| کد مطلب: ۱۱۰۸۹۱۵
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از حواشی این روزهای ساخت مسجد در پارک قیطریه

آغاز حواشی

آرمان ملی– مطهره شفیعی: ساخت مسجد، امری پسندیده است که هیجیک از مردم کشورمان مخالفتی با آن ندارند، اما بعضا اقداماتی صورت می‌گیرد که سبب انتقاد و گلایه می‌شود مانند برنامه‌ریزی برای ساخت مسکن در پارک قیطریه تهران!

آغاز حواشی

اسفند ۱۴۰۲ تصویری از حصارکشی در پارک قیطریه منتشر شد. این عکس نشان می‌داد وضعیت پارک قیطریه در خطر جدی تغییر کاربری است که کمی بعد مشخص شد  شهرداری قصد ساخت مسجد در پارک را دارد. برخی چنین عنوان می‌کنند که ساخت مسجد در پارک قیطریه احتمالا غیرقانونی است. اما فراتر از قانون، پارک قیطریه یک محوطه باستانی است. شهرداری تهران می‌خواهد در پارک قیطریه مسجد بسازد؛ آن‌هم در جایی‌که احتمالا مهم‌ترین محوطه باستانی تهران است. پیش از این نگرانی از قطع درختان بارها در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده و شهردار تهران با اصرار بر ساخت مسجد وعده داده درختی قطع نمی‌شود. حالا نگرانی‌ها از تخریب یک محوطه باستانی است. وزارت میراث فرهنگی هنوز هیچ واکنشی نشان نداده است. اما طبق قانون شهرداری تهران بدون کسب مجوز از وزارت میراث فرهنگی حتی نباید یک کلنگ در پارک بزند.  زاکانی در قامت شهردار تهران درباره ابهامات ماجرای ساخت مسجد در پارک قیطریه  در جمع خبرنگاران گفت: حتما در پارک‌ها مسجد می‌سازیم،‌ مسجد خوب هم می‌سازیم. او درباره قطع احتمالی درختان در این پارک افزود: درختی قطع نمی‌شود، من از این پارک دیدن کردم، حدود ۱۰-۱۵ نهال آنجاست که قرار شده جابه‌جا شوند.

*مخالفان چه گفتند؟

روز گذشته تعدادی از مردم محله قیطریه در اعتراض به ساخت مسجد در محوطه پارک قیطریه تجمع کردند. «مهر» که رسانه اصولگراست هم نوشت که سیدسعید لواسانی، امام جمعه سابق لواسان هم با انتقاد از تصمیم شهرداری تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ساخت ‎مسجد کار شهرداری نیست، ساخت مسجد مردمی‌ترین عمل مومنانه جمعی است. شهرداری به وظیفه خود بپردازد و مسجد را به مؤمنان بسپارد. ساخت پارک، احداث بزرگراه، توسعه سامانه‌های شهری، بهینه‌کردن مسیرها و… وظایف شهرداری است.» ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران مدعی است: خیّری، مبلغی را وقف ساخت مسجد کرده است و فرزندان این خیّر برای اجرای وصیت پدر مرحوم خود با رایزنی و تعامل با مسئولان شهرداری، قسمتی از بوستان قیطریه را برای این منظور انتخاب کرده‌اند ولی انتخاب فضای بوستان برای ساخت مسجد، خلاف قانون و مصوبات شورای شهر است و ساخت‌وساز در بوستان‌ها به جز خدمات ضروری مثل سرویس بهداشتی و نمازخانه ممنوع است. به گفته امانی بوستان‌ها پهنه «جی» محسوب می‌شوند و تغییر کاربری پهنه‌ها هم بدون مصوبه مراجع قانونی ممنوع است. احمد زیدآبادی در مطلبی با انتقاد از تصمیم شهرداری تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه نوشت: «آنچه از دین به کار آرامش روحی و تلطیف عواطف انسانی می‌آید، فروهشته‌اند! ساخت مسجد در پارک قیطریه، منطقه‌ای که با تراکم مسجد روبه‌روست، از همین جنس کارها به نظر می‌رسد وگرنه چرا هزینه آن را در جهت سامان دادن به این همه بچه‌های خردسالی که در سر چهارراه‌های تهران از سر و کول ماشین‌ها بالا می‌روند، صرف نمی‌کنند؟» محمد توسلی، اولین شهردار تهران بعد از انقلاب در شبکه ایکس(توئیت) نوشت: «تصمیم احداث مسجد در پارک قیطریه ، نقض هدف مالک باغی است که درسال ۵۸ آن را برای احداث پارک به شهرداری اهدا کرده و درهمین راستا پارک طراحی، اجرا و دراختیار شهروندان قرار گرفت. این تصمیم شهردار، نقض هدف واقف و حقوق شهروندی است.» حتی اصولگرایان هم از تصمیم شهرداری ناراضی هستند چنانکه علی قلهکی، فعال سیاسی اصولگرا در توییتی نوشت: «ساخت مسجد در پارکِ قیطریه که غیر از نمازخانه، اطرافش ۵ مسجد و ۱ حسینیه است، کارکردِ حاکمیتی و بیلان‌سازی دارد و خیری هم برای مردمِ نمازخوانِ محله‌ قیطریه با توجه به تعدد مساجد در این محل، ندارد. آقای زاکانی؛ گرداندنِ شهرداری، بسیج دانشجویی، مناظره با تاجزاده و روز ۱۶ آذر نیست!»

*پاسخ عباس عبدی به اظهارات کوثری

اسماعیل کوثری، نماینده منتخب مردم تهران در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با اشاره به عصبانیت ضدانقلاب درباره مراسم مذهبی و ساخت اماکن مذهبی گفت: دشمنان اگر با ساخت مسجد مخالفت نکنند، باید شک بکنیم. اسماعیل کوثری افزود: «برگزاری مراسم مثل ورزشگاه آزادی و سفره بزرگ افطار در بلوار کشاورز تهران و همچنین ساخت مسجد در قیطریه تهران، تیری است در قلب دشمنان ایران و اسلام.» که این اظهارات با واکنش‌هایی مواجه شد. عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «نتیجه این تیراندازی‌هاست که موجب شده مطابق مطالعات رسمی ۷۵ درصد جوانان تهرانی حتی سالی یکبار هم پا به مسجد نگذارند.»

*یکی از وراث: با ما مشورت نشد

مقامات شهرداری گفته بودند یک خیر وصیت کرده بوده تا مسجدی بسازد و وصی او با شهرداری توافق کرده تا این مسجد در پارک قیطریه باشد. در نهایت فخرالسادات محتشمی‌پور در مورد حواشی پیش آمده پیرامون احداث مسجد در پارک قیطریه و اینکه گفته می‌شود قرار است با پولی که پدر او وصیت کرده، این اقدام انجام شود، نوشت: «به‌عنوان یکی از وراث مرحوم پدر عزیزم که در زندگی اهل کار خیر بود و برای پس از درگذشتش نیز وصیت کرده بود با بخشی از اموالش مسجدی احداث شود اعلام می‌کنم اقدام صورت گرفته توسط وصی به هیچ وجه با مشورت و موافقت ما صورت نپذیرفته است و این کار را که مخل مصالح و منافع عمومی است قطعا خیر نمی‌دانیم. فخرالسادات محتشمی‌پور همچنین بیان کرد: به‌عنوان یک شهروند هرگونه دخل و تصرف در پارکی که زمینش به گفته شهردار وقت، اهدایی یک بانوی نیکوکار و با کاربری معین است کاری خلاف می‌دانم. من هم مثل خیلی از پایتخت‌نشین‌ها از مزیت‌های این پارک بهره برده‌ام و در نمازخانه پارک هم نماز خوانده‌ام که البته هیچگاه مملو از جمعیت نبوده و نمازگزاران گرامی هم در صورت تمایل با اندکی طی طریق به مساجد آن حوالی می‌رسند. پس لطفا آقای شهردار به‌جای اقدامات نمایشی، دینداری خود را با ساماندهی نابسامانی‌های شهری و ارائه خدمات ضروری به شهروندان نشان دهد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار