| کد مطلب: ۱۰۵۷۸۵۶
لینک کوتاه کپی شد

آرمان ملی پیامدها و احتمالات تماس تلفنی مکرون و رئیسی را بررسی می‌کند

چراغ مذاکرات ایران و اروپا روشن شد | شواهد نشان می‌دهد پرونده هسته‌ای در دستور کار آمریکا قرار گرفته است

جنگ‌روانی پیچیده‌ای علیه پرونده هسته‌ای ایران آغاز شده است. به موازات اعلام خبر مذاکرات رابرت مالی و ایروانی و درز این خبر که مذاکرات آنها در ارتباط با تبادل رندانیان بوده است؛ خبر احتمال توافق موقت از سوی طرفین رد می‌شود.

چراغ مذاکرات ایران و اروپا روشن شد | شواهد نشان می‌دهد پرونده هسته‌ای در دستور کار آمریکا قرار گرفته است

به گزارش آرمان ملی آنلاین واکنش صریح و منفی طرفین به خبر حصول توافق موقت یک پشت دست بزرگ از سوی آنها به نتانیاهو و مقامات رژیم صهیونیستی بود که تلاش کردند به اعلام یکباره خبر توافق موقت بین ایران و آمریکا واکنش‌هایی را در دو سویه ماجرا برانگیزند تا شاید بتوانند ثبات ایجاد شده برای حرکت به سمت ایجاد موقعیتی به منظور بازگشت طرفین به توافق 2015 را از هم بپاشانند. برخی معتقد بودند همان‌طورکه زمزمه‌های گفت‌وگو در سازمان ملل و حتی سفر سلطان عمان به ایران و احتمال اینکه حامل پیامی از سوی غربی‌هاست؛ توانسته جو مثبتی را در بازار ایران به‌وجود آورد، خبر جعلی صهیونیست‌‌ها در ارتباط با توافق موقت و تکذیب آن از سوی تهران و واشنگتن می‌تواند این شرایط مثبت و ثبات‌گون را بر هم بزند.

با این وجود نرخ دلار بازارهای ایران یک روز بعد از تکذیب توافق موقت تقریبا ثابت ماند و از سوی دیگر طلا و سکه نیز به نرخ کاهنده خود ادامه دادند. این مورد نشان می‌دهد آنها نتوانستند بازار ایران را با تایید و تکذیب توافق موقت، متلاطم کنند. همچنین هدف دیگر اعلام‌کنندگان خبر توافق موقت  آن بوده که بتوانند گروه‌های ضد برجامی را به‌خصوص در آمریکا علیه هرگونه توافق با تهران بشورانند. شاید به همین علت بود که برخی نمایندگان آمریکایی خطاب به رهبران اروپایی نوشتند که ایران فراتر از برجام دست به اقدامات هسته‌ای زده و لازم است مکانیزم ماشه علیه ایران چکانده شود. با وجود تمام اخبار و تحلیل‌هایی که این روزها در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای شنیده می‌شود اکنون این سوال به‌وجود آمده که چرا خبری از میانجیگری اروپایی‌ها در ارتباط با مذاکرات نیست و آیا زمانی مذاکرات علنی خواهد شد که سر و کله اروپایی‌ها هم پیدا شود؟

مذاکره برای تفاهم، نه توافق

از سوی دیگر با وجود موضع‌گیری‌های منفی برخی مقامات آمریکایی از جمله وزیر خارجه این کشور و تلاش وی برای القای این مورد که توپ در زمین ایرانی‌هاست و این تهران است که گام‌هایی برای رسیدن به توافق برنمی‌دارد. خبرهای دیگری در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران و برخی گفت‌وگو‌ها در این زمینه منتشر شد که به نوعی تایید اخبار قبلی در مورد وجود نوعی مذاکره برای حل چالش‌ها بود. «انتخاب» نوشت: «سه منبع آگاه به آکسیوس گفتند که مقامات آمریکایی و ایرانی ماه گذشته در عمان گفت‌وگوهایی غیرمستقیم داشتند؛ مقامات عمانی بین اتاق‌های جداگانه‌ ایران و آمریکا رفت و آمد می‌کردند تا پیام‌ها را تحویل دهند.» در ادامه این مطلب آمده است: «مذاکرات نزدیک‌سازی» نشان‌دهنده اولین تعامل غیرمستقیم بین ایالات‌متحده و ایران به این شکل در چند ماه گذشته است. گفت‌وگوها در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده در کاخ سفید در مورد پیشرفت‌های هسته‌ای ایران انجام شدند. برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده خاورمیانه کاخ سفید، در 8 ماه مه به طور مخفیانه به عمان سفر کرد تا با مقامات عمانی درباره تماس دیپلماتیک احتمالی با ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای‌اش، همان‌طور که هفته گذشته اکسیوس گزارش داد، گفت‌وگو کند. به گفته سه منبع مطلع در این خصوص، یک هیات ایرانی نیز همزمان وارد عمان شد. یکی از این منابع گفت: علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران نیز در این هیات حضور داشت. به گفته این منابع، مک گورک و مقامات ایرانی با یکدیگر ملاقات نکردند. دوطرف در مکان‌های جداگانه‌ای حضور داشتند و مقامات عمانی بین آنها رفت و آمد داشتند و پیام‌هایی را ارسال می‌کردند. منابع گفتند که هدف از تبادل غیرمستقیم پیام‌ها بین دولت بایدن و ایران، دستیابی به «تفاهم» در مورد راه‌های کاهش تنش در بحث برنامه هسته‌ای ایران، رفتار ایران در منطقه و نقش آن در جنگ اوکراین بود.

افشاگری در مورد مذاکرات با چراغ خاموش

همزمان با انتشار اخبار مختلف در مورد مذاکرات مخفی در ارتباط با پرونده هسته‌ای به‌خصوص در عمان یک نماینده مجلس به‌عنوان اولین منبع خبری به وجود مذاکرات صحه گذاشت. مجتبی توانگر، نماینده مجلس در توئیتی نوشت: «با وجود انجام مذاکراتی در نیویورک توافق قریب‌الوقوعی به‌دلیل کارشکنی آمریکا وجود ندارد. آمریکا در تلاش برای امتیازگیری هسته‌ای از ایران در ازای آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده است که این امر خلاف قانون و مغایر منافع ایران است. دولت آمریکا همچنین درصدد کشاندن ایران به مذاکرات مستقیم رسمی است. دولت آمریکا حتی در زمینه مبادله زندانیان نیز جدی نبوده و آن را به غنی‌سازی مرتبط می‌کند. هدف از فضاسازی‌های رسانه‌ای در مقطع فعلی شرطی‌سازی فضای اقتصادی و وارد کردن شوک به بازار است.» از توئیت این نماینده مجلس می‌توان اینگونه برداشت کرد که برخی اخبار در ارتباط با آزادسازی منابع ارزی ایران در روزهای گذشته صحیح بوده است. یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در خصوص آخرین اخبار از آزادسازی بخشی از طلب ایران در عراق، گفت: بخش از منابع بلوکه شده ایران در عراق برای نیاز‌های حجاج تخصیص یافته است و بخشی از پول‌ها نیز برای تامین کالا‌های اساسی پرداخت شده است. به گزارش «تسنیم» او اظهارکرد: شنیده‌ها حاکی بر این است که مبلغ پرداختی حدود 2.7 میلیارد دلار است. همچنین وزارت امورخارجه عراق با انتشار بیانیه‌ای از مذاکرات فواد حسن، وزیر خارجه عراق و وزیر خارجه آمریکا در مورد آزادسازی دارایی‌های ایران در عراق خبر داد. 

گفت‌وگوی 90 دقیقه‌ای رئیسی و مکرون 

هرچند خبرهای مختلفی در مورد مذاکرات بین مقامات ایران و آمریکا در سازمان ملل و در عمان به‌صورت غیررسمی و رسمی منتشر شده است که برخی رسانه‌ها با دیده تردید به آن نگریسته‌اند چرا که همواره این اروپایی‌ها بوده‌اند که پیغام‌بر بین هیات‌های ایرانی و آمریکایی شده‌اند و اکنون خبری از سوی آنها نیست اما روز گذشته خبری در ارتباط با مذاکرات تلفنی رئیس‌جمهوری ایران و رئیس‌جمهوری فرانسه آن هم به مدت 90 دقیقه رسانه‌ای شد. معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در صفحه شخصی در این ارتباط نوشت: امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با رئیس‌جمهور کشورمان به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. محمد جمشیدی در ادامه افزود: مکرون تاکید کرد که به‌دنبال تعامل با جمهوری اسلامی ایران است. دو رئیس‌جمهور درباره پیشبرد روابط به‌خصوص مذاکرات رفع تحریم و تحولات منطقه‌ای رایزنی و درباره نحوه ادامه تعامل نیز توافق کردند. 

بازگشت اروپا به میز مذاکرات

 یک کارشناس روابط بین‌الملل در پاسخ به اینکه آیا تماس رئیسی و مکرون می‌تواند نویددهنده بازگشت اروپایی‌ها به مذاکرات هسته‌ای باشد به «آرمان ملی» گفت: ایران باید تلاش کند که به‌رغم اختلافات با اروپایی‌ها آنها را در معادلات خود در نظر بگیرد. اروپا یک واسطه قابل اعتماد بین ایران و آمریکاست و نباید این واسطه را از دست داد. اولین مذاکرات هسته‌ای ایران با اروپایی‌ها کلید خورد. علی بیگدلی بیان داشت: حوادث سال گذشته در ایران و فشار ایرانی‌های مقیم اروپا به نهادهای تصمیم‌گیر اتحادیه اروپا موجب شد فضای سیاسی بین ایران و اروپا منشنج شود. در بین کشورهای اروپایی فرانسه نقش کلیدی در ارتباط با ایران دارد و اکنون رهبری اتحادیه اروپا نیز بر عهده فرانسه است. از این‌رو آنها احتمالا به این نتیجه رسیده‌اند چون زمان برای احیای توافق هسته‌ای محدود است و تا ماه اکتبر باید در این رابطه تصمیم‌گیری شود، کوشش کنند که این مساله قبل از آن موعد حل شود تا کنترل بیشتری بر اقدامات هسته‌ای ایران به‌وجود ‌آید. اعراب منطقه نیز در حال فشار بر اروپایی‌ها و به‌خصوص فرانسه هستند که مساله هسته‌ای ایران حل شود.

بیگدلی تاکید کرد: حل مساله برجام هم برای ایران و هم برای آمریکایی‌ها اهمیت دارد. چرا که بایدن باید یک برگ برنده در دستانش در مواجهه با جمهوری‌خواهان داشته باشد. دستان بایدن در سیاست خارجی خالی است شاید به همین علت است که بلینکن هم به عربستان سفر کرده تا این پالس را به افکار عمومی و حامیان دموکرات‌ها ارسال کند که آمریکایی‌ها منطقه خاورمیانه را رها نکرده‌اند. بلینکن به پکن هم خواهد رفت تا سطح تنش با چین را کاهش دهد. بیگدلی با تاکید بر اینکه نباید به عدم در دستور بودن پرونده هسته‌ای از سوی آمریکا وقعی گذاشت، گفت: تمام قرائن نشان می‌دهد که پرونده هسته‌ای در دستور کار آمریکایی‌ها قرار گرفته است اما آنها در نظر دارند به‌صورت محرمانه با ایران وارد تعامل شوند. از این جهت و با وجود مذاکرات تلفنی رئیسی و مکرون باید روشنایی برای احیای برجام را مشاهده کرد.

خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار