| کد مطلب: ۱۱۰۹۱۰۹
لینک کوتاه کپی شد

گزارش آرمان ملی از ماجرای دنباله‌دار پارک قیطریه

کمبود سرانه فضای سبز داریم یا کمبود سرانه مذهبی؟

آرمان ملی – یاسمین طالقانی: در نهایت کاسه و کوزه‌های ساخت مسجد در پارک قیطریه بر سر غلامحسین کرباسچی شکست. دیروز برخی اعضای شورای شهر چنین عنوان کردند که در دوران شهرداری کرباسچی بود که بحث ساخت مسجد در پارک قیطریه مطرح شد و ارتباطی با زمان حال ندارد.

کمبود سرانه فضای سبز داریم یا کمبود سرانه مذهبی؟

تلاش برای به میان کشیدن پای شهردار اصلاح طلب  یعنی کرباسچی به ساخت مسجد در پارک قیطریه از سوی نادعلی، عضو شورای شهر تهران در حالی است که عضو دیگر این شورا یعنی ناصر امانی از مخالفان جدی ساخت این مسجد است و می‌گوید:« ساخت مسجد در بخشی از بوستان قیطریه نه تنها تعظیم شعائر اسلامی نیست بلکه موجب تخریب شعائر و بدبینی بخشی از شهروندان خواهد شد، تا کِی قرار است!شهرداری تهران به تذکری که در آخرین جلسه علنی شورای شهر دادم توجه نماید و توجیه نکند! » به هر حال دیروز برخی اعضای شورای شهر سعی کردند در اظهاراتشان نشان دهند که اصولگرا هستند و ساخت مسجد را به بهانه‌ای برای تخریب اصلاح طلبان تبدیل کردند .

*ارتباط ساخت مسجد با کرباسچی

علیرضا نادعلی در صحن علنی شورای شهر تهران با بیان اینکه به همراه آقای آقامیری در شورای ساماندهی و گسترش مساجد در شهر تهران عضویت دارم، گفت: این شورا یک شورای فرانهادی است و روسای سازمان‌ها، معاونین و حتی شهرداران مناطق در این جلسات حضور پیدا می‌کنند. وی با بیان اینکه بسیاری از مساجدی که برای بررسی به این شورا ارجاع داده می‌شوند باید بازسازی شوند و مسئله جدید این است که تعداد بالایی از این مساجد توسط خیرین ساخته می‌شود، اظهار کرد: در بوستان قیطریه نیز شهرداری تنها زمین را در اختیار قرار می‌دهد و باید بگویم که این مسجد در شمالی‌ترین نقطه پارک ساخته می‌شود و از دوره مدیریت آقای کرباسچی در شهرداری تهران ساخت این مسجد در قیطریه از سوی مردم و خیرین منطقه درخواست و حتی این موضوع به شهرداری ارائه شده بود. سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه محلی که برای ساخت مسجد در نظر گرفته شده است تقریبا بدون هیچ کاربری است و نقطه کور محسوب می شود، گفت: تعداد اندکی درخت جوان و حدود چهار درخت کهنسال وجود دارد که با حساسیت و دستور شهرداری هیچ درختی در این نقطه قطع نشده، بلکه طرح پیمانکار مقداری تغییر کرد تا هیچ درختی قطع نشود و در مورد تأمین هزینه های ساخت این مسجد نیز باید بگویم با اینکه برخی‌ها مدعی شده بودند که شهرداری تهران تأمین‌کننده مالی این مسجد است اما باید بگویم که تمام هزینه‌های ساخت از سوی خیرین تأمین شده و شهرداری تنها زمین را تأمین کرده است. نادعلی ادامه داد: مسئله قابل اهمیت این است که برخی تلاش می کنند در جامعه و حاکمیت دو قطبی ایجاد کنند و این دشمنان می خواهند دو قطبی را بین عده ای قشر خاکستری که مخالف مسجد هستند و تعدادی تحت عنوان دوستداران محیط زیست ایجاد کنند که سیاه و سفید را برعکس نشان دهند.وی افزود: نباید اموری که در این دوره مدیریت شهری به درستی انجام می شود به چالش کشیده شود چرا که اساسا ساخت یک مسجد کوچک در بوستانی بزرگ چرا به این موضوع تبدیل شده که می خواهند کل بوستان ها را به مسجد تبدیل کنند؟

*کرباسچی رد کرد

دیروز کرباسچی به توضیح درباره ساحت مسجد در پارک قیطریه پرداخت. غلامحسین کرباسچی در سال‌های ۶۸ تا ۷۷، شهردار تهران بود و حالا در واکنش به حاشیه‌های ایجادشده برای ساخت یک مسجد در پارک قیطریه، می‌گوید که در دوره او، برنامه این بود که برای پارک‌ها نمازخانه‌هایی متناسب با فضای سبز ساخته شود، این اتفاق هم افتاد و در بوستان‌هایی مانند لاله، نمازخانه‌ای با معماری خاص ساخته شد؛ هدف هم این نبود که داخل پارک‌ها مسجد ساخته شود، چراکه مسجد با کارکردی که دارد، با فضای سبز بوستان‌ها و رفت‌وآمد افراد، تناسبی ندارد: «نمازخانه‌هایی که آن دوره ساخته شد، حداکثر ۵۰ تا ۱۰۰ متر بود و فضای زیادی نمی‌گرفت. البته به‌طور دقیق نمی‌دانم که مساحت مسجدی که قرار است در پارک قیطریه ساخته شود چقدر است، اگر در حد یک نمازخانه باشد، بحثی ندارد، اما فکر می‌کنم در ساختمان امیرکبیر پارک قیطریه، فضایی به‌عنوان نمازخانه وجود داشته باشد، اگر هدف ایجاد چنین فضایی است می‌توانند همان مکان را در نظر بگیرند و در اختیار افراد قرار دهند تا نماز بخوانند. اما اینکه در یک بوستان به‌عنوان مکان عمومی، مسجد با کاربردهای خاص خودش ازجمله پایگاه، فعالیت‌های تجاری و ... ساخته شود، متناسب با وضعیت پارک نیست. به‌هرحال برنامه‌هایی که در مساجد در نظر گرفته می‌شود، با شرایط پارک‌ها سازگار نیست.» به گفته او، در همان محدوده پارک قیطریه، چندین مسجد وجود دارد و شاید نیازی به ساخت مساجد دیگر نباشد: «فضای پارک متعلق به تمام مردم و جزو سرانه‌های شهری است، آنطور که اطلاع دارم، در طرح جامع و تفصیلی تهران، بیشترین کمبودها مربوط به سرانه فضای سبز است، باید این موضوع از سوی مسئولان شهری بررسی شود که درحال‌حاضر ما کمبود سرانه فضای سبز داریم یا کمبود سرانه مذهبی؟ نکته دیگر اینکه، ما در تهران مساجد بسیاری داریم که متروکه شده‌اند. در وقت اذان درشان قفل است یا اگر هم باز باشند، مکان مرتب و تمیزی که با یک مکان مقدس سازگار باشند، نیستند. گاهی حتی استفاده‌های غیرمعمول از آن‌ها می‌شود و محل رفت‌وآمد معتادان و... شده است.» کرباسچی تاکید می‌کند که باید بررسی و اعلام شود که در تهران، میزان فضاهای مذهبی چقدر است و چه تعداد درشان باز است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقابل هم میزان سرانه سبز در تهران باتوجه به آلودگی هوا چقدر است. خردادماه سال گذشته هم معاون مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران، گفته بود که هزار مسجد در تهران غیرفعال است، نیمی از مساجد کشور هم امام جماعت ندارند. به گفته او، در استان تهران هم از میان ۳۵۰۰ مسجد، هزار مسجد به دلایل مختلف در تمام فصل‌ها فعال نیست. براساس اعلام شهردار پیشین تهران، فضای یک پارک متعلق به افراد آن محل است، اینکه یک بخشی از آن را جدا و تبدیل به یک مکان غیرمرتبط کنیم، ابهاماتی دارد و این مسئله را مطرح می‌کند که آیا اهالی محل راضی هستند یا خیر. او درباره قانونی بودن یا نبودن ساخت پارک در مسجد هم توضیح می‌دهد که تامین سرانه‌های خدماتی از وظایف شهرداری به‌شمار می‌رود، اگر میزان این سرانه‌ها کافی بود و حالا می‌خواهند بخشی از آن را به سرانه مذهبی اختصاص دهند، با گرفتن مجوز از شورای شهر ایرادی ندارد، اما وقتی سرانه سبز بسیار کمتر از سرانه مذهبی است، به نظر می‌رسد این اقدام معقول نباشد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار