گزارشگری پایداری شرکتی
پایداری شرکتی رویکردی اقتصادی و عملگرا با پتانسیل در راستای خلق فرصتها و مخاطرهها برای تجارت و داد و ستد است.
در محیطهای تجاری کنونی، تجارتهای جهانی تحت بررسی دقیق از سوی قانونگذاران، نهادهای تدوین کننده استانداردها، جامعه سرمایهگذاری و سهامداران تمرکز گسترده و وسیعی بر عملکرد پایداری دارند. در سالهای اخیر، پایداری شرکتی از تمرکز بر مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی و عملکرد محیطی، اجتماعی و حاکمیتی به سوی اهداف پایداری تکامل یافته است که میتواند بازدهی و عملکرد مالی با کیفیت بالا را راهبری کند (فدراسیون بینالمللی حسابداران، 2015). جهتگیری پایداری شرکتی متمایل به بخشهای مرکزی رویکردهای تجاری بوده و در حال حاضر متخصصان امور تجاری مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی را بهعنوان عاملی از پایداری شرکتی ارزیابی میکنند و با وجود تئوریهای متعدد و مختلف در زمینه پایداری، نیاز برای یک رویکرد الزامآور و روش عملی برای پایداری شرکتی وجود دارد. پایداری شرکتی از سبزشویی و نام و نشان تجاری به سوی یک ضرورت در شرکتهای بزرگ در سطح جهانی که گسترش پایداری را در خلق فرصتها برای رشد و توسعه شغلی، ابداع محصولات و خدمات جدید و درآمدزایی در حرکت است. تجارت بینالمللی و سرمایهگذاران جهانی اطلاعات عملکرد پایداری فراتر از گزارش مالی شرکت در ایجاد اشتغال و اتخاذ تصمیمهای مدیریتی را بهکار میبرند؛ سه چهارم متخصصان سرمایهگذاری هنگام اتخاذ تصمیم درباره سرمایهگذاری از اطلاعات عملکرد پایداری اقتصادی استفاده میکنند (موسسه CFE، 2015). گزارش فدراسیون بینالمللی حسابداران (2015) بیان کرده است که از سازمانهای تجاری جهانی انتظار میرود مسئولیت طیف گستردهای از مسائل مربوط به پایداری، مانند جنبههای اجتماعی و زیست محیطی موثر بر عملکرد مالی و توانایی سازمان در خلق ارزش در طول زمان را بر عهده گیرند. سرمایهگذاران جهانی ابعاد مختلفی از عملکرد پایداری را در تحلیلهای سرمایهگذاریشان مورد ارزیابی قرار دادند، طوریکه سرمایهگذاری مسئولیتپذیری اجتماعی با افزایشی بالغ بر 22 درصد به 74/3 تریلیون دلار در داراییهای مدیریت شده رسیده است (انجمن سرمایهگذاری اجتماعی، 2012). بورس اوراق بهادار در سراسر جهان به جهت نیاز و توصیه، شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار را به گزارش اطلاعات پایداری ترغیب میکند مانند بازار سرمایه سنگاپور، 2011؛ بازار سرمایه تورنتو، 2014؛ بازار سرمایه هنگکنگ، 2015 و بیش از 6000 شرکت اروپایی نیاز خواهند داشت تا ابعاد غیرمالی عملکرد پایداری محیطی، اجتماعی و حاکمیتی و اطلاعات گسترده و متنوع خود را افشا نمایند.
* حسن چناری
کارشناس مالی، بانکی و مدرس دانشگاه
ارسال نظر