| کد مطلب: ۱۰۶۰۲۶۸
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» سایه وضع تحریم‌های احتمالی اروپا علیه ایران را بررسی می‌کند

ماشه شلیک به برجام زیر انگشتان تروئیکا | مهرماه آتشینی در روابط ایران و اروپا در پیش است

به‌نظر معادلات هسته‌ای پیچیده و پیچیده‌تر می‌شود. هر مقدار به مواعد خاص برجام نزدیک می‌شویم، شرایط برای ایران و پرونده هسته‌ای تهران با روز قبل متفاوت‌تر می‌شود. جواد ظریف بارها در این ارتباط هشدار داده بود اما داعیه‌داران امروز برجام و مخالفان دیروز توافق وین گوششان به این صحبت‌ها بدهکار نبود. آنها فکر می‌کردند می‌توانند بیش از تیم روحانی از غربی‌ها باج بگیرند اما حال که سکان پرونده هسته‌ای را در دست گرفته‌اند آرزو می‌کنند که‌ ای کاهش به نصیحت‌ها گوش می‌دادند چرا که نه تنها شب و روز آمریکا با هم متفاوت است بلکه اروپایی‌ها هم در تصمیمات خود در برابر ایران موضعی شبهه به آمریکایی‌ها اتخاذ کرده‌اند.

ماشه شلیک به برجام زیر انگشتان تروئیکا | مهرماه آتشینی در روابط ایران و اروپا در پیش است

به گزارش آرمان ملی آنلاین اخیرا تروئیکای اروپا در ادامه مواضع ضدایرانی خود، طی بیانیه‌ای مشترک، خواستار عدم انقضای تحریم‌های موشکی بالستیک ایران در زمان تعیین‌شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شدند. در این بیانیه ادعا شده است که ایران بیش از چهار سال است که تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب برجام را نقض کرده و برنامه هسته‌ای‌ این کشور به سطح خطرناکی رسیده است. این موضوع برای صلح و امنیت بین‌المللی بسیار مهم است. تروئیکای اروپا همچنین برنامه هسته‌ای ایران را فاقد توجیه غیرنظامی خوانده است.

مهرماه، آتشین در روابط ایران و اروپا

توافق وین که یکی از پیچیده‌ترین متن‌های حقوقی در مقایسه با تفاهمات و توافقات یک و چند جانبه است، مواعدی را در خود دارد که با رسیدن به تاریخ‌های خاص محدودیت‌های مختلفی که علیه ایران وضع شده را حذف می‌کند. اولین لغو محدودیت نیز به سال ۱۳۹۹ باز می‌گردد که بخشی از تحریم تسلیحاتی تهران در آن تاریخ برداشته شد. در آن زمان ترامپ بر زمین و زمان کوبید تا طی یک قطع نامه در شورای امنیت عملا اجازه ندهد آن بخش از محدودیت‌های تهران با توجه به برخی درگیری‌های گروه‌های شبهه نظامی نزدیک به ایران در منطقه با آمریکا برداشته شود. ترامپ پرونده ایران را در این ارتباط به شورای امنیت برد اما ناگهان تنها جمهوری دومینیکن با آمریکا موافقت کرد و تمامی اعضای شورای امنیت یا با نظر آمریکا مخالفت کردند و با رای ممتنع به استقبال طرح ترامپ رفتند. گویا اکنون نیز آنگونه برخی رسانه‌ها از جمله گاردین آورده، بخش دیگری از محدودیت‌های تسلیحاتی تهران در حدود ۱۰۰ روز دیگر و در مهرماه سالجاری برداشته می‌شوند و ایران می‌تواند با برداشته شدن این محدودیت‌ها طبق برجام، بدون محدودیت سلاح خریده وحتی صادر کند.

از این منظر به نظر مهرماه آتشینی در روابط ایران و اروپا در پیش است. گاردین احتمال داده است که اروپایی‌ها این بار رفتاری را که علیه ترامپ در برابر تهران اتخاذ کرده بودند را تکرار نکنند! تصمیمی که به اعتقاد برخی تحلیلگران همچون کبریتی بر باک بنزین برجام عمل خواهد کرد و احتمالا تهران را به واکنش وادار می‌کند. این تصمیم عبارت است از تمدید تحریم‌هایی که قرار است در مهرماه سالجاری طبق برجام برداشته شود. هر چند برخی پالس‌های دیگر از اروپایی‌ها نشان می‌دهد شرایط آنقدر هم بد نیست. چرا که رسانه‌های اروپایی آورده‌اند که بریتانیا قرار بوده سپاه پاسداران ایران را تروریستی نامیده و تحریم کند اما تصمیم‌گیری در این ارتباط را از لیست اولویت‌هایش خارج کرده است و تنها چند نفر ایرانی را تحریم کرده است. این مورد نشان می‌دهد که احتمالا در آینده اروپایی‌ها با نرمش بیشتری علیه ایران رفتار خواهند کرد اما در برابر برخی معتقدند پرونده اوکراین و مساله پهپاد‌های ایرانی سایه سنگینی بر روابط ایران و اروپا انداخته و این بار اروپا جدا از مساله هسته‌ای قصد دارد علیه ایران اقدامات قهرآمیز انجام دهد.

واکنش تهران

سخنگوی وزارت خارجه ایران چندی پیش که چنین احتمالاتی از سوی رسانه‌ها داده می‌شود؛ گفت: تهران بر اساس تحلیل‌های رسانه‌ها به رفتار احتمالی اروپایی‌ها واکنش نشان نمی‌دهد هرچند او با نیش و کنایه اعلام کرد که تهران اقدامات متقابلی را در این ارتباط در نظر دارد. به‌نظر اقدام متقابل تهران در ارتباط با تصمیم اروپایی‌ها دیگر نمی‌تواند در زمینه هسته‌ای باشد زیرا احتمالا در یک تفاهم نانوشته تهران پیش بردن برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرده و آمریکا نیز به‌صورت متقابل در برابر فروش نفت ایران بیش از گذشته سکوت اختیار کرده است. از این منظر تهران که به هر علت پرونده خود را با روس‌ها بیش از غربی‌ها درگیر می‌بیند، به دنبال تشدید خرید تسلیحات از روسیه خواهد رفت.

موردی که به نظر قطعی است چرا که بارها و بارها رسانه‌ها از خریدهای نظامی سنگین ایران به‌خصوص هواپیماهای سوخو ۳۵ و برخی تجهیزات روسی پیشرفته تاکید کرده‌اند. گویا موعد تحویل این تسهیلات نیز دقیقا در هنگام لغو برخی محدودیت‌های نظامی ایران طبق برجام در مهرماه و حدودا در ۱۰۰ روز آینده خواهد بود. به نظر ایران در برابر تحریم تسلیحاتی احتمالی اروپا دستش خالی نیست از این‌رو اروپایی‌ها هم اگر به نوعی اقدام خود را موجب افزایش تنش بین خود و ایران بدانند به شکلی که این تنش بر حل پرونده هسته‌ای سایه بیفکند و از سوی دیگر توافق هسته‌ای با ایران را حتی در آینده دور محتمل بدانند، احتمال اینکه یا دست به تحریم تسلیحاتی تهران نزنند و یا اینکه تحریم‌ها را تنها به پهپاد و صادرات پهپادهای ایرانی کاهش دهند؛ وجود دارد.

از سوی دیگر هر چند گاردین از موضع این تحریم‌ها علیه ایران خبر می‌دهد اما اولوف اسکوگ، نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد، برجام را همچنان بهترین گزینه برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای و بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی وعده داده شده در این توافق دانست و خواستار سرعت بخشیدن به تلاش‌های دیپلماتیک برای از سرگیری توافقات سال ۹۴ شد. وی گفت: اتحادیه اروپا تعهد خود را به اجرای کامل و موثر برجام مورد تاکید قرار داده و از تمام کشورها می‌خواهد که از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ حمایت کنند.

خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار