| کد مطلب: ۱۰۵۴۲۵۶
لینک کوتاه کپی شد

«نیازی» سرپرست وزارت صمت شد

فاطمی‌امین رفت ،حواشی نرفت

آرمان ملی - یاسمین طالقانی: سیدابراهیم رئیسی روز یکشنبه با قدردانی از زحمات و خدمات سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر سابق صنعت، معدن، تجارت، در حکمی «سیدمهدی نیازی» را به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد. «نیازی» پیش از این قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت بود و سابقه معاونت هماهنگی و امور کسب‌وکار وزارت صمت را نیز در کارنامه کاری خود دارد. ۱۶۲ نماینده به استیضاح فاطمی‌امین، وزیر صمت رای مثبت دادند و به این طریق او این‌بار از ابقا در وزارت صمت محروم شد. براساس آرای نمایندگان مجلس، از مجموع آرای ۲۷۲ نفر از نمایندگان، ۱۶۲ نماینده در موافقت و ۱۰۲ نماینده در مخالفت با استیضاح رای دادند. همچنین از این تعداد ۲ نماینده ممتنع و ۶ نماینده رای باطله دادند که در نهایت منجر به رای‌آوردن استیضاح فاطمی‌امین شد. فاطمی‌امین یک‌بار دیگر در تاریخ ۱۰ آبان‌ماه ۱۴۰۱، از سوی مجلس مورد استیضاح قرار گرفت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از استماع نظرات موافق و مخالف و دفاعیات وزیر صمت، با ۸۴ رای موافق استیضاح، ۱۸۲ رای مخالف استیضاح و ۶ رای ممتنع، فاطمی‌امین را در مقام وزارت ابقا کرد.

حرف و حدیث‌ها تمام نشد
فاطمی‌امین رفت، اما حواشی او همچنان باقی است چنانکه مالک شریعتی، نماینده تهران در جلسه علنی مجلس با تبریک روز معلم و روز کارگر در تذکری گفت: جلسه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. حاشیه‌هایی برای مجلس شورای اسلامی درباره استیضاح ایجاد شده که به‌خوبی مدیریت نشد. وی ادامه داد: از هیات‌رئیسه درخواست دارم به این موضوع رسیدگی کرده و گزارش جزئیات آن را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر اظهارکرد: درباره این موضوع مسیر در حال طی شدن است بنده براساس بند ۱۱ ماده ۲۲ آیین‌نامه مکلف به صیانت از مجلس هستم و درنگ هم نمی‌کنم. هر متخلفی که بخواهد با تهمت‌زدن آبروی مجلس را ببرد مورد پیگیری قرار می‌گیرد و رسیدگی می‌کنیم. بعد از پاسخ قالیباف، شریعتی نماینده تهران مجدد بیان داشت: ان‌شاءا... این اتفاق بیفتد تا نظام و مجلس متهم نشوند. رئیس مجلس همچنین از حضور رئیس‌جمهور در جلسه استیضاح و اظهارات شفاف و همدلانه ایشان که اجازه ندادند استیضاح و عمل به وظایف نمایندگی بهانه‌ای برای تصویرسازی اختلاف میان قوا شود و فرصت سوء‌استفاده را از دشمن گرفتند، به‌طور ویژه تشکر کرد.

چالش دستیار رئیس با رسایی
چالش در خارج مجلس هم وجود داشت. حمید رسایی، نماینده سابق مجلس در صفحه توئیتر خود نوشت: جناب قالیباف! وزیر صمت را هم عزل کردید، حالا تکلیف طرح مالیات بر عایدی سرمایه را مشخص کنید... چرا این طرح در دستور قرار نمی‌گیرد؟! پاسخ وی را اما دستیار رئیس مجلس در همان توئیتر داده است. محمدسعید احدیان نوشت: «اگر نمی‌دانید که این طرح و نه لایحه با طراحی مجلس یازدهم تصویب شده و مدت‌هاست در دستور کار قرار دارد و در حال بررسی جزئیات آن است که وظیفه دارید قبل از توئیت‌زدن بررسی کنید و اگر می‌دانید که پس هدف‌تان از این ادعای کذب چیست؟»

گزینه‌های جانشینی
باتوجه به برکناری وزیر صمت، شنیده‌های مختلف در خصوص سرپرستی و معرفی احتمالی 3 نفر در راهروهای مجلس شورای اسلامی و جاده مخصوص شنیده می‌شود، براین اساس محمدمهدی برادران و علیرضا پیمان‌پاک به‌عنوان سرپرست و گزینه‌های معرفی به‌عنوان وزیر صمت از سوی دولت سیزدهم مطرح هستند. از سوی برخی از فعالان صنعتی می‌گویند، احتمالا گزینه معرفی وزیر صمت از سوی دولت سیزدهم حسین مدرس خیابانی است. شایعات در جاده مخصوص حاکی از آن است که محتمل‌ترین گزینه برای معرفی وزیر صمت از سوی دولت سیزدهم، محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی سیدرضا فاطمی‌امین است. در هر صورت با در نظرگرفتن وضعیت فعلی صنایع به‌ویژه خودروسازی‌ها، اگر وزیر صمت آینده از بدنه وزارتخانه معرفی شود، شاید کمترین چالش برای تولید یا تغییر مدیران عامل دو واحد خودروسازی ایجاد شود. در این صورت می‌توان نسبت به تحقق برنامه‌های تولیدی سالجاری و افزایش عرضه توأم با کاهش قیمت خودرو در بازار امیدوار بود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار