| کد مطلب: ۱۰۵۷۸۶۴
لینک کوتاه کپی شد

فرانسه، ایران و احیای مذاکرات

روندی که در پرونده هسته‌ای در حال اتفاق افتادن است، نشان می‌دهد که گام‌هایی از سوی طرفین به منظور حرکت به سمت توافق در حال برداشته شدن است. مهم‌ترین علت برداشته شدن این گام‌ها توجیه ایران در عدم ارسال پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین است.

فرانسه، ایران و احیای مذاکرات

به گزارش آرمان ملی آنلاین سید جلال ساداتیان، سفیر سابق ایران در لندن نوشت: همچنین ایران طرفین جنگ را به گفت‌وگو برای حل مسائل دعوت کرده. این اقدامات احتمالا مورد توجه اروپایی‌ها خصوصا مکرون که به نوعی به یک رهبر باسابقه در اروپا هم تبدل شده ، قرار گرفته است. مکرون خود را قدرتمندترین عنصر اتحادیه اروپا می‌داند. از این منظر او را باید نماینده اتحادیه اروپا در تماس با رئیس جمهور ایران، مذاکرات با وی در ارتباط با برجام و بازگشت به توافق وین  دانست. تماسی که از چند ماه قبل به هر علت قطع شده بود.

زمانی که گفت‌وگو بین رئیس جمهور ایران و فرانسه صورت گرفته، همین گفت‌وگوها نشان دهنده آن است که تحولاتی در پرونده هسته‌ای در حال اتفاق افتادن است و اتفاقات مثبتی به وجود آمده که در سطح ریاست جمهوری گفت‌وگویی در حدود 90 دقیقه صورت گرفته است. این گفت‌وگو  نشان دهنده آن است که اقدامات غیر علنی و احتمالا علنی که در محافل مختلف صورت گرفته؛ به نتایجی نزدیک شده که لازم بوده دو رئیس جمهور با یکدیگر گفت‌وگو کنند تا مذاکرات احتمالی وارد مرحله جدی شود.

چند هفته قبل هم سفر سلطان عمان به ایران را شاهد بودیم که از قبل  نیز اعلام شده بود وی حامل پیشنهادهای آمریکا و اروپا برای ایران  است تا گام‌هایی برداشته شود. البته نقش چین را باید در اینجا در نظر گرفت چرا که در سفر رئیسی به چین، آنها اعلام کرده بودند اگر قرار است  در ایران نیز مانند امارات و عربستان سرمایه‌گذاری شود باید در ابتدا مساله هسته‌ای و تحریم‌های  مربوطه حل شود. در مرحله بعد شاهد آن بودیم که آقای شمخانی مساله با عربستان را پیش برد و در مرحله بعدی هم  هیات‌های دیپلماتیک ایران و عربستان در کشورها مستقر شدند.

از سوی دیگر مساله هسته‌ای ایران به یک گره اساسی خورده بود و آن گره مربوط به سوالات آژانس و اقدامات ایران در برچیدن برخی دوربین‌های نظارتی آژانس بود که در نهایت ایران و آژانس با یکدیگر گفت‌وگو کرده و در سطح فنی به تفاهماتی دست یافتند. تفاهماتی که موجب شد اخیرا آژانس خبر از حل یکی از مسائل با ایران بدهد. ضمن اینکه در نشست فصلی آژانس جز گزارش دبیرکل  این نهاد بین‌المللی در ارتباط با تعامل با ایران عملا شاهد هیچ بیانیه  علیه همکاری ایران و آژانس نبودیم که  این مورد خود نشان می‌دهد که ایران و اروپا  به نوعی مفاهمه در مسائل فنی و مربوط به آژانس رسیده‌اند که  خود بیان کننده رویکرد مثبت ایران و آژانس در ارتباط با احیای برجام است.

از سوی دیگر حل مساله ایران و عربستان نشان از آن دارد که کشورهای عربی منطقه نیز دیگر با ایران مشکل خاصی ندارند و از این منظر علیه تفاهم هسته‌ای  وارد گفت‌وگو با آمریکا نخواهند شد. همه این موارد نشان می‌دهد شرایط مناسبی برای احیای مجدد برجام به وجود آمده است، البته تا رسیدن به مکانیزمی به منظور  بازگشت به برجام راه طولانی در پیش است.

نویسنده : سید جلال ساداتیان

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار