| کد مطلب: ۱۰۵۹۱۳۵
لینک کوتاه کپی شد

اتوبوس‌های شهری تهران در وضعیت اورژانسی | شهرداری می‌خواهد اتوبوس دست دوم بخرد

وضعیت ناوگان اتوبوسرانی توسعه یافته‌ترین شهر ایران که تمام امکانات و زمینه‌های شغلی و همه دفاتر و ادارات و وزارتخانه و سازمان‌ها و نهادها و ارکان‌ها در آن تجمیع شده‌اند، مناسب نیست و به گفته یکی از اعضای فعلی شورای شهر تهران از اورژانسی هم بدتر است. محمد آقامیری، نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شرایط کنونی ناوگان اتوبوسرانی تهران از وضعیت اورژانسی هم بدتر است، گفته سازمان محیط‌زیست نباید برای واردات اتوبوس‌های دست دوم سختگیری بیش از حد انجام دهد.

اتوبوس‌های شهری تهران در وضعیت اورژانسی | شهرداری می‌خواهد اتوبوس دست دوم بخرد

به گزارش آرمان ملی آنلاین صحبت‌های رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در مساله واردات اتوبوس‌های دست دوم که باید دستورالعمل‌های تعیین‌شده توسط هیات دولت رعایت شود در حالی است که هنوز نگرانی‌ها درباره احتمال افزایش آلودگی هوای تهران در صورت وارد شدن ۳۵۰ دستگاه اتوبوس کارکرده قدیمی به ناوگان اتوبوسرانی پایتخت را برطرف نکرده است، به‌خصوص که براساس اعلام مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست، یورو ۴ یک استاندارد قدیمی است که بیش از ۱۰ سال است در اروپا منقضی شده و در حال حاضر کشورهای اروپایی، اتوبوس‌هایی با استاندارد یورو ۶ تولید می‌کنند، بنابراین بهتر است در تهران نیز اتوبوس‌هایی وارد کنیم که نزدیک به استانداردهای روز باشند و حداقل آلایندگی را داشته باشند. 

سید محمد آقامیری، در این باره به ایلنا گفته موضوع واردات اتوبوس‌های دست دوم هنوز قطعی نشده است، البته قرار نیست شهرداری تهران به صورت مستقیم این اتوبوس‌ها را وارد کند، بلکه این کار به بخش خصوصی واگذار خواهد شد، یعنی قرار بر این است که شرکت‌های خصوصی از دولت مجوز بگیرند و براساس دستورالعمل صادرشده، اتوبوس‌های دست دوم را وارد کنند و آنها را به ناوگان اتوبوسرانی تهران بیاورند و با شهرداری قرارداد پیمایشی ببندند.

بیشتر بخوانید: ۱۸ تن درپی سقوط از پله برقی متروی شهید بهشتی مصدوم شدند

به نظر او سازمان محیط‌زیست نباید برای واردات اتوبوس‌های دست دوم سختگیری بیش از حد انجام دهد، زیرا همین حالا عمده اتوبوس‌هایی که در سطح شهر تهران در حال تردد هستند، بیش از ۱۰ سال کار کرده‌اند و عمده آنها استاندارد یورو ۴ هم ندارند. بنابراین در شرایطی که ناوگان اتوبوسرانی تهران به شدت دچار کمبود است، سختگیری‌های سازمان محیط‌زیست برای اینکه اتوبوس‌های وارداتی حتما باید استاندارد یورو ۶ داشته باشند، توجیهی ندارد؛ به‌خصوص که در حال حاضر هیچ اتوبوسی با استاندارد یورو ۶ در کشورمان وجود ندارد. 

این عضو شورای شهر گفته براساس استانداردهای تعریف‌شده، تهران به ۱۰ هزار اتوبوس فعال نیاز دارد تا شهروندان حداکثر بین ۵ تا ۱۰ دقیقه در ایستگاه معطل اتوبوس بمانند، اما اکنون تعداد اتوبوس‌های فعال پایتخت کمتر از ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه است. همین مساله باعث شده که نزدیک ۷۰ درصد ترددهای روزانه شهروندان با استفاده از حمل‌ونقل عمومی انجام شود، این در حالی است که این آمار باید تا حد ۲۵ درصد کاهش یابد تا به شرایط استاندارد برسیم.

بیشتر بخوانید: پایتخت نیازمند خانه تکانی است | پرده‌کشی در مترو هم توهین به زنان است هم به مردان

تحریم‌ها ربطی به واردات اتوبوس ندارد

اما از نظر آقامیری تحریم‌ها ربطی به واردات اتوبوس ندارد. او در پاسخ به سوالی مرتبط در این زمینه توضیح داد: اصلا این‌طور نیست و ما برای خرید اتوبوس از کشورهای خارجی هیچ مشکلی بابت تحریم نداریم، بلکه چون قیمت اتوبوس‌های نو بسیار سرسام‌آور است و هزینه خرید آن با احتساب نرخ ارز و گمرکی بسیار بالا می‌رود، برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و برای اینکه بتوانیم با یک مبلغ مشخص تعداد بیشتری اتوبوس را خریداری کنیم و هرچه زودتر کمبودهای ناوگان اتوبوسرانی تهران را برطرف کنیم، به سراغ خرید اتوبوس‌های دست دوم رفته‌ایم. 

به گفته او قطعا خرید اتوبوس از شرکت‌های داخلی بسیار مقرون به‌صرفه‌تر است، اما با توجه به اینکه ظرفیت تولید اتوبوس در داخل کشور فعلا نمی‌تواند کمبود شدید ناوگان اتوبوسرانی تهران را جبران کند، به صورت موقت به دنبال وارد کردن اتوبوس‌های دست دوم اورهال ‌شده هستیم، یعنی اتوبوس‌هایی که کاملا بازسازی شده هستند و هم از نظر ظاهری و هم از نظر فنی مثل اتوبوس‌های نو به نظر می‌رسند. 

یادآوری 

استاندارد نبودن اتوبوس‌ها زمینه‌ساز حوادث بسیاری برای شهر و شهروندان آن است. در میان اخبار ریز و درشتی که در صفحات حوادث از واژگون شدن اتوبوس‌ها دیده‌ایم شاید یک مورد آن بیشتر در ذهنمان مانده باشد؛ چهارم دی ماه 97 بود که یک دستگاه اتوبوس حامل دانشجویان در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با بریدن ترمز از کنترل راننده خارج شد. این اتوبوس که حامل 30 تن دانشجو و از ناوگان اختصاصی دانشگاه بوده، پس از برخورد با دیوار بتنی واژگون شد. 

در این حادثه از آن به عنوان یکی از تلخ‌ترین واقعه‌های عرصه دانشگاهی کشور طی دهه‌های اخیر نام برده شد، ۱۰ سرنشین اتوبوس جانشان را از دست دادند و ۲۶ دانشجوی دیگر نیز در این سانحه مجروح شدند. 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار