| کد مطلب: ۱۰۵۸۵۹۰
لینک کوتاه کپی شد

گمانه‌زنی‌ها درباره تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا ادامه دارد

بایدن بر سر دو راهی مذاکره با ایران | آیا توافق بزرگ در راه است؟

گزارش‌ها و تحلیل‌های شبکه‌ها و خبرگزاری‌های خارجی در رابطه با توافق موقت و احتمالی ایران و آمریکا بر سر برخی مسائل هسته‌ای و غیر هسته‌ای ادامه دارد. رسانه‌های غربی نیز به این موضوع پرداخته‌اند. چنانکه NBC نیوز گزارش خود را با این تیتر شروع می‌کند: «بایدن در حالی که آمریکا و ایران در حال مذاکره برای مبادله زندانیان هستند با دوراهی مواجه است» تلاش دارد در گزارش خود به نتایج مذاکرات احتمالی و تاثیراتش بر دولت بایدن و آینده سیاسی او بپردازد.

بایدن بر سر دو راهی مذاکره با ایران | آیا توافق بزرگ در راه است؟

 

به گزارش آرمان ملی آنلاین، جو بایدن ممکن است به زودی با یک تصمیم سیاسی مهم در مورد اینکه میلیاردها دلار پول بلوکه شده  ایران را در اختیارش  قرار دهد تا آزادی آمریکایی‌های زندانی را تضمین کند یا نه، مواجه خواهد شد. چند منبع آگاه از گفت‌وگوهای ایران و آمریکا گفتند که ایالات متحده و ایران مذاکراتی را در مورد تبادل احتمالی زندانیان از سر گرفته‌اند و مذاکرات غیرمستقیم آنها پیشرفت داشته است. به گفته این منابع، مفاد احتمالی توافق دوجانبه شامل آزادی زندانیان و آزاد کردن 7 میلیارد دلار پولی است که در بانک‌های کره جنوبی بلوکه شده و به ایران تعلق دارد.

این پول‌ها با تحریم‌های ایالات متحده مسدود شده‌اند و به محض رفع تحریم‌ها به دست ایران می‌رسند‌. پایگاه NBC که اولین بار در ماه فوریه از مذاکرات تبادل زندانیان خبر داد، در ادامه می‌نویسد: دو دولت همچنین در حال بررسی یک توافق غیررسمی احتمالی هستند که برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران طراحی شده است، اما مشخص نیست که آیا هر یک از طرفین مایل به دادن امتیازات ضروری هستند یا نه. برای مثال، آیا واشنگتن مایل به کاهش تحریم‌های اقتصادی علیه تهران است یا خیر؟ گزارش‌های مربوط به تفاهم غیررسمی در مورد مسائل هسته‌ای برای اولین بار در مطبوعات اسرائیل و ایران منتشر شد. به گفته یک مقام آمریکایی، مقامات ایالات متحده و ایران در سال جاری چندین بار برای گفت‌وگوهای غیرمستقیم به عمان سفر کرده‌اند و مقامات عمانی پیام‌هایی را به دو طرف مخابره کرده است.

اظهارات این مقامات تایید می‌کند که این گفت‌وگوها شامل آزادی شهروندان زندانی آمریکایی و برنامه هسته‌ای ایران می‌شود. پیش از عمان هم گفت‌وگوهای بین مقامات آمریکایی و ایرانی در نیویورک و در مقر سازمان ملل انجام شد. این پایگاه خبری پایگاه می‌افزاید: گفت‌وگوهای غیرمستقیم در مورد توافق غیررسمی احتمالی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌تواند شامل تعهد تهران به همکاری کامل با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و خودداری از غنی‌سازی اورانیوم بیش از خلوص 60درصد باشد. در مقابل، ایالات متحده احتمالاً برخی تحریم‌های مهم ایران را لغو خواهد کرد. 

تصمیم بایدن؛ مواجهه با ایران یا جمهوری خواهان منتقد؟ 

اگر مذاکرات درباره تبادل احتمالی زندانیان یا مسائل هسته‌ای به پیشرفت خود ادامه دهد، بایدن باید تصمیم بگیرد که آیا حاضر است با انتقادات سیاسی داخلی به دلیل دسترسی ایران به منابع مالی مسدود شده یا کاهش تحریم‌ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری مواجه شود یا نه. باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در سال 2015، زمانی که دولت وی به ایران اجازه دسترسی به پول نقدی را داد که بر اثر تحریم‌ها مسدود شده بود، مورد انتقاد سناتورها و نمایندگان جمهوری‌خواه قرار گرفت و حالا ممکن است بایدن نیز با همان انتقادات روبه‌رو شود و باید دید آماده مقابله با این واکنش‌هاست یا نه. اما اگر توافقی هم در مورد زندانیان یا مسائل هسته‌ای صورت نگیرد، باز مشکلاتی برای بایدن به وجود خواهد آمد. اگر ایران تصمیم بگیرد اورانیوم غنی‌شده خود را تا سطح 90 درصد افزایش دهد، بایدن با یک بحران بین‌المللی مواجه خواهد شد. این اقدام می‌تواند دو طرف را تا آستانه جنگ پیش برده و حتی پای اسرائیل را هم به جنگ باز کند. 

توافقی که مقدمه توافقات بزرگ‌تر است 

آنطور که این پایگاه خبری آورده مقامات غربی گفته‌اند اگر دو طرف بتوانند بر سر زندانیان به توافق برسند، شانس دستیابی به توافق غیررسمی در مورد مجموعه گسترده‌تری از موضوعات مرتبط با برنامه هسته‌ای افزایش خواهد یافت. ایران برنامه‌ریزی برای تولید سلاح هسته‌ای را رد کرده و گفته این برنامه صرفاً برای اهداف غیرنظامی است. همچنین، ایران لحن خوش‌بینانه‌ای در مورد مبادله زندانیان نشان داده است. ناصر کنعانی، سخنگوی وزیر امور خارجه ایران این هفته گفت: «مذاکرات برای تبادل زندانی بین ایران و آمریکا ادامه دارد و اگر طرف مقابل به اندازه ما جدی باشد، این اتفاق ممکن است در آینده نزدیک رخ دهد.» 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار