در این خصوص برخی از منابع خبری داخلی مانند صداوسیما در واپسین ساعات جمعه شب، از شنیده شدن صدای چند انفجار در سیریک استان هرمزگان در حوالی ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه جمعه شب خبر دادند. خبرگزاری صداوسیما در خبر خود به نقل از یک منبع آگاه نظامی اعلام کرد که علت این انفجارها اصابت پرتابه به محدوده اسکله طاهرویی سیریک بوده و حدود ۵ ساعت پیش از اعلام این خبر نیز چند شلیک اخطار از شهرستان سیریک به شناورهای متخلف در تنگه هرمز انجام شده است. همچنین شنیدهها از شلیک دو موشک اخطار از حوالی کرپان به سمت تنگه هرمز حکایت دارد، اما انتشار بیانیه سنتکام موجب شد تا ابعاد این ماجرا مشخص شود.
اعتراف واشنگتن؛ اعتراض تهران
در اولین دقایق (شنبه) ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) اعلام کرد که واشنگتن در پاسخ به حملهای ادعایی که یک کشتی تجاری را هدف قرار داده بود، اقدام به انجام حملاتی علیه ایران کرده است. سنتکام ادعا کرد که هواپیماهای آمریکایی حملاتی را انجام دادهاند که به گفته این نهاد، سایتهای ذخیرهسازی موشک و پهپادهای ایرانی و همچنین مواضع راداری ساحلی را هدف قرار داده است. در این خصوص وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حملات هوایی ارتش آمریکا در شامگاه جمعه مورخ ۶ تیر ماه ۱۴۰۵ به چند نقطه در سواحل جنوبی ایران را به شدت محکوم کرد. وزارت خارجه ایران در بیانیهای با محکوم کردن این حملات آورده است که «این حملات وحشیانه که تاسیسات نظارت ساحلی ایران را مورد هدف قرار داد، نقض آشکار بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد و نیز نقض صریح بند اول یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی مورخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۵ است. همزمان، رژیم اشغالگر و آپارتاید صهیونیستی نیز با هماهنگی آمریکا اقدام به حمله به لبنان کرد که نقض آشکار بند یک یادداشت تفاهم خاتمه جنگ میباشد». وزارت امور خارجه ضمن تأکید بر حق ذاتی ایران برای دفاع از خود طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد، تصریح میکند جمهوری اسلامی ایران با تمام توان از حاکمیت، امنیت و منافع ملی کشور دفاع خواهد کرد. ضربات دفاعی نیروهای مسلح مقتدر جمهوری اسلامی ایران علیه اهداف مرتبط با نیروهای متجاوز آمریکایی بر همین مبنا صورت گرفت. بدیهی است مسئولیت پیامدهای این وضعیت بر عهده رژیم متجاوز و عهدشکن آمریکا و طرفهایی است که به هر نحوی در ارتکاب اقدامات تجاوزکارانه آمریکا علیه ایران همدستی کنند. در این بیانیه تاکید شده است که «در همین ارتباط، بر ضرورت پایبندی کلیه کشورهای واقع در کرانه جنوبی خلیج فارس به اصل حسن همجواری و رعایت اصل بنیادین حقوق بینالملل مبنی بر ممانعت از استفاده طرفهای متجاوز از قلمرو و امکانات آنها جهت ارتکاب اقدامات تجاوزکارانه علیه جمهوری اسلامی ایران، تأکید میگردد». وزارت امور خارجه همچنین از دبیرکل سازمان ملل متحد، شورای امنیت و سایر نهادهای مسئول بینالمللی میخواهد نسبت به نقض فاحش اصول و قواعد بنیادین منشور ملل متحد و حقوق بینالملل توسط آمریکا بیتفاوت نبوده و به مسئولیتهای قانونی و اخلاقی خود در قبال صلح و امنیت منطقهای و بینالمللی عمل کنند. همچنین نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور بیانیهای اعلام کرد که در پاسخ به تجاوز، چند نقطه استقرار ارتش تروریستی آمریکا در منطقه را هدف قرار داده است. در بیانیه نیروی دریایی سپاه پاسداران آمده است: «به دنبال نقض آتش بس رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان، ساعاتی پیش رژیم پیمانشکن آمریکا نیز مانند همیشه دست به نقض تعهدات خود زد و به بهانههای مختلف از تردد یک کشتی متخلف از مسیر غیرمجاز در تنگه هرمز به حمله هوایی به سواحل جمهوری اسلامی ایران اقدام کرد». نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به این تجاوز نقاط استقرار ارتش تروریستی آمریکا در منطقه را مورد اصابت قرار داد. همچنین در این بیانیه آمده است: بر اساس بند ۵ تفاهم نامه اسلام آباد ترتیبات کنترل عبور و مرور در تنگه هرمز با جمهوری اسلامی ایران است؛ لکن آمریکا با تحریک جهات مختلف در صدد تخلف از این تعهد بود که پاسخ لازم داده شد و من بعد چنین خواهد بود. در صورت تکرار تجاوز، پاسخ ما گستردهتر از این خواهد بود. علاوه بر این ابراهیم عزیزی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس در مورد نقض آتشبس از سوی آمریکا نوشت: «ایالات متحده بار دیگر در میانه مذاکرات به ایران حمله کرد. رئیسجمهور شکستخورده آمریکا نشان داده است که به اصول مذاکره یا آتشبس پایبند نیست. این نقض بیپروا آتشبس، همانند همیشه به عقبنشینی و پشیمانی از سوی آنها منجر خواهد شد. بازی سرزنش دیگر کارساز نیست». همچنین سرلشگر محسن رضایی نیز در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «آمریکا با حمایت از اقدامات نیروی نیابتی خود در منطقه، بند اول تفاهمنامه و با ادامه تنشآفرینی در تنگه هرمز، بند پنجم را نقض کرده است. پاسخ نقض هر بند از تفاهمنامه، سریع و کوبنده خواهد بود».
*ادعای بحرین
به موازات این روند، وزارت خارجه بحرین مدعی شده تعدادی پهپاد صبح (شنبه) حملاتی را علیه این کشور انجام دادند. طبق گزارش الجزیره، وزارت خارجه بحرین این حملات را به ایران نسبت داده و آن را نقض حاکمیت خود دانسته است. وزارت خارجه بحرین در ادامه ادعاهای خود اعلام کرده که شورای امنیت باید قطعنامههایش را عملی و ایران را پاسخگو کند. با تمام این تفاسیر، باید توجه شود که این تجاوز در حالی صورت گرفته است که پس از دستیابی ایران و آمریکا به تفاهم و آغاز روند کاهش تنش، بر ضرورت پایبندی طرفها به تعهدات و توقف اقدامات نظامی تأکید شده بود؛ اما از این منظر، اعلام رسمی انجام عملیات نظامی از سوی سنتکام به عنوان نهاد رسمی نظامی ایالات متحده در منطقه، میتواند بهعنوان اقدامی در تعارض با مسیر توافق و نشانهای از نقض آن تلقی شود.