| کد مطلب: ۱۰۵۹۴۶۴
لینک کوتاه کپی شد

چالش نظامی جدید روسیه

اخبار پیرامون شورش گروه واگنر علیه ارتش روسیه در خلال جنگ میان این کشور با اوکراین یکی از محورهای اصلی بهت و تعجب تحلیلگران نظامی و سیاسی جهان بود. کمتر کسی شاید می‌توانست به این موضوع فکر کند که یکی از گروه‌های مسلح در خدمت ارتش روسیه با سابقه بسیار نزدیک به شخص پوتین اکنون اقدام به تهدید نظامی و امنیت ملی روسیه کرده باشد.

چالش نظامی جدید روسیه

به گزارش آرمان ملی آنلاین حامد روشن‌چشم، کارشناس مسائل سیاسی نوشت: با این وجود، حادثه واگنر و شیوه حل مسئله آن بیانگر شکاف‌های اساسی اما پنهان در ساختار نظامی و سیاسی روسیه است. پیش از این، گروه واگنر و رهبر آن بارها از عدم توجه وزارت دفاع و ارتش روسیه برای حمایت‌های لجستیکی انتقاد کرده و حتی قبل از تصرف شهر باخموت توسط این گروه به همراه ارتش تهدیدهای جدی علیه وزیر دفاع روسیه بیان کرده بودند.

موضوع از جایی شروع شد که رهبر گروه واگنر ادعا کرد، ارتش روسیه طی یک اقدام نظامی هزاران نفر از نیروهای این گروه مسلح خصوصی را کشته است. همین عامل باعث شد تا به سرعت مراکز نظامی شهر روستوف در جنوب غربی روسیه به تسخیر این گروه درآید و پس از اعلام جرم و خیانت توسط پوتین علیه این گروه نظامی، اقدامات امنیتی جدید و حرکت به سوی مسکو از جانب آنان آغاز شد. فارغ از اینکه این مسئله به چه صورتی حل و فصل شد و نیروهای واگنر در نهایت به پادگان‌ها بازگشتند، چند موضوع مهم دارای اهمیت است.

ابتدا اینکه، ارتش روسیه شکل گرفته از مجموعه گروه‌های نظامی بخش خصوصی و نیروهای رسمی است و غالبا در حملات زمینی ارتش از پیمانکاران نظامی در خط مقدم بهره می‌برد و این عامل می‌تواند یک فضای شکاف بین فرماندهی اصلی و میدانی را به‌وجود آورد.

دوم اینکه، وجود گروه‌های نظامی غیر رسمی همواره امکان نفوذ و مزدورگیری را فراهم آورده و حتی می‌تواند احتمال جاسوسی را در ارتش افزایش دهد.

سوم، گروه‌های خصوصی همواره به دنبال قدرت و ثروت هستند و روشن است که حضور این دست از شرکت‌های خصوصی نظامی می‌تواند چالش‌های اساسی را برای فرماندهی اصلی جنگ به همراه آورد.

نکته بعدی اینکه، اقدام واگنر علیه روسیه و ارتش این کشور باعث ابهام در لایه‌های مختلف نظامی در روسیه شده حتی پیشروی‌های گروه واگنر به سمت مسکو با مقاومت قابل توجهی روبه‌رو نگردید. از طرفی دیگر، افزایش زمان عملیات ویژه روسیه در عمق خاک اوکراین نوعی فرسایش و فرسودگی را برای نیروهای مسلح این کشور تحمیل کرده است. 

بر این اساس، چالش نظامی واگنر بیانگر ابعاد پیدا و پنهان شکاف در عمق نظامی روسیه است که باید تدبیری اساسی برای آن در نظر گرفته شود. به گونه‌ای که اکنون این گروه به عنوان یک ظرفیت شکاف و ایجاد اختلال در روسیه به طور جدی مطرح است و همین عامل تقویت مخالفین شخص پوتین در روسیه شده است. به نظر می‌رسد که ارتش روسیه نیازمند یک نظم جدید و بازتعریفی از عمق کاریزماتیک رهبری به عنوان یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های سربازان در خط مقدم جبهه است. در صورت عدم ترمیم این زخم بی‌شک نظم ساختاری روسیه می‌تواند در برابر اقدامات راهبردی دشمن دچار ترک و شکستگی عمیق شود

نویسنده : حامد روشن‌چشم

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار