| کد مطلب: ۱۰۵۸۱۶۱
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» دلایل کاهش قیمت دلار و تبعات آن را بررسی می‌کند

دلار تا چه قیمتی پایین می‌آید؟ | منتظر دلار 30 هزار تومانی باشیم؟

کاهش قیمت دلار با توسعه روابط با عربستان و سفر سلطان عمان به ایران آغاز شد و پس از آن با زمزمه مذاکرات توافق احتمالی روی ریل ارزانی افتاد تا جایی که به کانال 46 هزار تومان هم وارد شد، هر چند برخی از کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند قیمت دلار به زیر ۴۸ هزار تومان نمی‌رسد اما دلار روز گذشته این مرز را هم شکست و وارد کانال ۴۷ هزار تومانی شد.

دلار تا چه قیمتی پایین می‌آید؟ | منتظر دلار 30 هزار تومانی باشیم؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین این درحالی است که دریافت سیگنال‌های منفی در روزهای گذشته به بازار باعث شد قیمت دلار مجددا به کانال ۴۹ هزار تومان برگردد، اما دوباره ریزش کند و به کانال ۴۷ هزار تومان وارد شود از سوی دیگر کارشناسان براین باورند که این نوسان حدود هزار تومان تا رسیدن اخبار قطعی‌تر ادامه دارد، به طوری که این کمترین قیمت دلار ظرف چند ماه گذشته است و در ماه‌های پیش دلار چنین محدوده کاهشی را تجربه نکرده بود. 

کاهش قیمت واقعی دلار

سیدکمال سیدعلی، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به «آرمان ملی» گفت: کاهش قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله بازار ارز و دلار بیشتر از اینکه حاصل رشد و توسعه و بهبود وضعیت اقتصادی باشد حاصلِ تعاملات سیاسی چند روزه اخیر به ویژه خبر توافق احتمالی هر چند کوتاه مدت است که می‌تواند مبادلات اقتصادی با دیگر کشورها را تقویت کند و به طور قطع چنانچه این امر به نتیجه برسد با افزایش تولید و صادرات حدود 2 میلیون بشکه نفت همراه خواهد شد و به این ترتیب کاهش نرخ تورم، جبران کسری بودجه از رهاوردهایی خواهد بود که قطعاً با کاهش قیمت ارز به ویژه دلار همراه خواهد شد. 

او افزود: در دولت قبل مشاهده شد که قیمت ارز از حدود 28 هزار تومان به حدود 22 هزار تومان کاهش یافت و کاهش قیمت‌ها در صورت ثبات سیاست‌های خارجی مستمر خواهد بود، هرچند کاهش قیمت ارز به صورت ناگهانی نخواهد بود، چراکه به رویکردهای اقتصادی شکل گرفته از قبل آسیب وارد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید | بازار ارز در محاصره اخبار سیاسی

ماندگاری کاهش قیمت دلار

این کارشناس درباره میزان ریزش قیمت دلار در موج جدید گفت: دادن اعداد و رقم دادن در باره کاهش قیمت دلار نمی‌توان قطعیتی به خرج داد، چراکه در روند کاهشی شدن قیمت دلار عوامل بسیاری دخیل هستند که از جمله آن می‌توان رفع تحریم‌ها، توسعه و بهبود روابط با دیگر کشورها اشاره کرد که در چند روز اخیر به برخی از آنها دست یافته‌ایم اما رفع تحریم‌ها با توافق‌ها قابل دستیابی است که زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که کارهایی در حال انجام است.

سهم بانک مرکزی در بازار دلار

معاون سابق بانک مرکزی ادامه داد: در اِعمال تغییرات نرخ ارز و ثبات بازار ارز، بانک مرکزی سهمی 30 درصدی داراست که می‌تواند با برنامه ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های صحیح به کاهش التهابات و نوسانات این بازار کمک کند همچنین ثبات یا عدم ثبات و نوسان بازار می‌تواند با تصمیمات بانک مرکزی حتی در یک شب هم دچار تغییر و تحولات مثبت یا بالعکس شود. 

او توضیح داد: قیمت‌های دستوری نرخ ارز چندان ماندگار نیست بلکه باعث تبعات و انتظارت تورمی بیشتری در بازار می‌شود و اقدامات اینچنینی فقط در حد خبردرمانی‌هایی هستند که به عنوان مسکن در دوره کوتاه مدت دوام می‌آورد و فقط به پنهان کردن عامل درد و حرکت در مسیر ناخوشی بیشتر می‌انجامد هرچند شاهد هستیم که گاهی با اخبار رسمی و غیررسمی توافق تاکنون دولت توانسته است به کاستن گاه و بیگاه التهابات بازار ارز را تا حد زیادی کاهش دهد. 

سیدعلی در پایان درباره تاثیر عدم توافق و اجرا توافق بر قیمت دلار گفت: عدم توافق انتظارات تورمی را بالا می‌برد و خروج سرمایه شدت می‌گیرد و بحران‌های نقدینگی ما نیز سر جای خود باقی می‌ماند، اما با توافق، نرخ ارز پایین خواهد آمد اما آنقدر جدی نخواهد بود.

قیمت‌های دستوری نرخ ارز چندان ماندگار نیست بلکه باعث تبعات و انتظارات تورمی بیشتری در بازار می‌شود و اقدامات این چنینی فقط در حد خبردرمانی‌هایی هستند که به عنوان مسکن در دوره کوتاه مدت دوام می‌آورد و فقط به پنهان کردن عامل درد و حرکت در مسیر ناخوشی بیشتر می‌انجامد. 

علت کاهش قیمت دلار چیست؟ 

روز گذشته رویترز به نقل از یک منبع آگاه در وزارت امورخارجه عراق خبر داده این کشور قادر است با مجوز آمریکا 2/67 میلیارد دلار از بدهی‌های خود بابت خرید گاز و برق از ایران را بپردازد البته گفته نشده که این منابع در قالب دلار آزاد می‌شود و یا کالای اساسی که جز این موارد، اظهارات سیاسی دیگری اعلام شد که پیام لازم را به بازار ارز رساند و پیامی که گویا توافق هسته‌ای را در دسترس می‌داند و برای همین بازار ارز در حال کاهش قیمت دلار است. 

دلار 30 هزار تومانی هم می‌آید؟

به گفته کارشناسان در صورت احیای برجام و توافق جدید، قیمت دلار در محدوده ۴۵ تا ۳۵ هزار تومان خواهد بود. آنها معتقدند: قیمت دلار با توجه به شرایط سیاسی، تردید معامله‌گران نسبت به مبادله و حالت انتظاری بازار، می‌تواند بین ۴۸ تا ۵۲ هزار تومان نوسان داشته باشد، اما اینکه دلار به کدام سمت میل کند کاملا به پرونده هسته‌ای و احتمال توافق هسته‌ای مربوط می‌شود. 

فعالان اقتصادی بازار کاهش قیمت دلار را دائمی نمی‌دانند و بر این باور هستند که حرکات رفت و برگشتی قیمت دلار را نمی‌توان به مثابه یک روند در نظر گرفت و کاهش قیمت در بازار ارز نوسان محدودی است که دوام زیادی نیز ندارد. 

 به عقیده آنان قیمت دلار می‌تواند وارد کانال ۳۰ هزار تومانی هم بشود. اما نکته‌ای که باید به آن دقت کرد این است که آیا دولت طرفدار دلار ارزان است یا نه و آیا اقتصاد ایران از دلار ۳۰ هزار تومانی استقبال می‌کند؟

 صاحب نظران براین باور هستند که ارزش ذاتی کنونی دلار در محدوده ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان است و هم شرایط اقتصادی و هم سیاستگذار ارزی اجازه کاهش بیشتر قیمت دلار را نمی‌دهند. 

سهم سیاست در بازار دلار

در حقیقت سیاستگذاران ارزی در تلاش هستند که قیمت دلار را وارد کانال ۴۰ هزار تومان کنند و در همین محدوده نگه دارد از سوی دیگر بانک مرکزی با ابزارهایی مانند صندوق تثبیت ارزی، اوراق مبادله سلف ارزی، اوراق صندوق‌های دلاری و کالای بورسی را به کار گرفته تا انتظارات تورمی را کاهش دهد و پوشش ریسک ایجاد کند تا دلالان از فضای بازار دلار و ارز خارج شوند. 

کارشناسان اقتصادی عقیده دارند که بازارهای ارز و سکه همواره متاثر از مذاکرات و فضای سیاسی است و اینکه فکر کنیم مسائل اقتصادی در کاهش نرخ ارز دخیل بوده از واقعیت به دور است، هرچند ارتباطاتی که طی ماه‌های اخیر با صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی برقرار شده در کنار برگشت برخی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کشورهای دیگر، کمک موثری به کاهش نرخ ارز داشت همچنین ارتباطاتی که در نیویورک بین سفیر ایران و رابرت مالی برقرار شده به اضافه ارتباطات پنهانی که در جریان هستند نیز در کاهش نرخ دلار در روزهای اخیر اثرگذار بوده و ممکن است که این روند در روزهای آتی نیز ادامه پیدا کند.

بیشتر بخوانید:

آزادسازی ۳ میلیارد دلار‌ منابع ایران در عراق + جزئیات

آزادسازی ۲۴ میلیارد دلار منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی و عراق

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار