| کد مطلب: ۱۰۷۶۱۶۳
لینک کوتاه کپی شد

برنامه موشکی ایران تهدید مستقیم اروپا!؟

پولیتکو در گزارشی مدعی شد: برنامه موشکی ایران تهدیدی مستقیم برای اروپا است

برنامه موشکی ایران تهدید مستقیم اروپا!؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از دیده بان ایران؛ حمله غافلگیرانه حماس علیه اسرائیل در ماه اکتبر غرب را از احتمال تکرار چنین تهدیدی‌هایی از سوی گروه‌های مشابه نگران کرده است. پولیتیکو در گزارشی مدعی شده، تلاش دیرینه ایالات متحده، اروپا و اسرائیل برای «مدیریت» به جای حل مسئله امنیتی در منطقه را «شکست مطلق» ارزیابی کرده است و ادامه رویکرد اسرائیل در حملات محدود علیه حماس در غزه را اجرایی نمی‌داند.

این گزارش با تایید راهبرد اسرائیل برای از بین بردن حماس، ضرورت حمایت تمام‌عیار ایالات متحده و اروپا از نتانیاهو را یادآور شده و تاکید کرده است که دامنه این حمایت باید تا اعمال فشار سیاسی بر کشورهایی مانند ترکیه و قطر که این گزارش از آن‌ها با‌ عنوان «پناهگاه‌های حماس» یاد می‌کند، هم گسترش یابد. نویسنده در ادامه، جمهوری اسلامی ایران، حامی حماس، را تهدید وجودی بزرگ‌تری برای اسرائیل و همین‌طور غرب ارزیابی می‌کند و می‌افزاید با اینکه در گردهمایی‌های دولتی ایران شعار «مرگ بر آمریکا» فراموش نمی‌شود، این اروپا است که بیشتر در معرض تهدید‌های احتمالی موشکی، پهپادها و همین‌طور نیروهای نیابتی تهران قرار دارد.

روسیه از بیش از یک‌ سال پیش به این‌سو در حملاتش علیه اوکراین پهپادهای ساخت ایران را به پرواز درمی‌آورد. علاوه بر این، کمک ایران به روسیه در تولید پهپاد‌های بومی، مسکو را قادر می‌کند تا تابستان ۲۰۲۵ بیش از شش هزار پهپاد تهاجمی بسازد. به ادعای پولیتیکو، این پهپادها تنها اوکراین را تهدید نمی‌کنند، بلکه می‌توانند ناتو و کشورهای همجوار روسیه را هم در تیررس قرار دهند. از سوی دیگر، به ادعای نویسنده پولیتیکو، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از نظر اقتصادی هم اروپا را تهدید کند. گروه‌های نیابتی تحت حمایت ایران از جمله حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها با به راه انداختن تنش‌های جدی در منطقه می‌توانند قیمت نفت را در بازارهای جهانی دستخوش نوسان کنند. ایران همچنین می‌تواند با بستن تنگه هرمز، یکی از شریان‌های اصلی انرژی جهان را که یک‌پنجم نفت جهان از آن می‌گذرد، با بحران روبرو کند.

برنامه موشکی ایران، اروپا را تهدید می‌کند

پولیتیکو در ادامه، دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و فناوری پیشرفته موشکی را تهدیدی جدی نه‌تنها برای اسرائیل بلکه برای اروپا ارزیابی می‌کند و به نقل از کارشناس موسسه علوم و امنیت بین‌الملل، تخمین می‌زند که ایران می‌تواند تنها ظرف شش ماه، یک سلاح هسته‌ای خام بسازد. بر این اساس، مدت زمان لازم برای اجرای زیرساخت‌های تولید انبوه تسلیحات هسته‌ای قابل‌حمل با موشک دو سال تخمین زده می‌شود. به نوشته پولیتیکو، در حالی که ایالات متحده و اسرائیل در مقایسه با اروپا برای مقابله نظامی با ایران وضعیت بهتری دارند، این کشورهای اروپایی‌اند که برای فشار اقتصادی و سیاسی بر تهران دارای قدرتی قابل‌توجه‌اند. از این‌ رو، طرف‌های برجام در اروپا یعنی فرانسه، آلمان و بریتانیا می‌توانند در جهت بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران اقدام کنند.

نویسنده این گزارش معتقد است که بازگرداندن تحریم‌های موشکی علیه ایران که در ماه اکتبر منقضی شد، جلو کمک روسیه و سایر کشورها به توسعه موشک‌های پیشرفته ایران را خواهد گرفت و حمایت جمهوری اسلامی از برنامه پهپادی روسیه را به خطر می‌اندازد. جدا از تشدید تحریم‌ها و گسترش دامنه آن‌ها، این گزارش به قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رهبران سیاسی حزب‌الله لبنان در فهرست «سازمان‌های تروریستی» نظر دارد. اقدامی که می‌تواند همسو با سیاست‌های اروپا و آمریکا، تهدید‌های ایران را تا اندازه‌ای مهار کند. پولیتیکو مجموعه این اقدام‌های اروپا و آمریکا را نشانه اتحاد و همبستگی با اسرائیل در زمانی می‌داند که به باور نویسنده، «دشمنان تمام تلاششان را برای درهم شکستن غرب به‌ کار می‌بندند».

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار