| کد مطلب: ۱۰۶۵۲۶۰
لینک کوتاه کپی شد

آرمان ملی به بررسی علل تلاش اروپایی‌ها در موضوع ایران پرداخته است

کاهش غنی سازی 60 درصد در برابر افزایش صادرات نفت | آغاز سهم‌خواهی اروپا از «تفاهم نانوشته»

تفاهم برای کاهش تنش، مذاکرات غیرعلنی، توافق بر روی متنی نانوشته، میانجیگری اعراب خلیج فارس بین تهران و واشنگتن به منظور تبادل زندانیان؛ کلمات فوق، کلید واژه‌هایی است که در ارتباط با ایران و آمریکا در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود. به نظر می‌رسد هیچ کدام از اخباری که این روزها شنیده می‌شود یک منبع معتبر نداشته باشد بلکه رسانه‌های مختلف با توجه به تشنگی افکار عمومی و با در نظر گرفتن تمایل طرفین برای مذاکره و کاهش تنش، تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهند.

کاهش غنی سازی 60 درصد در برابر افزایش صادرات نفت | آغاز سهم‌خواهی اروپا از «تفاهم نانوشته»

به گزارش آرمان ملی آنلاین، البته برخی اخبار رسمی همچون حضور یک مقام امنیتی آمریکا در عمان و تبادل پیام بین وی و مسئول تیم هسته‌ای ایران و حتی مذاکرات فشرده ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها در دو هتل جدا برای تبادل زندانیان وجود دارد. با این وجود هنوز خبری از در دستور کار قرار گرفتن مذاکرات به منظور حرکت به سوی رفع تحریم‌ها نیست. البته برخی اخبار مختلفی که در این ارتباط اعلام می‌شود، همچون میانجیگری‌ها برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا در پرونده هسته‌ای، کاهش سطح غنی سازی 60 درصد در ایران و رقیق کردن بخشی از اورانیوم با خلوص بالا در سایت‌های هسته‌ای؛ تلاش برای حل پرونده‌های ایران در آژانس و... همه این اخبار نشان می‌دهد، طرفین در حال تفاهم برای حل گام به گام مسائل هستند. 

پای پهپادها به تفاهمات نانوشته بازشد 

از سوی دیگر خبرها نشان می‌دهد به رغم اینکه عملا خبری رسمی از مذاکرات بین ایران و آمریکا نیست اما خواسته‌های طرفین از هم عمیق‌تر شده است. فایننشال تایمز در این ارتباط نوشت: «ایالات متحده در حال فشار به ایران برای توقف فروش هواپیما‌های بدون سرنشین مسلح به روسیه به عنوان بخشی از گفت‌وگو‌ها در مورد تفاهم نانوشته گسترده‌تر بین واشنگتن و تهران برای کاهش تنش‌ها و مهار بحران هسته‌ای، است.» این خبر نشان دهنده حساسیت بالای موضوع صادرات پهپادهای تهران به روسیه است.

مساله‌ای که البته به نظر می‌آید اروپایی‌ها در تلاشند آن را به ایالات‌متحده بقبولانند؛ چرا که اعتقاد دارند پهپادهای صادراتی ایران عملا معادلات جنگ اوکراین را بر هم زده است. اروپا بر روی این مساله حساس است و در ابتدای جنگ اوکراین و روسیه بسیاری از اشخاص و نهادها در ارتباط با سازندگان پهپاد با ایران را تحریم کردند. موضوعی که البته با حساسیت زیاد از سوی آمریکایی‌ها مورد پیگیری قرار نگرفت اما اگر اخبار فوق صحیح باشد و ارتباطی به تحلیل‌های رسانه‌ها به واسطه فقر اطلاعاتی در مورد تفاهمات نانوشته ایران و آمریکا نداشته باشد، پر واضح است که اروپایی‌ها مجددا به سمت سهم خواهی در مذاکرات هسته‌ای پیشرفته‌‌اند.

اروپا حمله به اوکراین را حمله به خاک خود می‌داند و از سوی دیگر چون بسته پیشنهادی‌اش در ابتدای مذاکرات به نتیجه نرسید و تلاش‌های خود را در عرصه دیپلماسی ناکام می‌داند، اکنون می‌کوشد که مساله صادرات پهپاد ایران به روسیه که البته تهران بارها در مورد آن اعلام کرده مربوط به قبل از جنگ اوکراین است را به مذاکرات احتمالی هسته‌ای در آینده گره بزند. مساله‌ای که قطعا از سوی ایران در سطوح مختلف مد نظر قرار خواهد گرفت. شاید به همین علت باشد که طرفین مرافعه هسته‌ای از سیاست بسته‌های پیشنهادی از سوی اروپا عدول کرده و به مذاکرات در هتل‌های جداگانه در منطقه روی آورده‌اند. تایمز فایننشال در این ارتباط نوشته است: «جمهوری اسلامی از آمریکا می‌خواهد که متحدان اروپایی را متقاعد کند که فشار بر ایران را نیز کاهش دهند.»

ایران چه می‌خواهد؟

اگر فرض را بر مذاکرات و ارسال پیام‌های مختلف بین ایران و آمریکا به منظور ایجاد زمینه برای کاهش تنش و یک تفاهم نانوشته برای حرکت گام به گام به سوی احیای برجام بگذاریم و خواسته‌های آمریکا را جزو تبادل زندانیان در مساله عدم صدور پهپاد تهران به روسیه آنگونه که رسانه‌ها آورده‌اند؛ بدانیم. در این سوی ماجرا ایران هم البته بدون دستور کار وارد مذاکرات سری و غیر علنی با آمریکایی‌ها نشده است. آزادی پول‌های ایران در کره، عراق و برخی کشورهای دیگر و انتقال آن به7 حساب بانکی ایرانی در  قطر ، آن گونه که فرزین رئیس کل بانک مرکزی گفته است؛ می‌تواند خواسته‌های ایران باشد اما مهم‌ترین خواسته می‌تواند در تحریم‌های نفتی خلاصه شود بالاخره ایران اگر بتواند نفتی بفروشد، می‌تواند بخشی از احتیاجات خود را بر آورده کند چنانچه اکنون بخشی از نیازهای تهران ذیل داد و ستدهای بشر دوستانه در حال انجام است.

از این رو ایران از آمریکایی‌ها می‌خواهد بیش از گذشته مسیر صادرات نفت ایران را باز کند.. فایننشال تایمز در این ارتباط و به نقل ازیک مقام ایرانی نوشت: «ایران احتمالا می‌خواهد، واشنگتن از اعمال تحریم‌های جدید در برخی حوزه‌ها، به استثنای تحریم‌های مربوط به حقوق بشر، خودداری ‌کند و تحریم‌هایی را که از قبل در مورد فروش نفت اعمال شده بود، را باشدت اجرا نکند.»

خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار