| کد مطلب: ۱۰۶۲۲۷۹
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی»‌ رویکرد جریان‌های سیاسی به انتخابات مجلس را بررسی می‌کند

یک فعال اصلاح‌طلب: تأئید صلاحیت شویم به انتخابات مجلس می‌آییم

هفت ماه تا انتخابات مجلس دوازدهم زمان باقی است و در همین راستا دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در تلاشند تا با توجه به اینکه مساله انتخابات پرشور و مشارکتی برای نظام از اهمیت بالایی برخوردار است بهترین شرایط را برای برگزاری چنین انتخاباتی فراهم کنند. این در حالی است که اساسا این مساله حداقل تاکنون برای بخشی از جامعه از درجه اهمیت چندانی برخوردار نیست و نگاهی به واکنش‌ها و سخنان برخی نشان می‌دهد که فعلا نسبت به انتخابات رویکردی مشخصی ندارند و ترجیح می‌دهند تا در مورد مسائل مهم‌تری به ویژه شرایط اقتصادی و معیشتی صحبت و اخبار آن را دنبال کنند.

یک فعال اصلاح‌طلب: تأئید صلاحیت شویم به انتخابات مجلس می‌آییم

به گزارش آرمان ملی آنلاین اما جدای از رویکرد جامعه نوع برخورد جریان‌های سیاسی با مقوله انتخابات نیز در نوع خود قابل توجه است. چه اینکه اصلاح طلبان و اصولگرایان به عنوان دو جریان سیاسی بزرگ کشور در تلاش برای حضوری بهتر در انتخابات هستند. چنانکه اصولگرایان به دنبال راهی برای ایجاد وحدت و ائتلاف برای ارائه لیست واحد انتخاباتی هستند. امری که با وجود طیف‌‌های متعدد در اردوگاه اصولگرایی خیلی بعید به نظر می‌رسد که سرانجامی پیدا کند. چرا که با حضور شورای ائتلاف و شورای وحدت که هر کدام داعیه‌دار محوریت اصولگرایان هستند  و از سوی دیگر حضور جبهه پایداری که به احتمال فراوان مستقل به انتخابات ورود خواهد کرد و همچنین مستقلین و اصولگرایان میانه‌رو نمی‌تو‌ان انتظار داشت که اصولگرایان به وحدت جریانی برسند. چه اینکه حزب موتلفه نیز برای خود وزنی قائل است و قدر مسلم نفرات متبوع و مدنظر خود را معرفی خواهد کرد.

در همین راستا دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به شروع فعالیت‌های انتخاباتی حزب موتلفه عنوان کرد: «مؤتلفه در حال حاضر به وظایف خود عمل می‌کند و کمیته انتخابات مؤتلفه و معاونت سیاسی انتخاباتی‌اش دائم مشغول کار هستند و حدودا فهرستی از افراد را گزینش کردیم و معتقدیم هر کس حقش این است که بیاید و در انتخابات شرکت کند. اسدا...بادامچیان گفت: ما فعالیت‌های انتخاباتی کشور را رصد می‌کنیم و افراد خودمان و افرادی که مطرح هستند را ارزیابی کرده و به رقبا هم نگاه می‌کنیم، اینکه چه کسانی هستند. وی در این خصوص که حزب موتلفه ذیل شورای وحدت یا شورای ائتلاف در انتخابات سال جاری شرکت خواهد کرد، بیان کرد: در حال حاضر هیچ‌کدام از احزاب جریان انقلاب ذیل یکدیگر قرار نگرفته‌اند و جمع نمی‌شوند و هرکدام هم راه خودشان را می‌روند، کما اینکه دیگران هم راه خودشان را می‌روند.» حال باید دید که در نهایت اصولگرایان به وحدت خواهند رسید یا شاهد ارائه چند لیست در انتخابات خواهیم بود. 

نگاه اصلاح‌طلبان 

برخلاف اصولگرایان که چگونگی مشارکت‌شان در انتخابات تا حد زیادی مشخص شده اوضاع در طرف مقابل یعنی جبهه اصلاحات هنوز نامعلوم است و از آنجا که آنها پیش شرط‌هایی برای حضور در انتخابات دارند همچنان به رصد و فضای انتخاباتی و تحرکات نهادهای اجرایی و نظارتی می‌پردازند. آنچه مسلم است اصلاح طلبان از آنجا که کنش معطوف به جامعه دارند اگر ببینند که  احتمال حضور مردم در پای صندوق‌های رای  کمرنگ است آنها نیز در انتخابات حضور چندانی نخواهند  داشت؛ اما اگر شاهد مشارکت مردم باشند  در صورت تایید  صلاحیت در انتخابات حاضر خواهند شد. لذا از هم اکنون نمی‌توان کنش انتخاباتی اصلاح‌طلبان را تحلیل و تبیین کرد کنش انتخاباتی آنها به چند عامل بستگی دارد.

در همین راستا قائم مقام حزب اعتماد ملی در خصوص برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات گفت: « اصلاح‌‌طلبان به عنوان یک جریان، قابل حذف‌شدن نیستند و در انتخابات تأثیرگذار هستند. جریان اصلاح‌طلب به عنوان یک جریان پویا اگر انتخاباتی برگزار شود که صلاحیت آنها تأیید شود شرکت می‌کند.» اسماعیل گرامی‌مقدم بیان کرد:‌ ما هیچ‌وقت نگفتیم انتخابات تحریم شود. ما می‌گوییم نمی‌توانیم شرکت کنیم؛ حتما جریان رقیب انتظار ندارد. وی افزود: منِ گرامی مقدم وقتی نامزدی ندارم بروم به آنها رأی بدهم؛  خب رأی نمی‌دهم. حفظ هویت اصلاح‌طلبی‌ اولویت اول‌مان است و حتما آن را ترجیح می‌دهیم . نمادین می‌گوییم رأی می‌دهیم شرکت می‌کنیم؛ اما با کدام لیست در کجا شرکت می‌کنیم.» لذا اصلاح طلبان هنوز برنامه مدون مشخصی برای حضور در انتخابات ندارند و از سویی باید نگاهشان به جامعه باشد و از سوی دیگر چشم به نهادهای نظارتی داشته باشند تا چه نوع سمت‌گیری در انتخابات پیش رو داشته باشند.

اعتدالیون چه خواهند کرد؟

جدای از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان جریان سوم یعنی اعتدالیون  و مستقلین نیز در انتخابات حضوری پر رنگ خواهند داشت.  اعتدالیون اگر بتوانند با اصلاح طلبان ائتلاف خواهند کرد و احتمالا اگر قادر به ائتلاف با اصلاح طلبان نباشند و آنها تن به ائتلاف ندهند احتمالا با اصولگرایان میانه‌رو مؤتلف خواهند شد.  با این حال شاید از هم اکنون بتوان گمانه‌زنی‌هایی را در خصوص احتمال حضور چهره‌های شاخص در انتخابات مطرح کرد. آنچه مسلم است شاید در انتخابات اسفند که میانه‌روهای  اصولگرا نیز وارد انتخابات خواهند شد بیش از گذشته شاهد حضور طیف حامی علی لاریجانی در انتخابات خواهیم بود. هر چند که احتمالا خود لاریجانی وارد انتخابات نشود، اما چهره‌هایی چون محمد رضا باهنر، علی مطهری، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، منصور حقیقت پور، محسن کوهکن و... کسانی هستند که به انتخابات ورود خواهند کرد.

گرچه خود محمدباقر قالیباف، رئیس فعلی مجلس و طیف همراهانش در مجلس یازدهم به اضافه مرتضی آقا تهرانی و طیف جبهه پایداری مثل سعید جلیلی  و... نیز دیگر اضلاعی خواهند بود که در انتخابات حاضر می‌شوند. از طرف دیگر اعتدالیون یعنی طیف حامی حسن روحانی نیز اگر به انتخابات ورود کنند با چهره‌هایی نام آشنا نظیر محمدباقر نوبخت، محمد جواد آذری جهرمی و چهره‌های از حزب اعتدال و توسعه خواهند آمد. هر چند که بعضا صحبت از حضور اسحاق جهانگیری نیز در انتخابات پیش رو مطرح می‌شود که قدر مسلم اگر وی بخواهد حاضر شود در قامت لیست اصلاح‌طلبان ورود خواهد کرد. لذا اعتدالی‌ها نیز در صورت حضور در ائتلاف با اصلاح طلبان‌طلبان یا طیف مستقل و میانه‌‌روی اصولگرایان قرار خواهند داشت. حال باید دید که در ماه‌های آینده چه تحولاتی پیرامون انتخابات  و آرایش و چینش جریان‌های سیاسی رخ خواهد داد.

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار