| کد مطلب: ۱۰۵۹۱۳۱
لینک کوتاه کپی شد

گزارشی از ۲۴ ساعت التهاب و آتش در روسیه

همه آنچه در تنش و درگیری میان گروه واگنر و حکومت روسیه رخ داد | لشکرکشی سرآشپز پوتین

شاید جمعه شب کمتر کسی از مردم روسیه گمان می‌کرد صبح که از خواب بیدار می‌شود ببیند نیروهای امنیتی و نظامی خیابان‌ها را قرق کردند. اتفاقی که برای افکار عمومی جهان نیز غیرمنتظره بود و در ساعات گذشته مردم جهان به صورت ویژه اخبار داخلی روسیه را دنبال می‌کنند. پوتین نیز پس از حمله به اوکراین و تقابل با غرب بیش از گذشته خود را در قامت یک رهبر سیاسی پیروز قلمداد می‌کرد اما در ساعات گذشته در شوک کودتای نظامی علیه خود قرار گرفته است.

همه آنچه در تنش و درگیری میان گروه واگنر و حکومت روسیه رخ داد | لشکرکشی سرآشپز پوتین

به گزارش آرمان ملی آنلاین شواهد و قرائن نشان می‌دهد روسیه در شرایط بحران امنیتی و نظامی قرار گرفته و هر گونه احتمال درباره آینده این کشور قابل تصور است. کشوری که در تاریخ خود بارها چنین وقایعی را به چشم دیده است. از سرنگونی تزار توسط لنین و بلشویک‌ها گرفته تا روزهای خون بار حکومت استالین و قلع و قمع مخالفان و تا روزهای فروپاشی شوروی و درگیری‌های خیابانی به رهبری یلتسین. این بار اما شرایط تغییر کرده و گروه شبه نظامی واگنر به رهبری یوگنی پریگوژین که از مدت‌ها قبل با فرماندهان نظامی روسیه اختلاف پیدا کرده بود جمعه شب در پیامی تلگرامی به سیم آخر زد و مدعی شد نیروهایش با موشک هدف حمله قرار گرفته‌اند و او انتقام خواهد گرفت. 

پریگوژین کیست ؟

یِوگِنی ویکتوروویچ پریگوژین الیگارش روس، بنیانگذار و فرمانده گروه واگنر و از نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است. پریگوژین گاهی «آشپز پوتین» نامیده می‌شود، زیرا او صاحب رستوران‌ها و شرکت‌های پذیرایی است که برای کرملین خدمات ارائه می‌دهند. او پس از سال‌ها انکار ارتباط خود با گروه واگنر سرانجام در ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲، تأیید کرد که بنیانگذار آن بوده ‌است. تحقیقات در مورد گروه واگنر به دخالت احتمالی یک افسر سابق ارتش روسیه، دیمیتری اوتکین ۵۱ ساله اشاره کرده است. گمان می‌رود که او واگنر را تأسیس کرده است و نام رمزی سابق خود را بر روی آن گذاشته است. او کهنه سرباز جنگ‌های چچن، افسر سابق نیرو‌های ویژه و سرهنگ دوم در سرویس اطلاعات نظامی روسیه است. تریسی جرمن، استاد درگیری و امنیت در کینگز کالج لندن می‌گوید که گروه واگنر برای اولین بار در جریان الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ وارد عمل شد. او می‌گوید: گمان می‌رود مزدوران آن عده‌ای از «مردان سبز کوچک» باشند که منطقه را اشغال کردند. پس از آن حدود ۱۰۰۰ نفر از مزدوران آن از شبه نظامیان طرفدار روسیه که برای کنترل مناطق لوهانسک و دونتسک می‌جنگیدند، حمایت کردند.

مردان سبز کوچک، اشاره به سربازان نقابدار با یونیفرم‌های سبز رنگ بدون نشان دارد. او می‌افزاید: اداره یک ارتش مزدور خلاف قانون اساسی روسیه است. با این حال، واگنر نیرویی را در اختیار دولت قرار می‌دهد که می‌تواند منکر آن شود. واگنر می‌تواند در خارج از کشور درگیر شود و کرملین می‌تواند بگوید: «به ما ربطی ندارد.» ساموئل رامانی، همکار در موسسه خدمات متحد سلطنتی، می‌گوید که واگنر عمدتاً کهنه سربازان ارتش را به خدمت می‌گیرد که باید بدهی‌های خود را بپردازند: «آن‌ها از مناطق روستایی می‌آیند که فرصت‌های کمی برای کسب درآمد برای آن‌ها وجود دارد.» برخی می‌گویند که آژانس اطلاعات نظامی روسیه مخفیانه گروه واگنر را تأمین مالی و بر آن نظارت می‌کند. پایگاه آموزشی آن در مولکینو در جنوب روسیه در کنار یک پایگاه ارتش روسیه است. روسیه همواره هرگونه ارتباط واگنر با دولت را رد کرده است. سازمان ملل متحد و دولت فرانسه مزدوران واگنر را به ارتکاب تجاوز به غیرنظامیان و سرقت از آن‌ها در جمهوری آفریقای مرکزی متهم کرده‌اند و اتحادیه اروپا نیز به همین دلیل آن‌ها را تحریم کرده است. در سال ۲۰۲۰ ارتش ایالات متحده مزدوران واگنر را متهم کرد که مین‌های زمینی و سایر وسایل منفجره ابداعی را در طرابلس، پایتخت لیبی و اطراف آن کار گذاشته‌اند.

بیشتر بخوانید: واگنر پوتین را تهدید کرد: اشتباه کردی! و پیامد آن برای تو بد است

اختلاف بین گروه واگنر و دولت روسیه 

ماه‌ها بود که خبر‌هایی پراکنده از اختلاف میان پریگوژین و نیرو‌های واگنر با نیرو‌های ارتش روسیه و شخص وزیر دفاع، سرگئی شویگو، به گوش می‌رسید و گروه واگنر، ارتش روسیه را به بی‌کفایتی در جنگ اوکراین و عدم پشتیبانی از خود در این جنگ متهم می‌کردند و پریگوژین نیز هر از گاهی تهدید می‌کرد نیرو‌های خود را از خطوط مقدم جنگ خارج کند. نمونه اخیر چنین اختلافی را در جنگ بر سر باخموت شاهد بودیم که پریگوژین بار‌ها وزارت دفاع روسیه را متهم کرد که از نیرو‌های این گروه در میدان نبرد حمایت نمی‌کند و تجهیزات کافی به آن‌ها نمی‌رساند. در آخر هم پریگوژین دستور داد نیرو‌های واگنر از این شهر خارج شوند و کنترل آن در اختیار نیرو‌های روسیه گذاشته شود که پس از ماه‌ها نبرد نتوانسته بودند آن را تصرف کنند.

اختلاف پنهان و آشکار میان دو طرف ادامه یافت تا اینکه جمعه شب پریگوژین در پیامی تلگرامی به سیم آخر زد و مدعی شد نیروهایش با موشک هدف حمله قرار گرفته‌اند و او انتقام خواهد گرفت. پریگوژین که زمانی از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه محسوب می‌شد در پیامش گفت: شورای فرماندهان واگنر تصمیم گرفته که شرارت رهبری نظامی روسیه باید متوقف شود. او تاکید کرد: آن‌هایی که امروز سربازان ما را نابود کرده و جان ده‌ها هزار سربازان روسی را گرفته‌اند، مجازات خواهند شد. ماه‌ها بود که پریگوژین، فرماندهی عالی روسیه را به سوءاستفاده از جنگ اوکراین و ناکامی در آن متهم می‌کرد و بار‌ها و بار‌ها وزیر دفاع و فرماندهی نظامی این کشور از سوی او متهم می‌شدند. وزارت دفاع روسیه هم که در ماه‌های اخیر در مظان اتهامات گسترده قرار گرفته بود در اوایل ماه جاری میلادی تصمیم گرفت تا همه مزدوران را تحت کنترل گیرد و با آن‌ها قرارداد امضا کند؛ حرکتی که به عنوان تلاش برای تسلط و کنترل بر گروه واگنر دیده شد.

با این حال پریگوژین زیر بار نرفت و حاضر نشد تا در برابر سلسله مراتب نظامی روسیه قد خم کند. وی ساعاتی پس از حمله ادعا شده به اردوگاه واگنر در اظهاراتی ملتهب وزارت دفاع روسیه را متهم کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را در مورد تهدیدی که اوکراین پیش از حمله فوریه ۲۰۲۲ داشت، فریب داده است. او همچنین انگیزه‌های روسیه برای جنگ را زیر سوال برد. در پی این اظهارات پریگوژین ظاهرا به نیروهایش که تعدادشان به ۲۵ هزار نفر می‌رسد دستور داده تا در مناطقی از داخل خاک اوکراین که تحت تصرف داشتند، به داخل مرز‌های روسیه بیایند و همین امر مسکو را وا داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند و در مناطق مختلف مسکو و شهر روستوف که نیرو‌های واگنر به آن وارد شده‌اند، نیرو‌های ویژه مستقر شوند. از طرفی خدمات امنیتی روسیه هم پس از این تحولات برای پریگوژین پرونده باز کرده و او را به راه اندازی یک کودتا متهم کرده است. دادرسی کیفری هم برای پریگوژین آغاز شده، امری که می‌تواند در نهایت او را زندانی کند و سقوط چشمگیر یکی از برجسته‌ترین چهره‌های روسیه را در پی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: واگنر ادعا کرد : دست راست پوتین از مقر وزارت دفاع روستوف فرار کرد

واکنش پوتین به کودتا در روسیه

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در واکنش به اتفاقات رخ داده در این کشور و در جریان یک سخنرانی داخلی تصریح کرد: «آن‌چه امروز با آن روبه‌رو هستیم خیانت داخلی است. آن‌ها از پشت به ما خنجر زدند و این مستحق مجازات است.» وی ادامه داد: «روسیه به شدت برای آینده خود مبارزه می‌کند و این مستلزم رها شدن از هر آن‌چیزی است که ما را تضعیف می‌کند. ما به اتحاد تمام نیروهایمان نیاز داریم.»

پوتین تصریح کرد: «ما پاسخ سختی به این شورش مسلحانه می‌دهیم. رژیم ضد تروریستی را در مسکو و تعدادی از استان‌ها اعلام کردیم و اقداماتی برای بازگرداندن ثبات در روستوف انجام خواهد شد.» وی تأکید کرد: ««ما برای حق حفظ کشور با تاریخچه طولانی مبارزه می‌کنیم. هر آن‌کس که این شورش را سازماندهی کرده است، تلاش داشته تا کشور را تسلیم کرده و آن را به جنگ داخلی بکشاند.» رئیس‌جمهور روسیه در خصوص هدف پشت پرده این اقدام گروه واگنر گفت: «منافع شخصی به خیانت به کشور منجر شد و ما از کشور و شهروندانمان دفاع می‌کنیم. هرگونه ناآرامی داخلی یک تهدید مرگبار برای کشور و سیلی به صورت مردم روسیه است.» پوتین تأکید کرد: «اقدامات شدیدی را برای بازگرداندن ثبات در روستوف انجام دادیم و اوضاع در آن‌جا همچنان دشوار است. بعنوان رئیس‌جمهور روسیه هر اقدامی را برای دفاع از استقلال کشور و حفاظت از شهروندان انجام می‌دهم.» رئیس‌جمهور روسیه سپس با اشاره به این موارد افزود: «آن‌هایی که این شورش مسلحانه را سازماندهی کردند و علیه رفقای خود در جنگ سلاح کشیدند به روسیه خیانت کردند و مسئول خواهند بود. من از آن‌هایی که این جنایت را سازماندهی کردند می‌خواهم فکر کنند و تنها راه را که بازگشت به خانه و توقف این اقدامات است، برگزینند.»

بیشتر بخوانید: پوتین: آنچه با آن روبه‌ هستیم، خیانت است | برخی در تلاشند کشور را به جنگ داخلی سوق دهند

ادامه تقابل نظامی در خیابان‌ها

دولت روسیه در جدید‌ترین اقدام خود دستور بازداشت پریگوژین را صادر کرده است. این در حالی است که یوگنی پریگوژین مدعی شده است که او و نیروهایش به روستوف در جنوب روسیه رسیده‌اند. رئیس گروه واگنر گفت: ما در فرماندهی روستوف هستیم. اماکن نظامی از جمله فرودگاه تحت کنترل ماست. هواپیمای نظامی که برای عملیات برخاسته بود، طبق برنامه حرکت کرده و هیچ مشکلی وجود ندارد. هواپیمای پزشکی نیز بدون مشکل پرواز کرده است. تنها کاری که ما کردیم، کنترل کردن اوضاع است تا هواپیماهای مهاجم مواضع ما را مورد هدف قرار ندهند. آن‌ها باید مواضع اوکراین را هدف قرار دهند. روستوف- آن- دون، بزرگ‌ترین شهر در جنوب روسیه و پایتخت منطقه روستوف است که در مجاورت بخش‌هایی از شرق اوکراین است. این شهر که حدود ۱ میلیون نفر جمعیت دارد، دارای یک بندر مهم است و در ۱۰۰ کیلومتری اوکراین و ۱۰۴۶ کیلومتری جنوب غربی مسکو واقع شده است. این مرکز محل استقرار منطقه نظامی جنوبی روسیه است. در نووچرکاسک، حدود ۲۴ کیلومتری شمال شرقی مرکز شهر، مقر هشتمین ارتش ترکیبی گارد یکی از مراکز تقویت نظامی پوتین قرار دارد.

ویدیوهای برگزیده از تنش میان گروه واگنر و نیروهای ارتش روسیه:

خبرنگار : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار