| کد مطلب: ۱۰۵۸۰۰۳
لینک کوتاه کپی شد

بازار ارز در محاصره اخبار سیاسی

تب فروش دلارهای خانگی بالا رفته است و با ارزان شدن قیمت دلار در روزهای اخیر عده‌ای راهی خیابان فردوسی شده‌اند تا دلارهای خود را بفروشند اما رفتار خریداران و واردکنندگان متفاوت بوده و آنها دست نگه‌‌داشته و خریدهای خود را به روزهای آتی موکول کرده‌اند، چرا که احتمال می‌دهند قیمت‌ها باز هم کاهش یابد. به عبارت دیگر دلار در بازار آزاد آنچنان خریدار ندارد زیرا معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند که روند نزولی ارز همچنان ادامه دار باشد.

بازار ارز در محاصره اخبار سیاسی

به گزارش آرمان ملی آنلاین المیرا بابایی، روزنامه‌نگار نوشت: کاهش قیمت دلار را می‌توان نتیجه بسیاری از متغیرها دانست که مهم‌ترین آن سفر سلطان عمان به تهران و آغاز از سرگیری روابط تجاری با این کشور دانست که بلافاصله اثر خود را بر قیمت‌ها گذاشت البته سیگنال‌های سیاسی دیگری به بازار فردوسی رسیده است که از آن جمله می‌توان به خبر آزادسازی بیش از 3 میلیارد دلار دلارهای بلوکه شده ایران در عراق اشاره کرد همچنین ازسرگیری روابط ایران با عربستان و بازشدن سفارت ایران در عربستان نیز درکاهش تدریجی قیمت دلار بی‌تاثیر نبود. 

از سوی دیگر زمزمه‌های از سرگیری و مذاکرات پنهانی برخی از مقامات ایران و آمریکا مطرح شد که اگرچه مقامات هر توافقی را تکذیب کردند اما تحلیلگران سیاسی ازسرگیری برجام را دور از ذهن نمی‌دانند با این حال نکته مهم اینجاست که دلارهای آزادشده وارد بازار ارز نخواهد شد چراکه مقداری از آن برای نیازهای حجاج تخصیص یافته و بخشی دیگرنیز برای تامین کالاهای اساسی هزینه خواهد شد هرچند این دلارها فشار تقاضا در بازار ارز را کاهش می‌دهد اما شوک ریزشی شدیدی به قیمت دلار و ارز وارد نمی‌کند. 

آنچه انتظار می‌رفت این بود که قیمت دلار و ارز با سفر پادشاه عمان به تهران و خبر آزادسازی ۲۴ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران شاهد ریزش گسترده باشد؛ اما ریزش محدود قیمت‌ها در بازار دلار و ارز نشان داد بازار ارز با وجود آن که در محاصره اخبار سیاسی قرار گرفته است اما منفعل شده است. 

به عبارت دیگر آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران بی‌تأثیر نیست اما اثر آن مقطعی است چرا که حتی اگر ۷ میلیارد دلار آزاد شود و دولت تمام این پول را به بازار تزریق کند فقط مدتی می‌تواند قیمت دلار را کنترل کند و در ادامه دوباره شاهد نوسان قیمتی در بازارهای مختلف خواهیم بود. 

تجربه‌ای که در ترکیه هم شاهد آن بودیم به طوری که رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهوری فعلی ترکیه قبل از انتخابات ۳۰ میلیارد دلار پول بانک مرکزی به بازار تزریق کرد تا فاصله بین لیر و دلار را روی عدد ۱۵ حفظ کند در حالیکه امروز پس از انتخابات این فاصله ۲۵ هزار لیر شده است چرا که آن پول‌ها نیست اما تورم پا بر جا است و این موضوع امری جهان شمول و مربوط به اقتصاد کلان است.

نویسنده : المیرا بابایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار