| کد مطلب: ۱۰۵۸۱۶۳
لینک کوتاه کپی شد

زهرا نژادبهرام در گفت‌وگو با «آرمان‌ملی» از صدور بی‌برنامه پروانه ساخت و تخلفات کمیسیون ماده پنج می‌گوید

کمیسیون ماده پنج تبدیل به مرکز صدور پروانه شده است | درآمد برای شهر الزامی است اما نه از هر راهی

این روزها بحث ساخت و سازهای شهرداری تهران در مناطق شمالی شهر خیلی روی زبان‌ها افتاده. علیرضا زاکانی، شهردار تهران و دوستان هم طیف او در شورای شهر معتقدند که این ساخت و سازها به منظور پایین آمدن قیمت مسکن و خانه‌دار شدن افراد بیشتری در شهر است هرچند که منتقدین می‌گویند اگر قرار بر این باشد که او گفته، چرا این ساخت و سازها در مناطق جنوبی شهر شکل نمی‌گیرد؟ آن‌ها این ساخت و سازها را دلایلی برای کسب درآمد بیشتر در شهر می‌دانند.

کمیسیون ماده پنج تبدیل به مرکز صدور پروانه شده است | درآمد برای شهر الزامی است اما نه از هر راهی

به گزارش آرمان ملی آنلاین زهرا نژاد بهرام، عضو پیشین شورای شهر تهران هم معتقد است که مدیریت شهری نباید و نمی‌تواند به هر بهانه‌ای به کسب درآمد بپردازد. او با بیان اینکه ما باید نسبت به آینده پاسخگو باشیم، معتقد است که باید به خاطر خساراتی که به شهر زده‌ایم پاسخگو باشیم و جریمه شویم. او به کمیسیون ماده پنج هم اشاره می‌کند؛ بحث داغ دیگری که این روزها در شورای شهر تهران زمینه‌ساز بروز برخی فسادها در شهر شده و این عضو شورا  سابق علت آن را عدم شفافیت و نظارت شهروندان می‌داند.

صدور بی‌برنامه پروانه‌های ساخت و خانه تکانی اساسی که باید از دفتر شهردار تهران برای ریشه کن کردن فساد شروع شود، موضوع گفت‌وگویی کوتاه با زهرا نژاد بهرام است که در آن به آماری از فساد اشاره شده  است. او اعضای شورا و مدیریت شهری جدیدی را دوستان خود می‌خواند و می‌گوید که ممکن است بخواهند کارهای خوب انجام دهند اما راهش را بلد نباشند؛ نگاهی به برنامه‌های دوره پنجم شورا و ادامه دادن روش‌ها و طرح‌هایی که برای شهر سودبخش و تاثیرگذار بود یکی از کارهایی است که این اعضا و این مدیریت شهری می‌تواند انجام دهد. نژادبهرام معتقد است که هر کسی باید در حیطه وظایف و مسئولیت خود دست به انجام فعالیت بزند و اینکه قانون ما را مکلف نکرده در مورد مسائل فرهنگی تا این حد ورود کنیم و اصلا اجازه این کار را به ما نداده! او به جداسازی زنان و مردان در بوستان‌های کوچک اشاره می‌کند. 

این فعال سیاسی و عضو پیشین شورای شهر، به رای بالای شهروندان به اعضای شورا در پنجمین دوره آن اشاره می‌کند و می‌گوید باید پاسخگوی رای مردمی بود که رای داده‌اند و حتی آن‌ها که رای نداده‌اند؛ حال این شهروندان در شمار بالایی به اعضا رای بدهند یا در دوره‌ای - مثل ششمین دوره شورا که نمایندگان و اعضای آن در حال حاضر در شورا مشغول هستند-  در شمار پایین‌تری.

بیشتر بخوانید: به جای دیوارکشی در مترو واگن اضافه کنید | شهرداری تهران آینده فروشی می‌کند

خانه تکانی باید از دفتر شهردار شروع شود

زهرا نژادبهرام معتقد است که شهر ما نیازمند یک خانه تکانی است؛ یک خانه تکانی بسیار جدی؛ اول اینکه شهرداری باید به وظایف خود بر اساس قانون عمل کند؛ دوم اینکه نظارت جدی داشته باشد؛ رسانه‌ها از این موضوع عبور کرده‌اند اما در دفتر شهردار فساد  در بودجه شهرداری شکل گرفته است! این نگران کننده است؛ این خیلی جدی است و خانه تکانی باید از دفتر شهردار شروع شود. 

 کمیسیون ماده 5، مرکزی برای صدور پروانه

 او می‌گوید: ما خیلی تلاش کردیم که تمام مسیر صدور پروانه را اتوماتیک کنیم که کسی نتواند به آن دست بزند؛ من می‌گویم بالای هشتاد درصد صدور پروانه ما مکانیزه شد یعنی بدون اینکه دستی در آن برده شود. الان شنیده‌ام که کمیسیون ماده پنج خودش به مرکزی برای صدور پروانه تبدیل شده و این‌ها کارهایی نیست که بتواند فساد را ریشه‌کن کند؛ هرقدر فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها شفاف‌تر بوده و در معرض دید شهروندان باشد شما توانسته‌اید جلوی فساد را بگیرید. 

باغ را غیر باغ اعلام نمی‌کردیم

نژادبهرام، گفته‌های خود را اینطور توضیح می‌دهد که «ما شاید نتوانیم منشا فساد را خیلی جاها ببینیم و برخی اوقات ادله و ابزارها کافی نیستند اما با گذاشتن جلوی آینه می‌توانیم جلوی فساد را بگیریم و یقین بدانید ظرفیت‌های فساد کاهش پیدا می‌کند؛ یادم می‌آید سند باغات را چک می‌کردیم و عکس‌های هوایی را طی سال‌های گذشته تا به حال بررسی می‌کردیم و بازدیدی میدانی داشتیم و نظر کارشناسان مختلف را می‌گرفتیم و سرانجام از روی اسناد و با ابزار مکانیزه تصمیم می‌گرفتیم که کجا باغ است و کجا نیست و اینطور نبود که با گفته و حرف کسی باغ را غیر باغ اعلام کنیم.»

قانون گفته بوستان‌ها را زنانه مردانه کنیم؟ 

این عضو شورای پنجم شهر تهران، اذعان می‌کند که ما هم ضعف داشتیم و من منکر این نیستم و اگر نگران شهر هستم به این دلیل است که می‌گویم خیلی کارها شده بود و باید ادامه پیدا می‌کرد، خیلی کارها نیازمند اجراست که باید این دوستان انجام بدهند و خیلی کارها را می‌شود انجام نداد. ما موظف نیستیم همه مسائل کشور را حل کنیم؛ ما موظف هستیم در حد مسئولیت و حکومت محلی شهر خود به انجام وظایفمان بپردازیم. قانون ما را مکلف نکرده در مورد مسائل فرهنگی تا این حد ورود کنیم و اصلا اجازه این کار را به ما نداده. قانون به من نگفته چند بوستان محلات محدود در شهر تهران را زنانه مردانه کنیم؛ منطق هم به ما این اجازه را نمی‌دهد؛ بوستانی که ما در زمینی 500 یا 300 متر مربعی ایجاد کرده‌ایم را چرا زنانه مردانه کنیم؟ خانواده‌ها دوست دارند در کنار هم در بوستان باشند. ما که ادعای خانواده محوری داریم چرا این کار را می‌کنیم؟ خب مادرها و پدرها می‌خواهند بچه‌هایشان را با هم بیرون ببرند. 

باید به آینده جواب بدهیم

این فعال سیاسی و رسانه‌ای معتقد است که وارد پیچ‌هایی شده‌ایم که متوقف کننده است. در مدیریت شهری و این مدیریت باید مشکلات اصلی را بررسی و رفع کند؛ درست است که درآمد و کسب درآمد برای اداره شهر الزامی و ضروری و واجب است اما نه از هر راهی و ما باید حواسمان باشد که باید نسبت به آینده پاسخگو باشیم. ما هر اقدامی که انجام می‌دهیم باید ادله‌ای برای توجیه آن داشته باشیم. اگر خسارت می‌زنیم باید هزینه‌اش را بدهیم.

ببینید:

 

حجم ویدیو: ۷.۶۶M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۲۹ دانلود ویدیو

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار