| کد مطلب: ۱۰۷۴۶۸۲
لینک کوتاه کپی شد

در شهر چنارهای چه خبر است؟

ساخت متروی تهران توسط چینی‌های خوشنام

روز گذشته اخباری از سوی مدیران شهری تهران اعم از اعضا در جلسه علنی شورای شهر و شهردار مطرح شد که هر کدام به نوبه خود می‌تواند شهروندان را به فکر وادارد و آن‌ها به جد از خود بپرسند که در شهر تهران چه خبر است و چه در ذهن مدیران این شهرچنارهای کهن می‌گذرد؟

ساخت متروی تهران توسط چینی‌های خوشنام

از آخر به اول شروع می‌کنیم و بحث جایگزین کردن درخت‌های مشهدی به جای چنارهای قدیمی را پیش می‌کشیم. علیرضا زاکانی، شهردار تهران که دوشنبه شب در برنامه صف اول حاضر شده بود تا از دستاوردهای سفر تیم مدیریت شهری به چین سخن بگوید درباره وضعیت درختان خشکیده خیابان ولیعصر تهران هم گفت که «بستر جوی‌ها سنگی و سیمانی شده که اشتباه بود و عملاً بن درختان در معرض آسیب قرار گرفت و دچار آفت و در نهایت خشک شد. ما از مشهد درخت ۱۰ ساله وارد کرده‌ایم و با شکل و شمایل درختان سابق خیابان ولیعصر، در حال کاشت است.»

از طرفی بحث درختان روز گذشته در شورای شهر تهران هم مطرح شد و این خبر نسبتا وحشتناک؛ خشک شدن ۱۲ هزار و ۷۰۳ درخت در سه پارک تهران! ناصر امانی عضو شورای شهر تهران با اعلام اینکه ۴ هزار و ۶۵۰ اصله درخت در سرخه‌حصار، ۷۰ اصله در لویزان و ۷ هزار و ۹۸۲ اصله در چیتگر خشک شده‌اند، گفت: ۳ هزار و ۱۴۱ اصله درخت در سرخه‌حصار، ۷۲ اصله درخت در لویزان و ۸۱۲ اصله در چیتگر قطع شد‌ه‌اند و از شهرداری تهران انتظار داریم که علت قطع درختان، آفت‌زدگی و سایر موارد را در گزارشی به شورا ارائه دهد.

اما دلیل خشک شدن یا قطع این درختان چه بوده و اصولا چرا درختان پایتخت باید، سیمانی، خشک و قطع شوند تا شهردار دستور بدهد از مشهد درخت ۱۰ ساله بیاورند و بکارند؟ و اینکه چرا هیچ گونه نظارتی برای از بین رفتن این درختان که به راحتی صورت گرفته، وجود نداشته است؟

اما در کنار اخبار غم انگیز مربوط به درخت‌ها، اندکی هم به دستاوردهای چینی و خوشحالی مدیران شهری از تعامل و توافق با چینی‌ها صحبت کنیم و این خبر که قرار است ۸ خط متروی تهران توسط شرکت‌های به گفته مسئولان، خوشنام چینی ساخته شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت و البته اشاره به خبر بدهکاری ۳۱ هزار میلیارد تومانی «نمایشگاه بین‌المللی» به شهرداری تهران! و اینکه این بدهکاری چرا و چگونه به وجود آمده چراکه شهرداری به اذعان خود بدهی‌های بی‌شماری دارد و البته هر مدیری آن را به گردن مدیر قبلی می‌اندازد.

قضیه بدهکاری ۳۱ هزار میلیارد تومانی به شهرداری چیست؟

روز گذشته، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه قطعا مشکل نمایشگاه بین‌المللی را حل می‌کنیم، گفت که این نمایشگاه ۳۱ هزار میلیارد تومان به شهرداری بدهکار است.

چمران که در حاشیه جلسه علنی شورای شهر در جمع خبرنگاران، سخن می‌گفت، در خصوص انتقال نمایشگاه بین‌المللی از تهران گفت که به نظرش رسانه‌ها هم در این زمینه کوتاهی کرده‌اند. البته چند وقت پیش دیدم که صدا و سیما از مردمی که در ترافیک مانده بودند گزارش تهیه کرده بود و برخی می‌گفتند ساعت‌ها در ترافیک گرفتار بودند باید ارتباط بین مردم و رسانه‌ها و همچنین رسانه‌ها و مردم قوی‌تر باشد.

به گفته او: راهبندان نمایشگاه بین‌المللی را خودمان به وجود آورده‌ایم و باید برطرف کنیم و قطعا دوستان در فرمانداری و استانداری هم کمک می‌کنند چندی پیش استاندار تهران در جلسه‌ای که با رئیس نمایشگاه داشتند این مسائل را مطرح کردند ولی شاید منابع و منافع مالی هنوز اجازه نمی‌دهد که گردانندگان نمایشگاه سر عقل بیایند. قطعا و یقینا مشکل نمایشگاه را حل می‌کنیم.

او در خصوص میزان بدهی نمایشگاه بین‌المللی به شهرداری تهران توضیح زیادی نداد و همین تکرار که «شهرداری 31 هزار میلیارد شهرداری از نمایشگاه بین‌المللی طلب دارد.»

ساخت متروی تهران توسط چینی‌های خوشنام!

روز گذشته، جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران درباره دستاوردهای سفر به چین، اظهار کرد: سفری که به اتفاق شهردار تهران به کشور چین انجام شد یکی از اتفاقات خوب این دوره مدیریت شهری است؛ خوشبختانه در این سفر بازدیدهای تخصصی، انعقاد قرارداد و امضای تفاهم‌نامه‌هایی داشتیم که در نوع خود برای پایتخت اثربخش است.

تشکری هاشمی گفت که «تفاهم‌نامه‌ای برای ساخت خط ۸ مترو با یکی از شرکت‌های چینی به امضا رسید که با پیگیری‌هایی که در ایران انجام خواهیم داد، امیدوارم بتوانیم ساخت این خط را نهایی کنیم.»

اما محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم از مشارکت با چینی‌ها برای ساخت خطوط مترو خبر داد و گفت که می‌خواهند تمام تلاش خود برای بهبود وضعیت و سهولت در دسترسی شهروندان به ناوگان حمل و نقل عمومی به‌خصوص مترو انجام بدهند تا مردم بتوانند در پایتخت از آن استفاده کنند.

او در خصوص احداث خطوط ۸ و ۱۱ متروی تهران گفت: شهرداری تهران برای پیشبرد عملیات اجرایی خط ۱۱ از محل منابع غیرنقدی تامین اعتبار می‌کند و اولین پرداخت این طرح به مبلغ ۶ همت پس از پیشرفت پنج درصدی ساخت این خط انجام خواهد شد.

محسن هرمزی ادامه داد که «مشارکت در ساخت این ۲ خط توسط شرکت‌های چینی و ایرانی جزو برنامه‌هایی بود که در سفر اخیر شهردار تهران به چین دنبال و برای انجام آن تفاهمنامه‌هایی منعقد شد.»

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره مسیر خط ۱۱ نیز توضیح داد: این خط از منطقه ۲۲ آغاز و با عبور از مناطق ۲۱، ۱۸ و ۱۹ به دولت‌آباد و افسریه می‌رسد.

او با اشاره به اینکه خط هشت مترو تهران نیز جزو خطوطی بود که بر اساس یک تفاهم‌نامه به احتمال زیاد با همراهی یکی از شرکت‌های خوشنام و فعال چینی در ایران ساخته خواهد شد، تاکید کرد: نقشه این خط از بالا به شکل حرف «C» انگلیسی است و بجز خط ۱۰ با تمامی خطوط مترو پایتخت تلاقی دارد.

دلیل خشک شدن یا قطع درختان چیست و اصولا چرا درختان پایتخت باید، سیمانی، خشک و قطع شوند تا شهردار دستور بدهد از مشهد درخت ۱۰ ساله بیاورند و بکارند

خیال‌های بلندپروازانه‌

اما به نظر علیرضا زاکانی، خیال‌های بلندپروازانه‌ای برای تهران در سر دارد و سفر به چین این تخیل‌ها را در ذهن او کاشته: در کنار همه مقایسه‌هایی که در همه زمینه‌ها با چین داشته در انتها به همین یک مورد بسنده می‌کنیم که گفته: دو شرکت در گذشته شناسایی شده بودند که در سفر خود از این شرکت‌ها بازدید کردیم و به این رسیدیم که این قابلیت را دارند که دستگاه‌های زباله سوز را در شهر مستقر کنند. این دستگاه‌ها با حداقل آلودگی و برابر نیمی از استاندارد اروپا و چین، زباله را به انرژی تبدیل می‌کند و از طرفی دیگر آب تولید شده را تصفیه می‌کنند. دستاوردهای این دستگاه۷۰ برابر دستگاه زباله سوز تهران است.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار