| کد مطلب: ۱۰۵۹۱۳۳
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» مبادله زندانیان ایرانی- آمریکایی و اثر آن بر احیای برجام را بررسی می‌کند

ایران و آمریکا یک گام تا نخستین توافق جدید | تبادل زندانیان راه را برای توافقات بعدی هموار می‌کند؟

در عرصه روابط بین‌الملل خصوصا در ارتباط با ایران و آمریکا که چندین دهه است با یکدیگر در قطع روابط دیپلماتیک قرار دارند پالس‌ها، نشانه‌ها و اخبار کوتاه با سطح ارزشی پایین را هم باید با دقت مورد ارزیابی قرارداد. هر خبری ازتاییدها و تکذیب‌های دو سویه و حتی خبرهایی از منابعی که می‌خواهند نام آنها فاش نشود؛ همه و همه نشانه آن است که خبری در راه است.

ایران و آمریکا یک گام تا نخستین توافق جدید | تبادل زندانیان راه را برای توافقات بعدی هموار می‌کند؟

 

 

به گزارش آرمان ملی آنلاین در روابط ایران و آمریکا مساله تبادل زندانیان دو کشور خصوصا زندانیان آمریکایی یک نشانه بارز از آن است که یک موضوع مهم و یا باز شدن گره حیاتی برای رفع تحریم‌های ایران و بازگشت آمریکا به توافق وین احتمالا منوط به آشکار شدن تصمیم ایران برای رهایی زندانیان آمریکایی و بالعکس خواهد بود. اخیرا تارنمای رسانه‌ای «المانیتور» در آمریکا به نقل از وزیر خارجه عمان نوشت که جمهوری اسلامی ایران و آمریکا فاصله اندکی تا توافق بر سر آزادی زندانیان آمریکایی دارند.

سید بدر البوسعیدی افزود: که جدیت واشنگتن و تهران همزمان با تلاش مذاکره کنندگان آنها برای دستیابی به توافق بر سر پرونده هسته‌ای احساس می‌شود. وزیر خارجه عمان در خصوص توافق احتمالی ایران و آمریکا در موضوع زندانیان افزود: می‌توانم بگویم که آنها (به توافق) نزدیک هستند. همچنین یک دیپلمات اروپایی آگاه از مذاکرات میان ایران و آمریکا نیز گفت که توافق بر سر تبادل زندانیان نزدیک است. سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز در این باره اعلام کرد که این دور از تبادل زندانیان بیش از دو سال است که در دستور کار قرار دارد و اکنون بیش از هر زمان دیگری به دستیابی به توافق نزدیک شده‌ایم.

بیشتر بخوانید: بایدن بر سر دو راهی مذاکره با ایران | آیا توافق بزرگ در راه است؟

آغاز تبادل زندانیان اول غیر آمریکایی‌ها

چندی پیش بعد از آنکه تهران، «اولیویه واندکاستیل» بلژیکی را در تبادل زندانیان با میانجیگری مسقط آزاد کرد، «هیثم بن طارق السعید» سلطان عمان در اواخر ماه مه به ایران سفر کرد. همچنین چند روز پس از سفر سلطان عمان، ایران یک زندانی دانمارکی و دو زندانی اتریشی را، در راستای توافقی که عمان واسطه آن بود، آزاد کرد. با این وجود گویا آنگونه که از لابه‌لای اخبار مختلف می‌توان برداشت کرد احتمالا یکی از گره‌های مذاکرات ایران و غرب در هسته‌ای مساله تبادل زندانیان است. پیش از این نیز خبرهایی در ارتباط با مذاکرات مستقیم نماینده ایران و آمریکا در سازمان ملل متحد منتشر شد، هرچند ابعاد خبری هسته‌ای این مذاکرات و احتمالاتی که در این ارتباط داده می‌شد بیشتر بود اما برخی رسانه‌ها موضوع مذاکرات دو طرف را مربوط به تبادل زندانیان اعلام کردند. سیروس عسگری زندانی دو تابعیتی بود که با بدرقه محمدجواد ظریف راهی آمریکا شد. جیسون رضاییان، خبرنگار واشنگتن پست از جمله کسانی بود که در سال ۲۰۱۶ به همراه سه ایرانی- آمریکایی دیگر با هفت ایرانی زندانی در خاک آمریکا مبادله شد. در سال 2015 نیز ایران ژیائو وانگ، شهروند آمریکایی را که به اتهام جاسوسی در ایران زندانی بود آزاد کرد.

بیشتر بخوانید: میانجی‌گری به جایی نمی‌رسد؛ ایران و آمریکا باید مستقیم با هم مذاکره کنند

مساله تبادل زندانیان آمریکایی

هرچند برخی زندانیان آمریکایی در ایران آزاد شده‌اند اما تعدادی دیگر هنوز در ایران زندانی هستند و به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها پیگیرند تا این زندانیان را آزاد کنند. برخی منابع خبری آزاد شدن یک زندانی اروپایی قبل از حضور سلطان عمان در ایران را به همراه آزاد شدن دو زندانی دیگر بعد سفر سلطان هیثم را نشانه بارزی از آن دانستند که سلطان برای برداشتن گام‌هایی عملی در تبادل زندانیان به ایران آمده است و تبادل زندانیان را هم نقطه آغاز رسمی روند مذاکرات ایران و غرب برای احیای برجام تحلیل کردند. خبر اخیر در ارتباط با احتمال آزادی زندانیان باقی مانده آمریکایی در ایران را هم می‌توان در این راستا دانست چرا که این بار وزیر خارجه عمان در این ارتباط خبر داده و اعلام کرده که هر دو طرف برای مذاکرات و تبادل زندانیان از آمادگی بیشتری برخوردارند.

بیشتر بخوانید: توافق موقت وضعیت شکننده اقتصادی به همراه دارد | سرمایه‌گذاران زمانی سرمایه‌گذاری می‌کنند که توافق کامل صورت بگیرد

زندانیان باقی مانده آمریکایی در ایران سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز‌ هستند که به اتهام جاسوسی در زندان اوین هستند، و به نظر می‌رسد بایدن احتمالا قصد دارد با آزاد سازی آنها از ایران برای خود در آمریکا یک دستاورد هم بسازد. ضمن اینکه او می‌تواند با این مقدمه عملا شرایط در آمریکا را برای بازگشت به برجام مهیا کند. از این رو باید پالس عمانی آزادی زندانیان را به نوعی برابر با پالس اقدامات آمریکایی‌ها در جهت بازگشت به برجام و یا حتی کاهش تحریم‌های ایران دانست. البته هر بار که اخباری در این زمینه منتشر شده برخی منابع خبری و رسمی تلاش کردند آن را تکذیب و این دسته اخبار را یک اقدام رسانه‌ای اعلام کنند با این وجود از زمان انتشار این خبر تا زمان انعقاد این گزارش هنوز هیچ منبعی افزایش احتمال آزادی زندانیان آمریکایی را رد نکرده است. البته ذکر این نکته هم مهم به نظر می‌رسد که آزادی زندانیانی مانند سیامک نمازی در ایران نمی‌تواند، بدون اعطای یک امتیاز از سوی آمریکایی‌ها باشد. ایرانی‌ها مخترع بازی شطرنج هستند. این روزها احیای مذاکرات برای رفع تحریم‌ها به ایستگاه تبادل زندانیان رسیده است. سربازان شطرنج ایرانی به سادگی از صفحه بازی حذف نمی‌شوند مگر اینکه خود را به پایان خط رسانده و با قربانی کردن خود یک فیل، رخ و یا اسب ایرانی را به میز شطرنج باز گردانند.

در همین زمینه بخوانید:

خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار