| کد مطلب: ۱۰۶۲۲۸۸
لینک کوتاه کپی شد

چرا آمریکا و انگلیس با میزبانی ایران در یک اجلاس جهانی مخالفت کردند؟

سازمان بین‌المللی دریانوردی (آیمو) در اجلاس یکصد و چهاردهم شورای خود در سال ۲۰۱۵ میلادی، میزبانی رویداد موازی روز جهانی دریانوردی سال ۲۰۲۳ میلادی را به ایران اعطا کرد و از آن تاریخ به بعد، در مواضع مختلف از جمله نشست سال قبل شورا، آن را مورد تایید قرار داد. با این تفاسیر و در حالی که تنها سه ماه به برگزاری این رویداد در هفته اول آبان ماه مانده بود، میزبانی ایران با تلاش‌های مذبوحانه دولت‌های آمریکا و انگلیس و جلب نظر معدود دولت‌های غربی بی‌اختیار و وابسته آمریکا، در خلال نشست یکصد و بیست و نهم شورای آیمو، در روز پنج شنبه مورخ ۲۹ تیرماه سال ۱۴۰۲، لغو گردید.

چرا آمریکا و انگلیس با میزبانی ایران در یک اجلاس جهانی مخالفت کردند؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین در همین ارتباط منصور حقیقت‌پور در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین گفت: آمریکا بار دیگر ماهیت استکباری خود را با ممانعت از برگزاری اجلاس سالانه روز جهانی دریانوردی در ایران نشان داد. وی با بیان اینکه این اقدام آمریکا خلاف موازین بین‌المللی بود، تصریح کرد: به هر میزانی که جمهوری اسلامی در عرصه بین‌الملل تحرک و‌کنش سیاسی، اقتصادی و... داشته باشد آمریکا بیشتر نگران می‌شود لذا باید برای افزایش درد و رنج و‌نگرانی آمریکا در این ارتباط حوزه ارتباطات خود را با دیگر کشورها گسترش دهیم که قطعا چنین رویه و اقدامی به نفع خودمان خواهد بود.

حقیقت پور با بیان اینکه اقدام زورگویانه آمریکا که ناشی از خوی ددمنشی این کشور است را محکوم می‌کنیم، تاکید کرد: آمریکا در تلاش جدی برای در انزودادن جمهوری اسلامی است، این در حالی است که این کشور خود در انزوا قرار می‌گیرد و نمونه آن را می‌توان در خلیج فارس، شانگهای و... دید. این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه با بیان اینکه مخالفت این دو کشور، در حالی اتهام واهی اقدامات برهم زننده ثبات ایمنی و امنیت دریایی توسط ایران اعلام شده است که بر همه آشکار است، ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای، همواره عامل ثبات و حافظ ایمنی و امنیت دریانوردی بوده است و این دولت‌های آمریکا و انگلیس هستند که در مواضع متعدد، چه در آب‌های سرزمینی و منطقه و چه در آب‌های دور، با تهدید و حتی عملیات‌های ایذایی، به کشتی‌ها و محموله‌های ایران، خلاف حقوق بین‌الملل، دست درازی نموده و موجب اختلال در تجارت صلح‌آمیز شدند.

حقیقت‌پور این اقدام آمریکا را نشانه عجز و ناتوانی آن‌ها در برابر ملت ایران از یک طرف و بازیچه قرار دادن و سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی تخصصی و فنی، با اغراض سیاسی از طرف دیگر عنوان کرد. 

هم‌صدایی آمریکا در مخالفت با نشست دریانوردی در تهران

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از مخالفت با برگزاری نشست بین‌المللی دریانوردی در تهران استقبال کرد و گفت: معتقدیم ایران نباید اجازه میزبانی این رویداد را داشته باشد. به گزارش ایرنا، متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی درباره واشنگتن با برگزاری روز جهانی دریانوردی در ایران افزود که سازمان بین‌المللی دریانوردی برای میزبانی روز جهانی دریانوردی در تهران رای گیری کرد که با آن مخالفت شد. ایالات متحده آمریکا پیشنهاد رد درخواست ایران را داده بود که در رای گیری سازمان بین‌المللی دریانوردی تصویب شد. آمریکا در این درخواست که مورد حمایت انگلیس قرار گرفته، مدعی شده است: ایران در دو سال گذشته بیش از ۲۰ کشتی را که فعالیت تجاری می‌کردند، مورد حمله، آزار و اذیت یا توقیف قرار داده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز مدعی شد: ایران نمی‌تواند هیچ برنامه بین‌المللی دریانوردی را میزبانی کند، زیرا به صورت مکرر بی‌توجهی به قوانین بین‌المللی دریانوردی را نشان داده است و اخیرا ما شاهد دخالت ایران در آزادی دریانوردی بوده‌ایم؛ بنابراین ما معتقدیم ایران نباید اجازه داشته باشد که این رویداد را میزبانی کند و سازمان بین‌المللی دریانوردی سازمان ملل متحد (آی‌ام او) با آن موافقت کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ۲۷ تیرماه در جمع خبرنگاران در واشنگتن درباره ارسال جنگنده‌های بیشتر آمریکایی به تنگه هرمز و هشدار ایران در خصوص این اقدام مدعی شد: در راستای تهدید مستمر و با هماهنگی متحدان و شرکای آمریکا، وزارت دفاع (پنتاگون) در حال افزایش حضور و توانایی خود در منطقه است تا بتوانیم بر تنگه (هرمز) و آب‌های اطراف آن را نظارت بیشتری داشته باشیم. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا نشانه‌ای برای تدارک جنگ با ایران در خلیج فارس وجود دارد؟ پاسخ منفی داد و گفت: نه. 

موضع ایران چیست؟

این در حالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران ۲۶ تیرماه جاری در خصوص اعزام جنگنده از سوی آمریکا به تنگه هرمز گفت: متاسفانه نقش دولت آمریکا در خصوص مسائل منطقه‌ای به ویژه در ارتباط با امنیت منطقه‌ای هیچگاه صلح‌آمیز و سازنده نبوده است. این گونه اقدامات و تحرکات می‌تواند به ایجاد حساسیت‌های جدید در منطقه در حوزه راهبردی خلیج فارس و دامن زدن به ناامنی و بی‌ثباتی کمک کند.

این مقام وزارت خارجه ایران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به هرگونه اقدام تحریک‌آمیز و غیرقانونی، به طور خاص در نزدیکی مرز‌های خود، حساس است. ایران با توجه به اشراف و توانمندی نیرو‌های مسلح خود در مورد امنیت دریانوردی و هوانوردی در منطقه خلیج فارس، حق خود را برای اتخاذ تدابیر مقتضی بازدارنده منطبق با قوانین و مقررات حقوق بین‌الملل محفوظ می‌دارد و به اقتضای آن از حقوق مسلم خود استفاده خواهد کرد. ایالات متحده آمریکا مدعی است تعدادی از جنگنده‌های اف- ۱۶ خود را به بهانه محافظت و ایمنی عبور و مرور کشتی‌ها به تنگه هرمز اعزام خواهد کرد. عضو کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با برنا، درباره ممانعت آمریکا و انگلیس از میزبانی ایران در رویداد موازی روز جهانی دریانوردی اظهار داشت: آمریکا با حضور ایران در نشست‌های بین‌المللی و با هر نوع محوریتی مخالف است و سعی دارد با اقدامات آزادی خواهانه و پیشرفت همه ملت‌ها مقابله کند.

ابولفضل ابوترابی افزود: جمهوری اسلامی ایران با حضور در نشست‌های بین‌المللی و قبول مناصب جهانی همواره تلاش کرده تا مواضع خود را به رخ دنیا کشیده و مبارزه خود را با تحریم‌های ظالمانه غرب نشان دهد، همچنین ایران می‌تواند برای کشورهای دیگر که تحریم شده‌اند الگو باشد. وی ادامه داد: آمریکا از مقابله ایران در برابر تحریم‌ها ترسیده و به هر نحوی قصد دارد تا نشست‌های بین‌المللی که ایران در آن شرکت دارد را تحت‌الشعاع قرار دهد. نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا در حال مقابله از الگوگیری ایران است، خاطرنشان کرد: آمریکا و انگلیس درحال مقابله با الگوگیری ایران هستند و در موقعیت‌های مختلف اعم از ورزشی و علمی و همایش‌های بی‌المللی و... در صدد تا هستند تا مانع رشد و شکوفایی ایران شوند.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی هم در واکنش به اقدام آمریکا و انگلیس برای جلوگیری از میزبانی ایران در رویداد موازی روز جهانی دریانوردی اظهار داشت: این اقدام انگلیس و آمریکا ادعای آزادی‌خواهی در کشورهای دیگر را زیر سوال برده و به طور کل آمریکا به دنبال این است تا در جهان کنترل همه چیز را در دست داشته باشد. وی ادامه داد: در گذشته کشورهای دنیا را به دو دسته تقسیم می‌کردند ولی هم اکنون آمریکا دنیا را به سه دسته تقسیم کرده: دسته اول که آمریکاست و خود را فرمانده جهان می‌داند، دسته دوم اروپاست که نوچه و تابعه آمریکا است و دسته سوم سایر کشورهای جهان هستند که آمریکا به آنها به چشم غلام و برده نگاه می‌کند. سلیمی با اشاره به اقدام آمریکا در نقض قوانین بین‌الملل بیان داشت: آمریکا و انگلیس در تصمیمات بین‌الملل به دنبال اجرای خواسته خود و تحمیل آن به سایر کشورهاست. عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آمریکا سال‌هاست که خوی استکباری دارد و پیوسته این علائم را در دنیا می‌بینیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار