| کد مطلب: ۱۰۶۲۵۷۴
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» سناریوی آزادی دارایی‌های تحریمی را بررسی می‌کند

پول‌های بلوکه شده ایران در عراق آزاد شد، ولی... | راه پر پیچ و خم ایران برای رسیدن به حق مسلم خود

بعد از اظهارات بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در ارتباط با توافق وین و ارسال این پالس به تهران که هرچند آمریکایی‌ها هم اکنون در حال مذاکره با ایران نیستند اما بعید نیست در آینده شاهد تصمیمی برای در دستور قرار دادن مساله بازگشت به برجام باشیم، در فاصله چند روز از این خبر پالس دیگری از سوی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ارسال شد که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها بیش از آنچه بلینکن تلاش کرد تمایلش را برای بازگشت به برجام در مصاحبه با فرید زکریا عنوان کند، قصد دارد به تهران نشان دهد که بازگشت به برجام از نظر آنها قطعی است اما شاید پروسه‌ای که آنها برای بازگشت به برجام در نظر دارند تا بتوانند حداکثر استفاده از توافق با ایران را ببرند، در حال حاضر تبیین نشده است.

پول‌های بلوکه شده ایران در عراق آزاد شد، ولی... | راه پر پیچ و خم ایران برای رسیدن به حق مسلم خود

به گزارش آرمان ملی آنلاین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته عنوان کرد که بخشی از پول‌های ایران در بانک‌های عراقی به حسابی در عمان انتقال داده خواهد شد. وی افزود: این اموال در حسابی در عمان نگهداری خواهند شد اما محدودیت‌های اعمالی علیه آن همانند محدودیت‌هایی است که برای استفاده از این اموال در بانک‌های عراق وضع شده بود. این بدان معناست که از این اموال می‌توان تنها برای اقدامات غیرتحریم شده از جمله کمک‌های بشردوستانه استفاده کرد و تمامی تراکنش‌ها باید از پیش به تایید وزارت خزانه‌داری آمریکا برسد.

متیو میلر، در کنفرانسی خبری در رابطه با اموال ایران در بانک‌های عراق افزود: می‌توانم تایید کنم که عمان تمایل خود برای دریافت بخشی از این اموال را از خود نشان داده است. ما انتظار داریم که این اتفاق رخ دهد. به گمان ما این گامی حائز اهمیت است چرا که خارج کردن این پول‌ها از عراق مهم است. اخیرا نیز این سخنگو در پاسخ به سوالی درباره تبادل زندانیان میان تهران – واشنگتن و اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران مبنی بر اینکه طولانی شدن روند تبادل متاسفانه نتیجه عدم وجود اراده نزد دولت آمریکا است، افزود: نمی‌توانم در خصوص جزئیات این روند صحبت کنم زیرا موضوعی بسیار حساس است اما باید بگویم هیچ امری مهمتر از آزادی هرچه سریع‌تر این افراد نیست. 

اولین پالس عملی به ایران

 نکته حائز اهمیت در اینجا آن است که این اقدام از سوی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا حائز اهمیت شمرده شده است. شاید منظور آن است که آمریکایی‌ها عملا خواسته‌اند به تهران این پیام را ارسال کننده که رایزنی‌های عمان به منظور تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی که این روزها خبرهای مختلفی در مورد آن رسانه‌ای می‌شود، مورد پذیرش آمریکایی‌ها قرار گرفته است و با انتقال پول‌های ایران در عراق به یک بانک در عمان یعنی کشوری که همواره میانجی‌گر بین ایران و آمریکا و حتی ایران و برخی کشورهای دیگر از جمله عربستان، کویت و بحرین بوده است.

موافقت خود را با آزاد سازی پول‌های ایران در عراق اعلام کرده تا ایران نیز عملا گام‌های سریع‌تری برای تبادل زندانیان بردارد. هرچند ایران همواره اعلام کرده که آماده است در زمینه این اقدام بشر دوستانه گام‌های عملی بردارد. چنانچه در ماه‌های قبل با سفر سلطان عمان به ایران شاهد آزادی برخی زندانیان اروپایی از ایران بودیم. بعید است که آمریکایی‌ها بدون هیچ نیت و قصد برای معامله، اقدام به صدور مجوز برای آزادی پول‌‌های ایران در  عراق کرده باشند. 

اما و اگر پول‌های آزاد شده ایران

 آزاد شدن منابع ایران در عراق و انتقال آن به عمان حتما با رایزنی‌های فشرده عراق با آمریکا و حتی عمان با ایالات متحده صورت گرفته است. همچنین این دستاورد می‌تواند بخشی از خواسته‌های تهران در آنچه مذاکرات مخفی و غیر علنی در عمان اعلام شده است باشد. از سوی دیگر این خبر می‌تواند موجب شود که بازار ارز در ایران تا حدودی تعدیل شود و اگر هم این خبر موجب کاهش نرخ دلار درایران نشود به طور یقین با اعلام آزادسازی دارایی‌های ایران در عراق در ماه‌های آینده شاهد جهش‌های افسار گسیخته ارز در ایران نخواهیم بود و همین مورد برای ایران که با افزایش تورم دست و پنجه نرم می‌کند که علت آن می‌تواند در همین عدم دسترسی ایران به دارایی‌هایش باشد؛ خبر خوبی است و حتی می‌تواند بر سرعت افزایش نرخ‌ها خصوصا نرخ کالاهایی که وابسته به قیمت دلار هستند، اثر بگذارد. 

احتمال آزادی کامل ارزهای ایران

ایالات متحده به هر علت مذاکرات هسته‌ای را با تبادل زندانیان ایرانی و آمریکا گره زده است. ایران هم محکم بر روی آزادی کامل دارایی‌های خود ایستاده  است. شاید تهران در برابر آزادی زندانیان آمریکا حقوق خود در استفاده از دارایی‌هایش را بخواهد که اکنون به عمان ارسال شده و بیش از گذشته در دسترس تهران است. ده‌ها راهکار بر‌ای انتقال این دارایی‌ها به ایران وجود دارد که نیاز به مجوزی از سوی فدرال رزرو نباشد. ایران و عمان بیش‌ترین همراهی را با هم داشته‌اند و خاندان قابوس سلطنت خود را مدیون ایرانی‌ها هستند.

خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار