی جایگاه و اختیارات مجلس، رئیس جمهور و سایر قوا با بازنگری بیش از پیش مشخص شود و قدرت بر اساس آراء واقعی مردم شکل بگیرد نه بر اساس یک سری عوامل از پیش تعیین شده و دخالت‌هایی که می‌تواند قدرت مردم را محدود کند. 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار