| کد مطلب: ۱۰۵۸۷۶۶
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» آخرین تحرکات انتخاباتی جریان اصلاحات را بررسی می‌کند

گام جدی اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات مجلس | احتمال ریاست نبوی بر جبهه فراگیر اصلاحات

8 ماه تا برگزاری انتخابات مجلس باقی مانده است اما فعلا خبری از تحرکات ابتدایی احزاب، تشکل‌‌ها و مراکز تصمیم گیری جریانی در ارتباط با انتخابات نیست. نه حزبی در ارتباط با انتخابات مجلس جلسه‌ای برگزار می کند و نه در نشست‌های مجازی در شبکه های اجتماعی خبری از بحث در مورد انتخابات است. این درحالی است که همگان متفق‌القول هستند که اگر قرار است نگاهی تازه به ایران صورت بگیرد، بار دیگر باید انتخاباتی پرشور برگزار شود.

گام جدی اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات مجلس | احتمال ریاست نبوی بر جبهه فراگیر اصلاحات

به گزارش آرمان ملی آنلاین با این وجود نه جریان اصلاح‌طلب و نه جریان اصولگرا و نه حتی اعتدالیون تحرکات تشکیلاتی که باید در ماه‌های منتهی به انتخابات داشته باشند، ندارند. با این وجود جریان اصلاحات کمی جلوتر از سایر جریان‌های سیاسی در حال آماده شدن برای حضور در انتخابات است. جبهه اصلاحات ایران به منظور دور جدید فعالیت‌های خود، اعضای حقیقی خود را انتخاب کرده است و تعدادی از اعضای جدید به جبهه در مقایسه با قبل انتخاب شدهاند پیش‌تر در رسانه‌ها آمده بود که بهزاد نبوی، فخرالسادات محتشمی‌پور، محسن امین‌زاده، محمدرضا جلایی‌پور، عماد بهاور، بدرالسادات مفیدی، سیدحسن رسولی، معروف صمدی، اسماعیل گرامی‌مقدم، فاطمه سعیدی، محسن هاشمی، غلامرضا ظریفیان، محمد مقدم، آذر منصوری، محسن آرمین به عنوان عضو حقیقی جبهه اصلاحات انتخاب شده‌اند و از سوی دیگر اعضای حقوقی جبهه نیز که نمایندگان احزاب و احتمالا دبیر کل احزاب اصلاح‌طلب عضو جبهه هستند نیز به صورت طبیعی فعالیت خود را در جبهه آغاز خواهند کرد. 

انتخاب رئیس جبهه

در گذشته بعد از اینکه جبهه اصلاحات توفیقی در انتخابات ریاست جمهوری به علت فقدان کاندیدا نداشت. بهزاد نبوی از ریاست این جبهه استعفا داد و برخی دیگر از اعضای حقیقی جبهه مانند علوی تبار نیز از جبهه کناره گیری کردند. هر چند نبوی از جبهه اصلاحات کناره گیری کرد، اما هنگام معرفی اعضای حقیقی جبهه مجددا نام وی به عنوان عضو حقیقی دیده شد که نشان دهنده آن بود که استعفای چریک پیر از جبهه اصلاحات و کناره گیری او مورد پذیرش قرار نگرفته است و حرف و حدیث‌های به منظور تلاش برای حضور وی در جبهه درست بوده و نبوی حاضر شده بار دیگر در جبهه حضور داشته باشد. انتخاب رئیس جبهه با حضور نبوی تقریبا قطعی شده است. محسن آرمین، فعال سیاسی و عضو جبهه اصلاحات ایران در گفت‌وگو با «فارس» با اشاره به موضوعات مطرح شده در اولین جلسه اعضای جدید جبهه اصلاحات گفت: در این جلسه تمام اعضا اصرار داشتند که آقای نبوی، ریاست جبهه اصلاحات را بر عهده بگیرند. وی در پاسخ به اینکه طی روز‌های گذشته صحبت‌هایی مبنی بر ریاست وی یا آقایان هاشمی، رسولی و خانم منصوری برای ریاست در جبهه اصلاحات مطرح است، افزود: چنین موضوعی صحت ندارد و بنده به هیچ عنوان گزینه ریاست جبهه اصلاحات نیستم. 

چه کسی نایب‌رئیس و سخنگو می‌شود

فارغ از انتخاب رئیس جبهه اصلاحات به نظر میرسد هیات رئیسه که عموما شامل رئیس جبهه، نایب‌رئیس و سخنگو خواهد بود در جلسه آینده جبهه در سهشنبه هفته آینده در دستور کار خواهد بود. سخت است که از میان محسن هاشمی و محسن آرمین و حتی امین‌زاده و آذر منصوری حدس زد چه کسی نایب‌رئیس خواهد شد. با این وجود در صورت نامزدی محسن آرمین و با در نظر گرفتن این مورد که او فردی تئوریک، محبوب و دارای جایگاهی خاص بین اصلاح‌طلبان است و در یکی از تشکیلاتی‌ترین احزاب ایران یعنی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی سابق فعال بوده، فرد دیگری تمایل داشته باشد نایب‌رئیس جبهه اصلاحات شود. البته نایب‌رئیسی خانم دبیر کل، آذر منصوری هم با توجه به اینکه یک بانوی تشکیلاتی است و همواره دغدغه مند مسائل سیاسی و اجتماعی و به‌خصوص مسائل حوزه زنان بوده؛ محتمل است. از سوی دیگر امینزاده و محسن هاشمی نیز با توجه به سوابقی که دارند می‌توانند نایب‌رئیس جبهه اصلاحات شوند. البته شانس آرمین در صورت تمایل برای حضور در نایب‌رئیسی جبهه اصلاحات؛ بیشتر است. 

سخنگوی جبهه کیست؟

از میان گزینه‌های که احتمالا می‌توانند سخنگوی جبهه شوند میتوان به اسماعیل گرامی مقدم، و رسولی اشاره کرده. حسن رسولی و گرامی مقدم سوابقی در این زمینه دارند. افرادی که به نظر با توجه به رسانه‌ای بودن میتوانند بهخوبی از پس سوالات خبرنگاران و اصحاب رسانه برآیند. به نظر می‌رسد با آغاز به فعالیت رسمی جبهه اصلاحات شاهد تحولاتی در لایه‌های درونی جبهه یعنی احزاب سیاسی هم خواهیم بود. به نظر میرسد بهبود شرایط اقتصادی کشور میتواند بر آب شدن سریع‌تر یخ این فضا کمک کند و عملکرد دولت نیز تاکنون نشان میدهد که فضای اقتصادی کشور در دمادم انتخابات بهبود نخواهد یافت، مگر اینکه کار بزرگتری صورت بگیرد مثلا در روزهایی که رقابت انتخاباتی رسما آغاز شده سوت بازگشت به برجام شنیده شود و در صحنه انتخابات هم افراد شخصیت‌های معروف و دارای جایگاه ملی حضور داشته باشند. 

خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار