| کد مطلب: ۱۰۵۹۴۶۵
لینک کوتاه کپی شد

تاثیرپذیر اقتصاد از متغیرهای غیرواقعی

آنچه در این چند روز گذشته در اقتصاد ایران شاهد بودیم بیانگر این موضوع است که حتی کوچک‌ترین روابط اقتصادی ما با کشورهای همسایه یا با یکی از کشورهای همسایه از جمله روسیه که حداقل در پنج کشور یا 10 کشور اول روابط تجاری به لحاظ صادرات و واردات نیست یا حداقل به دلیل اینکه روسیه خودش دارای منابع انرژی است جزو کشورهای هدف ما برای نفت و گاز و مواد معدنی نیست ولی تنشی که در روسیه ایجاد شد در بازار ایران هم خودش را نشان داد.

تاثیرپذیر اقتصاد از متغیرهای غیرواقعی

به گزارش آرمان ملی آنلاین، هادی حق‌شناس، اقتصاددان نوشت: یکی از محورهای بحث مجموعه شبکه‌های مجازی و همچنین شبکه‌های رسانه‌های خارجی کمتر از 24 ساعت این بوده که تحولات روسیه چه تاثیری در ایران دارد؟ این مقدمه به این دلیل ذکر شد که اقتصاد ایران به شدت تحت تاثیر اتفاقات جهانی است. به خصوص اتفاقاتی که در کشورهای همسایه می‌افتد.

به عنوان مثال ایران و عربستان، سهم قابل توجهی در تجارت دو کشور ندارند. به عبارت دیگر صادرات و واردات ایران به عربستان یا عربستان به ایران را تقریبا می‌توان گفت که بسیار ناچیز است ولی وقتی روابط تنش زدایی بین دو کشور شکل گرفت قیمت دلار به طور میانگین 15 درصد کاهش پیدا کرد. این نشان می‌دهد که اقتصاد ایران بیش از آنکه از متغیرهای واقعی تاثیر بپذیرد از متغیرهای غیراقتصادی تاثیر می‌پذیرد و همین عاملی شده است که انتظارات تورمی در ایران شکل بگیرد و به همین دلیل بخشی از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی همواره منتظر این نکته هستند که شرایط به ثبات برسد بعد تصمیم بگیرند که سرمایه‌گذاری انجام بدهند یا ندهند.

با این مقدمه که ذکر شد می‌توان تحلیل کرد که در دو سال گذشته یا در طول عمر دولت سیزدهم به چه میزان عدم تصمیم گیری‌ها منجر به اثرگذاری در متغیرهای کلان اقتصادی شده است. منظور این است که در ابتدای این دولت به نظر می‌رسد که تنش هسته‌ای بین ایران و غرب در ماه‌های اول به سرانجام می‌رسید ولی امروز می‌بینیم که حدود دو سال می‌گذرد و هنوز به سرانجام نرسیده است. عدم این قطعیت پرونده هسته‌ای ایران یا نااطمینانی‌هایی که در این قضیه وجود دارد طبیعتا منجر به این شده است که شاخص‌ها، شاخص‌های مطلوبی نباشد.

به عنوان مثال نرخ تورم نقطه به نقطه در همین اردیبهشت ماه یا خردادماه یا تورم میانگین یا تورم خوراکی‌ها به هدف‌های کم سابقه در اقتصاد ایران رسیده است و از جمله اینها می‌توان به افزایش نرخ اجاره بها مسکن و همین‌طور شاخص‌های رشد اقتصادی اشاره کرد. از سال 99 اقتصاد ایران از رکود خارج شد هم سال 99 و هم 1400 و 1401 و همچنین در سه ماه گذشته اقتصاد ایران دارای رشد اقتصادی بوده اما این رشد اقتصادی منجر به تقویت سمت عرضه نشده است تا تاثیر آن را در کاهش تورم ببینیم علت این است که بخش عمده این رشد اقتصادی استفاده از ظرفیت‌های خالی مانده به خاطر تحریم‌ها یا کرونا بوده است.

در هر حال تحولات روسیه که کمتر از 48 ساعت هم به اتمام رسید به نظر می‌رسد اینگونه تحولات در کشورهای همسایه به دلیل اینکه متغیرهای غیراقتصادی اثرگذار بر اقتصاد کشور است باید بیشتر مورد توجه سیاست‌گذار قرار گیرد. به عبارت دیگر هر سیاست دولت یا دولت‌ها منجر به حذف تنش‌های منطقه‌ای یا بین‌المللی باشد یک متغیر اثرگذار برای بهبود فضای اقتصادی کشور خواهد شد. گرچه نباید ما از تدبیر داخلی‌ استفاده بهینه از منابع برای رشد اقتصادی غافل باشیم.

نویسنده : هادی حق‌شناس

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار