تجربه موفقیت‌آمیز نمایشگاه‌های آنلاین

مـدیر گالــری «گلسـتان» معتقد است که برگزاری نمایشگاه‌های آنلاین هنری به افزایش خریداران خارجی منجر شده است و افراد جدیدی وارد این عرصه‌ شده‌اند که پیش‌تر خریدار آثار هنری نبودند. لی‌لی گلستان، مجموعه‌دار و مدیر گالری گلستان که تقریبا همزمان با آغاز شیوع کرونا در کشور به‌صورت کلی فعالیت گالری را به فضای‌مجازی منتقل و از برگزاری نمایشگاه‌های حضوری پرهیز کرد، درباره ادامه فعالیت گالری گفت: فعلا فعالیت گالری، بازهم به‌صورت آنلاین ادامه خواهد داشت و آنهایی هم که در این شرایط به‌صورت حضوری فعالیت می‌کنند، کارشان غیرقانونی است. او در پاسخ به این پرسش که آیا برگزاری نمایشگاه‌های آنلاین تجربه موفقیت‌آمیزی بوده است؟ اظهارکرد: اگر در شرایط عادی سه نمایشگاه حضوری برگزار می‌کردیم و به‌عنوان مثال از هر نمایشگاه ۱۰ اثر به فروش می‌رسید، در نمایشگاه‌ آنلاین ۲۰ اثر خریداری می‌شود. در واقع می‌توان گفت که برگزاری نمایشگاه‌های آنلاین با فروش ۲ برابری همراه شده است. گلستان ادامه داد: یکی دیگر از خوبی‌های برگزاری نمایشگاه‌های آنلاین این است که فروش خارج از کشور افزایش پیدا کرده است. در این مدت ایرانی‌های مقیم کشورهای انگلیس، آلمان، فرانسه، ژاپن و... حدود ۴۰ اثر از نمایشگاه‌ خریداری و از هنرمندان جوان حمایت کردند. موضوعی که پیشتر، تا این اندازه تجربه آن را نداشتیم. این مدیر گالری‌ با بیان اینکه «بسیاری دیگر از همکاران که تجربه برگزاری نمایشگاه آنلاین داشته‌اند، موفق نبوده‌اند»، در این زمینه توضیح داد: یکی از دلایل موفقیت ما این بود که قیمت‌ها را تا اندازه‌ای کاهش دادیم و دلیل مهمتر این بود که من به‌شخصه با کسانی‌که سفارش می‌دادند یا درباره اثری توضیح می‌خواستند تماس می‌گرفتم و با آنها صحبت می‌کردم؛ کاری که در اغلب گالری‌ها توسط مدیر گالری انجام نمی‌شود و منشی یا دستیار با سفارش‌دهندگان تماس می‌گیرند. از سوی دیگر امکان خرید از نمایشگاه‌های قبلی که در این مدت برگزار شدند نیز همچنان فراهم است. او یادآور شد: تجربه فروش آنلاین باعث شد که در این مدت با آدم‌های جدیدی آشنا شوم. خریدارانی که پیش‌تر خریدار نبودند و در این چرخه آنلاین، به جمع خریداران آثار هنری افزوده شدند.

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه