| کد مطلب: ۱۰۶۴۸۵۷
لینک کوتاه کپی شد

نگاه دوگانه اصلاح‌طلبان به انتخابات مجلس | شرکت در انتخابات مورد اجماع همه اصلاح‌طلبان نیست

فرصت پیش ثبت نام انتخابات مجلس پس از 7 روز کاری ساعت 18 روز گذشته به پایان رسید تا متقاضیان کاندیداتوری نمایندگی مجلس که قصد حضور در این انتخابات را داشتند مرحله اول ثبت نام را پشت‌سر بگذارند و منتظر ثبت نام نهایی از 27 مهر ماه باشند. این در حالی است که با وجود اعلام وزارت کشور مبنی بر ثبت نام بیش از 25 هزار نفر در انتخابات مجلس دوازدهم این مساله نیز فعلا چندان تحرکی در راستای فعالیت برای انتخاباتی کردن جامعه به‌وجود نیاورده است.

نگاه دوگانه اصلاح‌طلبان به انتخابات مجلس | شرکت در انتخابات مورد اجماع همه اصلاح‌طلبان نیست

 

به گزارش آرمان ملی آنلاین البته اصولگرایان که بدون هیچ محرکی همواره در انتخابات حاضر و برای رسیدن به کرسی‌‌های بهارستان تلاش می‌کنند. اما جریان اصلاح‌طلب رویکرد دیگری نسبت به انتخابات دارد و صرفا به دنبال رقابت تحت هر شرایطی برای رسیدن به کرسی‌های مجلس نیستند. به عبارت دیگر آنها مجموعه شرایطی را دنبال می‌کنند که اگر آن شرایط به نحو مطلوب احصاء شد تصمیم به حضور در انتخابات بگیرند. شرایطی مثل رقابتی بودن انتخابات، فضای باز‌تر سیاسی جهت حضور با همه ظرفیت‌ها، عدم رد صلاحیت گسترده از سوی نهادهای نظارتی و... اما این در شرایطی است که امسال دو نوع رویکرد در میان اصلاح‌طلبان در خصوص انتخابات مطرح است که پیشبرد یک رویکرد در نهایت با حضور و مشارکت در انتخابات همراه است و رویکرد دیگری که پیشبرد آن با توجه به جزئیات مطروحه در نهایت عدم مشارکت در انتخابات را اعلام می‌کند.

در نوع دیدگاه اول که بخشی از اصلاح‌طلبان آن را نمایندگی می‌کنند بنابر این است که تحت هیچ شرایطی نباید از صندوق رویگردان بود و هر تغییری را باید از صندوق رای کلید زد. لذا باید از کوچک‌ترین روزنه‌ها نیز استفاده کرد. اما نگاه دوم اساسا با توجه به شرایط جامعه، نوع نگاه حاکمیت و بی‌تفاوت بودن مردم نسبت به این امر حضور در انتخابات را چندان در جهت تغییر در رویکردها و عملکردها مثبت و موثر قلمداد نمی‌کنند.

این در شرایطی است که با توجه به شرایط کسری از جامعه نیز چندان موضع مثبتی تاکنون نسبت به انتخابات ندارند چرا که معتقدند صندوق رای دیگر تغییر مثبت و مؤثری را برای حرکت از وضع موجود به شرایط مطلوب رقم نمی‌زند. با این حال شاید باشند اصلاح‌طلبانی که با وجود تجربه انتخابات 98 به امید فضای بازتر و رسیدن به مجلس در انتخابات ثبت نام کرده‌اند. حال با این تفاسیر باید دید که در نهایت جبهه اصلاحات به عنوان نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان چه موضعی را در راستای انتخابات مجلس دوازدهم اتخاذ خواهد کرد و احزاب و افراد اصلاح‌طلب چه میزان از این موضع پیروی خواهند نمود. 

اگر گشایشی هم در صلاحیت‌ها ایجاد شود اثری ندارد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص انتخابات مجلس، نوع نگاه اصلاح‌طلبان و احتمال حضور برخی چهره‌ها اظهار داشت: من خبر ندارم که کسی ثبت نام کرده باشد چون برخی نام‌ها را خبرگزاری فارس اعلام کرده بود که بعدا تکذیب کردند. در مورد افراد نیز تا جایی که من فضای مجموعه‌ها را دیدم فعلا رغبتی به ثبت نام ندارند. محمود صادقی به «آرمان ملی» گفت: شاید دلیل ماهوی‌تر آن این باشد که مجلس جایگاهی برای اثر‌گذاری نداشته باشد که یک فردی 4 سال عمر خود را در مجلس بگذراند، اما برای کوچک‌ترین حرکت و اقدامی به هزاران مانع بخورد. حتی اگر گشایشی هم در بحث صلاحیت‌ها ایجاد شود در واقع اثر بخشی ندارد که برای رسیدن به کرسی مجلس تلاش صورت گیرد.

دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها بیان کرد: در ارتباط با انتخابات 3 عامل تاثیر دارد. نخست؛ اثر بخش بودن مجلس، دوم اینکه ؛ امکان رقابت وجود و عامل سوم هم اقبال جامعه به بحث انتخابات است و طبیعتا این مساله تاثیر‌گذار خواهد بود. جدای از جریان‌های سیاسی یکی از فاکتورهایی که اشخاص در نظر می‌گیرند امکان موفقیت‌شان در رقابت انتخاباتی است. 

فقط عارف و تیمش می‌خواهند به هر صورتی که هست وارد انتخابات شوند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در ارتباط با نوع مواجهه اصلاح‌طلبان با انتخابات پیش‌رو مساله حضور و مشارکت آنها اظهار داشت: همیشه این اختلاف نظر وجود داشته است؛ به ویژه در دو انتخابات آخر یعنی مجلس98 و ریاست‌جمهوری1400. دیدگاه اول مبتنی بر این است که همچنان امید به اصلاح وجود دارد و اصلاح‌طلبان باید در انتخابات شرکت تا با حضور در قدرت بتوانند مشکلات را رفع کنند. آنها می‌گویند این مسیر در نهایت به نفع مردم است زیرا بدون درگیری و خشونت می‌شود مشکلات را از سر راه برداشت؛ در واقع این نگاه مبتنی بر اصلاح از بالاست؛ یعنی باید قدرت وجود داشته باشد تا اصلاح صورت بگیرد. هدایت‌ا... آقایی، گفت: دیدگاه دوم می‌گوید اگر مجلس به صورت کامل هم در دست اصلاح‌طلبان باشد مانند آنچه در مجلس ششم دیدیم باز هم کاری از پیش نمی‌رود. من فکر می‌کنم جامعه در مقطع کنونی بیشتر به نگاه دوم گرایش دارد و این واقعیتی است که دیگر اصلاح‌طلبان طبقه متوسط و آرای خاکستری را پشت خود ندارند و دیدگاه اول در اقلیت است. وی افزود: من چندسالی هست که از حزب کارگزاران بیرون آمده‌ام اما تصور می‌کنم این حزب هم بدون نظر جمعی اصلاح‌طلبان حرکت نمی‌کند و دچار تک‌روی نمی‌شود. در مقطع کنونی فقط آقای عارف و تیمش می‌خواهند به هر صورتی که هست وارد انتخابات شوند. آقایی تصریح کرد: اکنون دایره انتخابات با تصویب قانون جدید انتخابات تنگ‌تر از گذشته هم شده است و اگر در گذشته ذره‌ای امید وجود داشت که برخی نامزدهای شناخته‌شده اصلاح‌طلبان تأییدصلاحیت شوند امروز آن میزان امید هم وجود ندارد. مساله این است که اجازه نمی‌دهند که اصلاح‌طلبان به طور کامل در انتخابات شرکت کنند و تا وقتی شرایط اینگونه است، شرکت در انتخابات نمی‌تواند مورد اجماع اصلاح‌طلبان قرار بگیرد. من باور دارم شرکت پایین مردم در انتخابات ناشی از تصمیم آنها مبنی بر تحریم انتخابات نیست؛ مساله این است که نامزدهای خود را نمی‌بینند که مایل به شرکت در انتخابات شوند. 

تکذیب یک ادعا 

روز گذشته بود که خبرگزاری فارس از قول پیر موذن، نماینده اسبق مجلس ادعا کرد: آقایان پزشکیان، مطهری، کواکبیان، حسین مرعشی، محسن هاشمی، مجید انصاری، طیب‌نیا، محجوب، پروانه مافی، زهرا ساعی، محمدعلی وکیلی، طیبه سیاوشی، الیاس حضرتی، سهیلا جلودارزاده و... تاکنون در پیش ثبت نام شرکت کرده و برای انتخابات ثبت نام کرده‌اند. این رسانه همچنین مدعی شد: از طیف اعتدالی‌ها و نمایندگان ادوار نیز طبق صحبتی که با آقای واعظی مسئول دفتر آقای روحانی داشتم، ایشان از برنامه داشتن و دغدغه داشتن برای انتخابات سخن به میان آورد. از جمع نزدیکان آقای روحانی نیز آقایان ربیعی، واعظی، نوبخت، آذری جهرمی، شریعتمداری و... ثبت نام کرده‌اند. این درحالیست که آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات در کانال تلگرام خود خبر خبرگزاری فارس در مورد ثبت نام در انتخابات مجلس را تکذیب کرد. او به کنایه نوشت که شور انتخاباتی با عملیات روانی ایجاد نمی‌شود! مجید انصاری، مصطفی کواکبیان، سهیلا جلودارزاده، علی ربیعی، حسین مرعشی، محسن هاشمی، محمود واعظی، محمدعلی وکیلی و... نیز اعلام کردند که ثبت‌نامی انجام نداده‌اند. الیاس حضرتی نیز در مصاحبه با اعتماد حضور خود در انتخابات را تکذیب کرده است. نزدیکان محمدرضا عارف و پروانه مافی نیز ادعای مطرح شده در این خبرگزاری اصولگرا را تکذیب کرده‌اند.

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار