| کد مطلب: ۱۰۵۸۴۸۳
لینک کوتاه کپی شد

اثرات نسیم توافق

حداقل در سال جاری اثبات شد که هرگونه اخبار مثبت و امیدوارکننده درخصوص پرونده هسته‌ای ایران یا رفع تنش‌های منطقه‌ای کشور روی شاخص‌های اقتصادی اثرگذار است. اینکه قبلا گفته می‌شد گرانی‌های داخل کشور یا تورم یا افزایش قیمت‌ها ربطی به تحریم ندارد و همه مسائل مربوط به سوءمدیریت داخل کشور است و گاهی تقسیم بندی می‌کردند که 20 درصد مشکلات تحریم و 80 درصد مسائل داخلی کشور است، حداقل در این دو سال اخیر اثبات شد که رفع تحریم‌ها و رفع تنش‌های منطقه‌ای چقدر می‌تواند بر روی واقعی شدن قیمت‌ها موثر باشد.

اثرات نسیم توافق

به گزارش آرمان ملی آنلاین، هادی حق‌شناس، اقتصاددان نوشت: طبیعتا هیچ کارشناسی قبول ندارد که قیمت ارز 60 هزار تومان باشد ولی قبل از حل مسئله بین ایران و عربستان قیمت ارز تا 60 هزار تومان هم رفت و باز پیش‌بینی می‌شد که بیشتر هم بشود ولی اولین شوک مثبت برای کاهش، حل مسئله ایران و عربستان بود. دوم، بحث انتشار اخبار توافق موقت بود که روی شاخص‌هایی مثل سکه و ارز و همچنین خودرو اثرگذار شد و البته طبیعی است برخی مصوباتی که از مناطق آزاد برای واردات خودروی دست دوم قطعی شد و مصوبه اخیر مجلس نیز اثرگذار است.

اما نکته مهم این است که اینها هنوز به قطعیت نرسیده و آنچه به قطعیت رسید، بخشی از پول ایران بابت بدهی ایران به ترکمنستان پرداخت شد و بخشی از هزینه سفر حجاج به عربستان از محل طلب ایران از عراق پرداخت شد. بحثی که امروز مطرح است و اخبار چقدر درست باشد نیاز به بررسی بیشتر و زمان دارد تا مشخص شود. فروش یک میلیون بشکه نفت و رفع برخی محدودیت‌ها از یک سمت و از سمت ایران هم برخی فعالیت‌ها محدود شود، همین اخبار این نتایج اقتصادی را در داخل کشور رقم زده. به نظر می‌رسد اگر این توافقات قطعی شود، کاهش قیمت‌ها می‌تواند ادامه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: تصمیم قاطع، بعد از انتخابات آمریکا

اما یک نکته را نباید فراموش کنیم و آن اینکه اقتصاد ایران تا به روال طبیعی خود برگردد، زمانبر است و از طرف دیگر موضوع بهره وری، کارایی و کارآمدی مدیریت بنگاه‌های اقتصادی و همچنین مهم‌ترین موضوع دیگر بحث سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران است. تا زمانی که نرخ رشد سرمایه‌گذاری معادل نرخ استهلاک یا کمتر از آن باشد، کسی انتظار ندارد اقتصاد ایران مولد باشد و رشد اقتصادی با کیفیت داشته باشد. ما برای اینکه رشد اقتصادی باکیفیت داشته باشیم نیاز به جذب سرمایه داخلی و خارجی داریم. اینکه برخی مسئولان وزارت نفت گفته‌اند در برنامه پنجساله آینده حدود 200 میلیارد دلار نیاز به سرمایه‌گذار حداقل در بخش صنعت نفت و گاز و پتروشیمی هست، در یک شرایط عادی اتفاق خواهد افتاد و مهم‌تر از همه اینکه زمانبر خواهد بود. لذا فعلا می‌توان گفت که یک نسیمی از رفع برخی از تنش‌ها و رفع تحریم‌ها آن‌هم به صورت موقت وزیده است.

بیشتر بخوانید: فرانسه، ایران و احیای مذاکرات

از این رو طبیعی است که این نمی‌تواند نسخه کامل درمان اقتصاد ایران باشد برای اینکه اقتصاد کشور تا به شرایط عادی برگردد باید منتظر رفع تحریم‌ها به شکل کامل باشیم چون در شرایط موقت سرمایه‌گذاران در سرمایه‌گذاری تردید دارند چون ممکن است دوباره هر آن تحریم‌ها برگردد. در عین حال هرنوع توافق یا تفاهمی می‌تواند امیدبخش باشد حداقل اینکه در شرایط کنونی تورم و نرخ بیکاری بالا و نرخ رشد اقتصادی پایین، بحران مسکن، بحران آب، بحران خاک و انواع بحران‌هایی که امروز درگیر آن هستیم حداقل شاید بتوان گفت به طور موقت، توقفی ایجاد شود اما همچنان باید دنبال راهکار اساسی باشیم. 

نویسنده : هادی حق‌شناس

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار