| کد مطلب: ۱۰۵۸۳۹۶
لینک کوتاه کپی شد

تفاهم و توافق هر دو مطلوب است

نگاهی به تغییر و تحولات در منطقه نشان دهنده یک تجدید نظر و نوعی نگاه متفاوت در سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران است. به نظر این تنش زدایی در منطقه به منظور ایجاد رابطه حسنه با کشورهای منطقه به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس است. شروع این مسیر برقراری رابطه با عربستان و بهبود رابطه با برخی کشورهای منطقه و با پادرمیانی قطر و عراق برقراری رابطه با مصر در آینده نزدیک است.

تفاهم و توافق هر دو مطلوب است

به گزارش آرمان ملی آنلاین علی اصغر زرگر، کارشناس روابط بین‌الملل نوشت: تمامی این موارد نشان دهنده یک تحول و تغییر در سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران است و عالی‌ترین مقام تصمیم گیرنده در ایران نیز تلویحا اعلام کردند در مساله هسته‌ای با آژانس بین‌المللی هسته‌ای تعامل خواهیم داشت و همکاری با آژانس در دستور کار ایران است. مقام معظم رهبری مجدد اعلام کردند که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست این مورد نیز نشان دهنده دمیدن فضایی جدید در سیاست هسته‌ای و غرب آسیا  از سوی ایران است.

بیشتر بخوانید: همکاری با آژانس در چارچوب مقررات پادمانی حفظ شود | از قانون اقدام راهبردی مجلس نباید تخطی کرد

در آمریکا نیز کارزار انتخاب ریاست جمهوری به صورت رسمی در آینده نزدیک آغاز خواهد شد. در آمریکا نیز تجدید نظرهایی در مسائل خاورمیانه و خصوصا در ارتباط با ایران آغاز شده است. بایدن و حکومت آمریکا درگیری‌هایی در اروپا دارد و از سوی دیگر با ماجرای اوکراین و روسیه روبه‌روست و در نظر دارد برخی سیاست‌های کنترل کننده را در برابر چین اجرایی کند. از این نظر نگاه تنش زدایی ایران در منطقه موجب شده آمریکایی‌ها نیز در خاورمیانه به دنبال تنش زیادی و جدید نباشند و به منظور رسیدن به برخی سیاست‌های دیگر خود کاهش تنش در منطقه را در نظر دارند. این مورد باعث می‌شود مساله انرژی برای اروپا و حتی آمریکا با وجود جنگ اوکراین به یک بحران فزاینده تبدیل نشود چرا در یک خاورمیانه به‌دور از تنش منافع همه حفظ خواهد شد.

از این منظر است که اخیرا برخی مخالفان غیر آمریکایی برجام نیز  یکباره از برجام حمایت کردند تا تنش‌ها در منطقه کاهش یابد و از سوی دیگر ایران را از  غنی سازی  بالاتر به‌دور دارند. از این منظر به نظر می‌رسد تحول دوجانبه‌ای به وجود آمده است و نگاه کلی ایران در ارتباط با منطقه و نگاه آمریکا نسبت به منطقه و حتی ایران قابل بررسی است. از سوی دیگر نوع توافق با ایران در نظر است. البته اگر بایدن به دنبال توافق با ایران باشد باید این توافق به نظر کنگره برسد و یا اینکه رئیس‌جمهور آمریکا از جایگاه و قدرت خود استفاده کند و یا اینکه به طور کلی یک تفاهم اولیه در بین دو سویه دعوای هسته‌ای به وجود ‌آید.

بیشتر بخوانید: بایدن به دنبال تفاهم با ایران و دور زدن کنگره | ایران خواهان آزاد شدن دلارهای بلوکه شده

به نظر می‌رسد چه تفاهم و چه توافق با هم تفاوتی ندارد و اگر آمریکایی‌ها بخواهند یک تنش زدایی در ارتباط با ایران انجام دهند در این صورت توافق با تهران در دسترس خواهد بود. آمریکایی‌ها همین که به دنبال تبلیغات تنش‌زا علیه ایران نباشند و همچنین به دنبال وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران نباشند و یا چشم پوشی کنند که ایران بتواند راحت‌تر تحریم‌ها را دور بزند، اینها همه پالس‌های مثبتی از سوی آمریکا برای تفاهم با ایران خواهد بود.

در همین زمینه بخوانید:

 

 

 

 

 

نویسنده : علی اصغر زرگر

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار