| کد مطلب: ۱۰۷۰۰۱۴
لینک کوتاه کپی شد

آمریکا به داد اسرائیل رسید

اولین محموله موشک‌های سامانه گنبد آهنین به اسرائیل تحویل داده می‌شود.

آمریکا به داد اسرائیل رسید

به گزارش آرمان ملی به نقل از اکو ایران ؛ قرار است که اسرائیل موشک‌های آمریکایی تامیر را برای سامانه گنبد آهنین خود دریافت کند.

به گفته یک مقام دفاعی آمریکا، پنتاگون اولین موشک‌های موجود در انبارهای آمریکا را برای سامانه پدافند هوایی گنبد آهنین به اسرائیل منتقل کرده است. این مقام گفت: «رهگیرهای اولیه تامیر که متعلق به ارتش ایالات متحده است اما در اسرائیل قرار دارند، همراه با تعداد بیشتری از موجودی‌های آمریکایی در جاهای دیگر دنیا تحویل اسرائیل داده می‌شود».

این مقام از بیان اینکه چرا ذخایر این موشک در اسرائیل قرار داشته یا مکان فعلی آن‌ها خودداری کرد. این موشک‌ها توسط شرکت اسرائیلی «سیستم‌های دفاع پیشرفته رافائل» با قطعات شرکت آمریکایی RTX Corp ساخته شده است.

تحویل اولیه نشان‌دهنده آمادگی ارتش ایالات متحده برای تأمین مجدد مهمات اسرائیل بود. جو بایدن در روز سه‌شنبه و پس از تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو گفت که ایالات متحده این تسلیحات را ارسال خواهد کرد.

حماس در بخشی از حمله روز شنبه خود هزاران موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد که یکی از بزرگترین موشک‌باران‌هایی است که تا کنون علیه سامانه‌های گنبد آهنین انجام شده است. یک مجموعه موشکی از سه تا چهار پرتابگر و رادار می‌تواند تقریباً ۶۰ مایل مربع را محافظت کند. طبق گفته شرکت آمریکایی Raytheon Technologies که قبل از شرکت RTX در سال ۲۰۱۴ تولید گنبد آهنین را با شرکت رافائل آغاز کرده بود، این سامانه‌ها متحرک بوده و از اواسط سال ۲۰۲۱، اسرائیل ده عدد از آن‌ها را در سراسر اسرائیل مستقر کرده است.

چندین سال پیش، ارتش ایالات متحده دو آتشبار گنبد آهنین را در خاک خود مستقر کرد که اکنون در پایگاه مشترک لوئیس-مک‌کورد در ایالت واشنگتن قرار دارند. بر اساس آمارهای داخلی که به کنگره ارائه شده، حدود ۳۱۲ رهگیر برای این دو آتشبار تحویل داده شده است.

توماس کاراکو، تحلیلگر دفاع موشکی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گفت: «این تعداد از موشک‌های تامیر ناچیز نبوده و سایر عناصر گنبد آهنین نیز وجود دارد که ارتش می‌توانست برای کمک به اسرائیل تدارک ببیند. اگرچه هزاران تهدید راکتی وجود دارد، اما حتی یک رهگیر و موشک نیز مهم است».

تفنگداران دریایی ایالات متحده نیز در ماه آگوست اعلام کرد که قصد دارد تا ۱۸۴۰ رهگیر تامیر و ۴۴ پرتابگر برای دفاع هوایی خریداری کند. به گفته یکی از محققان مؤسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل، هر موشک تامیر حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار دلار قیمت دارد.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار