| کد مطلب: ۱۰۵۹۵۱۹
لینک کوتاه کپی شد

نگرانی غرب از تمرد گروه واگنر | تهدیدهای احتمالی واگنر برای خاورمیانه و آفریقا

رویترز گزارشی را منتشر کرده که در آن از بررسی تهدیدهای احتمالی گروه واگنر توسط آمریکا بعد از تمرد این گروه در روسیه خبر می‌دهد. آمریکا نگران است که این گروه شبه نظامی در آینده برنامه‌های غافل‌گیر کننده‌ای داشته باشد.

نگرانی غرب از تمرد گروه واگنر | تهدیدهای احتمالی واگنر برای خاورمیانه و آفریقا

به گزارش آرمان ملی آنلاین، یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر، در اقدامی غافلگیرکننده نیروهای این گروه مسلح را از مرزهای اوکراین به داخل روسیه برد و تا ۲۰۰ کیلومتر مسکو پیش رفت.

سیاست‌گذاران آمریکایی این گروه شبه نظامی را به ارتکاب نقض حقوق بشر متهم می‌کنند.

یک مقام آمریکایی گفت که یکی از احتمالاتی که تحلیلگران سیاسی بررسی می‌کنند آن است که با تمرد پریگوژین، تمایل سران کشورهای آفریقایی برای کمک گرفتن از نیروهای وی کاهش پیدا کند.

این مقام که نخواسته نامش فاش شود، تأکید کرده که اگر نیروهای واگنر یک شبه در نیروهای ارتش روسیه ادغام شوند، مشکلی جدی برای کشورهایی که از این نیروها استفاده می‌کنند پیش خواهد آمد، چون آنها خواستار حضور نظامی ارتش روسیه در خاک خود نبوده‌اند.

این مقام گفت که بسیاری از این رهبران آفریقایی با نگرانی از فعالیت مخالفان داخلی خود نیروهای واگنر را به کار گرفته‌اند نه اینکه درپی حضور نظامی روسیه در خاک خود باشند.

به نقل از میدل ایست نیوز، با اینگه واگنر بخش رسمی ارتش روسیه نیست، اما برای «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، اهمیت بسیاری دارد چون می‌تواند با هزینه اندکی به تقویت اولویت‌های سیاست خارجی روسیه کمک کند. پوتین روز سه‌شنبه در سخنرانی خود گفت که این نیروها از دولت روسیه بودجه می‌گرفتند.

هزاران نیروی واگنر در آفریقا و برخی کشورهای خاورمیانه حضور دارند و در یک دهه گذشته روابط نزدیکی با مقامات برخی کشورهای آفریقایی از جمله مالی و آفریقای مرکزی و لیبی برقرار کرده‌اند.

نیروهای واگنر در حمله روسیه به اوکراین نیز حضور پررنگی داشتند و در بسیاری از درگیری‌ها حضور داشتند.

«پاتریک رایدر»، سخنگوی وزارت دفاع امریکا، در گفت‌وگو با «رویترز» حاضر به پیش‌بینی درباره آینده نیروهای واگنر نشد اما عملکرد این نیروها در آفریقا و دیگر نقاط جهان را محکوم دانست.

او گفت که این نیروها در این منطقه نقش برهم‌زننده ثبات داشته‌اند و بی تردید حضورشان تهدید است و برای همین یک گروه تبهکار بدون مرز دانسته شده‌اند.

روز دوشنبه، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، به خبرنگاران گفت که فعالیت نیروهای واگنر در آفریقای مرکزی ادامه خواهد داشت.

اما گفته می‌شود  که علیرغم اظهارات لاوروف، آمریکا منتظر است تا ببیند کار به کجا می‌انجامد.

ایسنا به نقل از رویترز نوشت، پوتین روز سه‌شنبه گفت که به نیروهای واگنر اجازه می‌دهد که به بلاروس بروند یا قراردادهای رسمی نظامی با ارتش امضا کنند یا به خانه‌هایشان برگردند.

«مایکل مولروی»، مقام سابق در وزارت دفاع آمریکا، نیز معتقد است که حوادث اخیر واگنر ممکن است موجب تضعیف حضور آن در آفریقا شود.

به نظر مولروی، این حوادث باعث شد که نیروهای واگنر نیروهایی «غیر قابل اطمینان و حتی تهدید» دانسته شوند که ممکن است هر لحظه در هر نقطه‌ای دست به کودتا بزنند.

با وجود این، یک مقام آمریکایی دیگر گفت که هنوز امکان اینکه واگنر بتواند از تمرد خود برای بهبود وجهه‌اش استفاده کند و در نتیجه بتواند در آفریقا به فعالیت خود ادامه دهد وجود دارد.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار