| کد مطلب: ۱۰۵۷۸۶۷
لینک کوتاه کپی شد

اروپا دست به ماشه نمی‌شود

واقعیت این است که باید منتظر توافق موقتی بین ایران و آمریکا باشیم. ظاهرا یکسری کارها هم جلو رفته و واکنش اروپایی‌ها هم ناشی از یک نوع رقابت است چون آقای بورل پادرمیانی کرد ولی ایران درست جواب نداد. منتها از طریق واسطه‌هایی که صحبت شده و نشانه‌هایی که دارد بروز می‌کند از جمله آنها می‌توان به آزادی زندانیان دوتابعیتی در ایران و در قبال آن، آزادشدن بخشی از پول‌های ایران در پی سفر سلطان عمان اشاره کرد.

اروپا دست به ماشه نمی‌شود

به گزارش آرمان ملی آنلاین جاوید قربان اوغلو، تحلیلگر مسائل بین‌الملل نوشت: از سویی تمام تحلیلگران از توافق موقت سخن می‌گویند. توافق موقت هم توقف در مقابل توقف است. اینکه آمریکایی‌ها با توجه به اینکه فعلا احیای برجام 2015 در دستور کارشان نیست به دلایلی که کرارا گفته شده و از جمله آنها مسئله داخلی ایران، فشار افکار عمومی، مسئله انتخابات پیش روی آمریکا و مسئله جنگ اوکراین همه مانع می‌شود تا آقای بایدن به سمت یک توافق جاندار و طولانی مدت با ایران پیش رود.

از این رو برای اینکه بتوانند به دستاوردی در سیاست خارجی برسند در دستور کارشان موضوع آزادی زندانیان آمریکایی‌های ایرانی تبار را گذشته و به عنوان یک موفقیت برای تیم بایدن در انتخابات پیش‌رو در مقابل رقبایی که احتمالا دارد تلقی می‌شود. احتمالا با توجه به اینکه برای ایران به‌دست آوردن پول‌های مسدودشده بسیار مهم است بنابراین واسطه‌ها در حال انجام توافقی هستند و گفته می‌شود دیدارهایی هم بین برخی مقامات ایرانی مثل آقای ایروانی، سفیر در سازمان ملل و آقای رابرت مالی صورت گرفته که البته نمی‌توانم تائید یا تکذیب کنم.

ولی به هر حال آنچه مشخص است یکسری اقدامات برای توافق ایران و آمریکا در جریان است و احتمالا به ثمر خواهد نشست. به هر حال گشایشی برای ایران و یک دستاوردی برای آمریکا خواهد بود ولی اینکه منتظر احیای برجام باشیم باید گفت که البته یک سری اقداماتی هم ایران با آژانس با هدف اینکه تنش‌ها با آژانس کاهش پیدا کند، انجام شده تا پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع نشود. هدف این است و نه احیای برجام اگرچه این اقدامات می‌تواند در صورت اراده سیاسی دو طرف که ایرانیان آن را دارند، به پیش زمینه و شرط لازم برای توافقات بزرگ‌تر تبدیل شود. در صورت آزادی پول‌های بلوکه شده با اینکه گشایشی خواهد بود ولی ظاهرا تحت یک نظارت و کنترل شدید برای برخی مصارف خاص مثل خرید گندم و خرید دارو یا پرداخت بدهی‌های ایران به سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی خواهد بود.

پول نسبتا هنگفتی که از سوی کره و عراق آزاد شود به منزله گشایشی خواهد بود ولی اینها مُسَکِن است و مسکن هیچوقت نمی‌تواند درد و بیماری را درمان کند. درمان یک بیماری نیازمند یک معالجه درست است که به نظر می‌رسد همین مسئله انعطاف ایران در مسائل منطقه‌ای که با سوریه توانستیم مسئله را حل کنیم و در عرصه بین‌المللی و همکاری با آژانس و همچنین گفت‌وگوی مستقیم با آمریکایی‌ها برای حل مسائل را می‌طلبد ولی به علت مسائل داخلی ایران و موضوع اوکراین و فشار افکار عمومی ایرانیان در خارج از کشور فعلا آمریکایی‌ها جرات و شهامت اینکه با ایرانی‌ها رودررو و علنی مذاکره کنند را ندارند و برای تیم بایدن هزینه‌های بسیار سنگینی خواهد داشت که تن به این کار ندادند و بعید به نظر می‌رسد تا قبل از انتخابات چنین اتفاقی بیفتد.

کاخ سفید درباره گمانه زنی‌های توافق موقت میان ایران و آمریکا نه تائید و نه تکذیب کرده و هوشمندانه و زیرکانه کامنت داده. از سویی نامه 35 سناتور آمریکای‌ها مبنی بر درخواست اروپایی‌ها برای کلید زدن اسنپ بک شاید به خاطر این است که آنها هم نمی‌خواهند هیچگونه توافقی میان ایران و آمریکا ولو به شکل موقت باشد هرچند بعید به نظر می‌رسد اروپایی‌ها در این مرحله چنین ریسکی کنند و به دنبال اسنپ بک بروند.

نویسنده : جاوید قربان اوغلو

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار