| کد مطلب: ۱۰۹۸۵۰۴
لینک کوتاه کپی شد

تاکید وزیران خارجه مصر و عربستان بر راهکار تشکیل ۲ دولت

وزیر خارجه مصر تاکید کرد حق دفاع از خود و همچنین حق مقاومت در برابر اشغال و تعیین سرنوشت محفوظ است.

تاکید وزیران خارجه مصر و عربستان بر راهکار تشکیل ۲ دولت

به گزارش آرمان ملی آنلاین: وزیران خارجه مصر و عربستان در نشست خبری مشترک راهکار تشکیل دو دولت را تنها راه برقراری امنیت و ثبات در منطقه عنوان کردند.

به گزارش ایسنا، «سامح شکری» وزیر خارجه مصر و «فیصل بن فرحان» همتای سعودی وی در حاشیه مشارکت در کنفرانس امنیتی مونیخ با یکدیگر نشست خبری برگزار کردند.

وزیر خارجه مصر در این نشست خبری با اشاره به تصمیم رژیم صهیونیستی برای حمله زمینی به شهر رفح غزه تاکید کرد: هر گونه عملیات نظامی در این شهر پیامد انسانی فاجعه‌باری خواهد داشت. قاهره به رژیم صهیونیستی تاکید کرده که کوچ اجباری مردم غزه یک تهدید برای امنیت ملی مصر است.

وی با اشاره به اخبار درباره ایجاد منطقه امن برای مردم غزه گفت: ما قصد نداریم برای مردم این باریکه اماکن امن ایجاد کنیم.

شکری افزود: صحبت در مورد ساخت دیوار در مرز مصر با غزه فقط یک فرض است و ما فقط در حال انجام عملیات تعمیر و نگهداری هستیم.

 

وی با بیان اینکه جایگزینی که باید در غزه وجود داشته باشد، همان جایگزینی است که باید چرخه خشونت را متوقف کند، تصریح کرد فقدان اراده بین‌المللی چیزی است که سال‌ها راهکار تشکیل دو دولت را با مشکل مواجه کرده است.

وزیر خارجه عربستان هم در این نشست خبری تاکید کرد: برای برقراری آتش بس در نوار غزه و خروج نظامیان اسرائیل از این منطقه تلاش می‌کنیم. اکنون تمرکز روی آتش‌بس و انتقال کمک‌های انسانی به نوار غزه است. عدم انتقال این کمک‌ها بحران جنگ را تشدید می‌کند.

وی افزود: به آمریکایی‌ها و دیگران توضیح دادیم که اکنون باید اولویت پایان دادن به فاجعه انسانی در غزه باشد.

بن فرحان گفت اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه، نه تنها موجب برقراری امنیت نمی‌شود بلکه نسل جدیدی را به سمت افراط‌گرایی سوق خواهد داد.

وزیر خارجه عربستان در پاسخ به سوال درباره عادی سازی روابط میان کشورش و رژیم صهیونیستی گفت: اکنون تمرکز روی آتش‌بس و انتقال کمک‌های انسانی به نوار غزه است. عادی سازی روابط با «اسرائیل» مبتنی بر طرح صلح عربی خواهد بود و ما هیچ روابطی با تل‌آویو نداریم.

وی افزود: ما معتقدیم که تنها راه برقراری ثبات و امنیت در منطقه از جمله در «اسرائیل» تشکیل کشور فلسطین است.

بن فرحان گفت باید یک مسیر امن برای راهکار تشکیل دو دولت تضمین شود. هرچقدر جامعه جهانی درباره این راهکار اجماع داشته باشد اجرایی شدن آن تسریع می‌شود. رژیم صهیونیستی باید اذعان کند که این راهکار تنها راه حل امنیت و ثبات است.

وی همچنین تاکید کرد: بر این نظر هستیم  که راهکار تشکیل دو دولت راه حل درستی است و باید برای تحقق آن تلاش کنیم و هر کسی که مانع این راهکار شد باید پاسخگو باشد.

وزیر سعودی درباره جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه هم تصریح کرد: از همان ابتدا اشاره کردیم که پاسخ بی‌تفاوت اسرائیل احساسات را جریحه‌دار می‌کند. باید درک کنیم که نه تنها با یک موضوع اخلاقی سروکار داریم، بلکه موضوع به امنیت کل منطقه مربوط می‌شود.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار