| کد مطلب: ۱۰۵۹۸۵۴
لینک کوتاه کپی شد

دیپلماسی موفق ایران در روابط منطقه‌ای

دولت سیزدهم در راستای طرح دیپلماسی همسایگان توانسته تنش را بسیار کاهش دهد تا در همین راستا رابطه خوبی با همسایگان داشته باشیم و روابط متوازن و موثری برقرار کنیم. با سایر کشورهایی مثل عربستان نیز که طی سال‌های اخیر رابطه نداشتیم الان رابطه داریم و به سمت همکاری‌های رسمی منطقه‌ای حرکت می‌کنیم.

دیپلماسی موفق ایران در روابط منطقه‌ای

به گزارش آرمان ملی آنلاین احمد دستمالچیان، سفیر سابق ایران در لبنان و اردن نوشت: سفر اخیر وزیر خارجه به کشورهای خلیج فارس نشان داد که این دیپلماسی عملی و جدی است که همه کشورهای خلیج فارس را در برمی‌گیرد. به نظر می‌رسد که روابط ایران با کشورهای غیر عربی مثل پاکستان  و مخصوصا کشورهای آسیای میانه و کشورهای مشترک المنافع نیز در سطح بسیار بالایی قرار دارد و این چیزی است که باید باشد. چرا که همیشه اولویت اول سیاست خارجی ایران ارتباط مثبت و موثر با همسایگان بوده است. لذا دولت سیزدهم از این نظر دولت موفقی بوده و به خوبی پیش می‌رود.

از طرفی رابطه ایران با کشورهای عربی میانجی مثل عمان و قطر نیز در سطح عالی بوده و  رایزنی‌هایی که می‌شده همیشه در سطوح بالا و مسائل اساسی و مهم بوده است. اما آنچه  اکنون مطرح است نوعی رابطه خوب برای مشارکت جمعی کشورهای منطقه در همکاری‌های امنیتی ، اقتصادی و سیاسی است که می‌تواند هم نسبت به ثبات و امنیت منطقه کمک کند و هم در جهت رشد و توسعه و عمران منطقه  گام بردارد. به نظر می‌رسد که الان یک نوع نگاهی بین کشورهای منطقه وجود دارد که همکاری دسته جمعی اینگونه بوجود آید که برای همه کشورها برد- برد خواهد بود.

بدون اینکه شاهد دخالت کشورهای خارجی و فرامنطقه‌ای باشیم. از سوی دیگر احیای روابط تهران و ریاض نیز بسیار توانسته بر مسائل منطقه‌ای تاثیر بگذارد. اینکه روابط دو کشور برقرار شده بسیار می‌تواند منافع خوبی برای کشورمان داشته باشد. اما این منافع را صرفا نباید اقتصادی دید بلکه وقتی روابط خوب باشد در همه زمینهها می‌تواند توسعه پیدا کند و دارای بهره‌برداری مشترک باشد. به نظر می‌رسد که تمرکز کردن صرف روی منافع اقتصادی اشتباه است و اینگونه نیست که چندان صحیح قلمداد شود . این روابط سیاسی وقتی بر بستر خود برقرار شود در بستر خود منافع مشترک بوجود می‌آورد و مهم‌تر از منافع اقتصادی منافع امنیتی است که دو کشور می‌توانند در سایه همکاری‌های امنیتی حوزه خلیج فارس را به ثبات و امنیت برسانند. 

به هر حال این  یک تصمیم  و اراده‌ای است که از سوی دو کشور اتخاذ شده  و در همین راستا جلو می‌روند. از این جهت نیز هیچ وجهی از این روابط مزیت خاصی بر وجوه دیگر ندارد و به نظر این تصویر را باید اصلاح کرد. البته نباید این مهم را از یاد برد که مدل موفق احیای روابط با عربستان را می‌توان در ارتباط با سایر کشورهایی که به هر دلیلی با کشورمان ارتباط ندارند به کار برد . مثلا بحرینی‌ها نیز در این مسیر هستند که در پروسه‌ای بتوانند با ایران به تفاهم برسند. خودشان رابطه را قطع کردند و به نظر می‌رسد که خودشان پشیمان هستند. به هر صورت آغوش جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت همه کشورها در جهت احیای روابط و همکاری با تهران باز است.

نویسنده : احمد دستمالچیان

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار