| کد مطلب: ۱۰۶۰۳۶۱
لینک کوتاه کپی شد

قرار نیست توافقی انجام شود

متاسفانه روند تحولات، تحرکات و رایزنی‌هایی که انجام می‌شود، نشان می‌دهد قرار نیست تفاهم یا توافقی انجام شود که جمهوری اسلامی از نتیجه آن توافق یا تفاهم به بحث لغو تحریم‌ها یا کاهش تحریم‌ها دست پیدا کند. بعد از دست دادن فرصت‌های متعددی که برای احیای برجام انجام شد به نظر می‌رسد همه طرف‌ها از جمله جمهوری اسلامی ایران و آمریکا و اروپا به یک نتیجه مشترک رسیده‌اند و آن اینکه تنش میان خودشان را مدیریت کنند.

قرار نیست توافقی انجام شود

به گزارش آرمان ملی آنلاین مرتضی مکی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل نوشت: آنچه برای آمریکا و اروپایی‌ها خیلی مورد توجه قرار دارد، حفظ وضع موجود است بدون اینکه بخواهند تنش‌ها از آن مرحله بالاتر برود. به خاطر همین هم روی موضوع تداوم تحریم‌های موشکی تاکید دارند. دولت‌های اروپایی به سمت اسنپ بک نرفتند به خاطر اینکه می‌دانند هرگونه بازگشت تحریم‌ها می‌تواند تبعات غیرقابل پیش‌بینی داشته باشد. به همین دلیل ضمن اینکه مخالفت خودشان را نسبت به لغو تحریم‌های ایران در ماه اکتبر اعلام کردند همچنان بر دیپلماسی و مذاکره و رایزنی با ایران تاکید می‌کنند.

هم آمریکا و اروپا البته تقسیم کاری در این زمینه انجام داده‌اند. بعد از اینکه آقای رابرت مالی از مقام خودش کنار گذاشته شد، تیم شورای امنیت ملی آمریکا پرونده ایران را در دست گرفته و جک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا خیلی تندتر از آنتونی بلینکن، وزیرخارجه است. در اروپا به همین ترتیب مخالفان عادی سازی روابط با ایران هم اکنون دست برتر دارند و شاهد بودیم که انگلیسی‌ها تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کردند. معمولا اتحادیه اروپا نیز پیرو تحرک انگلیسی‌ها، تحریم‌های جدیدی را اعمال خواهند کرد و تاکنون چندین بسته تحریم علیه ایران به اجرا گذاشتند و قرار هم نیست این تحریم‌ها لغو بشود.

ایران بعد از اینکه فرصت‌های احیای برجام را از دست داد، از اینکه حداقل گشایش‌هایی در جهت اینکه بتواند صادرات نفت خودش را انجام دهد و بخشی از پول‌های بلوکه شده‌اش بازگردد، استفاده بهتری می‌تواند بکند تا اینکه بخواهد به سمت تنش با غرب پیش برود. چرا که به هر حال هرگونه افزایش تنشی میان ایران وغرب قطعا تبعات اقتصادی برای ایران به دنبال خواهد داشت به همین دلیل در واکنش ایران به موضع گیری‌های اخیر دولت‌های اروپایی در خصوص تداوم تحریم‌های موشکی و تاکید آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه برجام روی میز کار آنها در اولویت قرار ندارد، واکنش جدی در قبال این موضع گیری‌ها نشان نداده و به نظر می‌رسد با مذاکرات علنی و پنهانی که در حال انجام است طرفین به دنبال مدیریت تنش میان خود هستند تا از هرگونه احتمال درگیری یا بحرانی شدن روابط ایران و غرب جلوگیری کنند.

درحقیقت مجموعه موضع‌گیری‌ها یا اقدامات عملی که جمهوری اسلامی نشان داده گویای این است که در این مرحله تصمیمی مبنی بر افزایش غنی‌سازی بیش از 60 درصد ندارد. پیش از این مقامات ایران تاکید کرده بودند که قصدی در اینباره ندارند و وقتی چنین موضع‌گیری نشان می‌دهد، قطعا موضوع خروج از ان‌پی‌تی نیز در مرحله فعلی وجود ندارد. هرگونه موضع گیری مبنی بر اینکه بخواهد از ان‌پی‌تی خارج شود یک موضع گیری انتحاری است و در واقع دیگر چیزی برای تعامل و مذاکره و گفت‌وگو با غرب وجود نخواهد داشت. زمان، زمان تشدید تنش و بحرانی شدن اوضاع نیست.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار