| کد مطلب: ۱۰۷۶۹۰۰
لینک کوتاه کپی شد

سازمان ملل در ارتباط با جنایت جنگی در غزه تحقیق می کند

وولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ضمن هشدار نسبت به وضعیت «انفجاری» در کرانه باختری، خواستار انجام تحقیق بین‌المللی درخصوص جنگ علیه نوار غزه شد.

سازمان ملل در ارتباط با جنایت جنگی در غزه تحقیق می کند

به گزارش آرمان ملی آنلاین: کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار انجام تحقیق بین‌المللی درخصوص جنگ علیه نوار غزه شد.

به گزارش ایسنا، وولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل  ضمن هشدار نسبت به وضعیت «انفجاری» در کرانه باختری، خواستار انجام تحقیق بین‌المللی درخصوص جنگ علیه نوار غزه شد.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت که کشتار غیرنظامیان در غزه را نمی توان به عنوان "خسارت جانبی" تلقی کرد و در عین حال خواستار آتش بس بر اساس دلایل بشردوستانه و حقوق بشر شد و گفت: «تنها برنده چنین جنگی احتمالاً افراط‌گرایی و افراط‌گرایی بیشتر است».

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل به الجزیره گفت: مداخله دادگاه کیفری بین المللی در آنچه غزه شاهد آن است مهم است .ما مجازات دسته جمعی فلسطینی‌ها را نمی پذیریم و این امر باید متوقف شود و کمک ها باید تضمین شود. ما به دنبال راه‌هایی برای تخلیه بیمارستان الشفا در غزه هستیم، اما گزینه‌ها محدود است.

براساس گزارش شبکه الجزیره، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان مل نسبت به افزایش میزان خشونت و تبعیض شدید در حق فلسطینیان در کرانه باختری از جمله قدس شرقی ابراز نگرانی کرد و خواستار انجام تحقیق بین‌المللی در خصوص حمله به نوار غزه و نقض قوانین بین‌المللی و قوانین بشروستانه شد.

تورک در جلسه توجیهی غیررسمی این نهاد در ژنو پس از مأموریت هفته گذشته خود در مصر و اردن گفت: من از رفح و العریش دیدن کردم، جایی که زخم های وحشتناک بسیاری از بیماران در بیمارستان، از جمله کودکان ، دردناک بود.  مردم غزه که سال‌ها در پشت حصارهای سیم خاردار عمیقاً فقیر شده‌اند، در حال تحمل بمباران‌های نیروهای اسرائیل با شدتی هستند که در این قرن به ندرت تجربه شده است. بر اساس آمار وزارت بهداشت غزه، از هر ۵۷ نفر ساکن نوار غزه، یک نفر در پنج هفته گذشته کشته یا زخمی شده است. بیش از ۱۱۱۰۰ نفر کشته شدند که بیش از ۴۶۰۰ نفر از آنها کودک بودند. ۱۰۲ نفر از کشته شدگان کارکنان سازمان ملل بودند: افرادی که تنها هدفشان کمک به غیرنظامیان است. بیش از ۲۶۰۰۰ نفر مجروح شده اند که حال بسیاری از آنها وخیم است و حداقل ۲۰۰۰ نفر دیگر در زیر آوار محبوس شده‌اند، جایی که هیچ ظرفیتی برای رسیدن یا نجات آنها وجود ندارد. کل جمعیت به شدت آسیب دیده است.

او افزود: این یک بحران انسانی و حقوق بشری است. این نشان دهنده شکست اساسی ترین احترام به ارزش‌های انسانی است. کشتن این همه غیرنظامی را نمی‌توان به عنوان خسارت جانبی نادیده گرفت. جنگ شهری شدید نیز در جریان است. در معدود بیمارستان‌هایی که هنوز کار می‌کنند، پزشکان با استفاده از تلفن‌های همراه برای نور، کودکانی را که فریاد می‌کشند، بدون بیهوشی عمل می‌کنند. سازمان جهانی بهداشت حداقل ۱۳۷ حمله به مراکز بهداشتی در غزه را ثبت کرده است که به ویژه در روزهای اخیر تأثیر شدیدی بر بیمارستان الشفاء داشته است، جایی که نوزادان تحت حمایت دستگاه به دلیل قطع برق، اکسیژن و آب جان خود را از دست می‌دهند، در حالی که بسیاری از بیماران دیگر در هر سنی در معرض خطر هستند – و همچنین پزشکان و افرادی که در محوطه بیمارستان پناه گرفته اند.

وولکر افزود: بسیاری از مردم عادی مجبور شده‌اند به سمت جنوب حرکت کنند و به دنبال نوعی امنیت باشند. آنها اعضای سالخورده خانواده و کودکان وحشت زده و گاه زخمی را حمل می کنند که به آرامی در جاده‌ای پر از بمب حرکت می کنند. دیگران قادر به انجام این سفر نیستند: صدها هزار نفر - از جمله بسیاری از کودکان، مجروحان و افراد دارای معلولیت - گزارش شده که در شمال غزه، جایی که دسترسی بشردوستانه غیرممکن شده است، به دام افتاده‌اند. به گفته آنروا، تمام شدن ذخایر سوخت قریب‌الوقوع است و در سراسر غزه فاجعه‌بار خواهد بود - منجر به فروپاشی کامل آب، فاضلاب و خدمات بهداشتی حیاتی و پایان دادن به کمک‌های بشردوستانه که تا به امروز مجاز بوده می‌شود. شیوع گسترده بیماری‌های عفونی و گرسنگی اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. پیشنهادهای فعلی برای به اصطلاح "منطقه امن" است: این منطقه برای تعداد افراد نیازمند نه امن است و نه امکان پذیر است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: هیچ‌ کس فراتر از قانون نیست و حقوق بشردوستانه بین المللی روشن است. همه طرف‌های درگیری باید همیشه بین غیرنظامیان و جنگجویان و بین اهداف غیرنظامی و اهداف نظامی تمایز قائل شوند. حملات به غیرنظامیان یا اشیاء غیرنظامی محافظت شده - بیمارستان ها، مدارس، و بازارها و نانوایی ها که یک راه نجات را تشکیل می دهند - ممنوع است. حملاتی که در آن احتمال مرگ غیرنظامیان و آسیب رساندن به اشیاء حفاظت شده، نامتناسب با مزیت واقعی و مستقیم نظامی است – که دائماً با استفاده اسرائیل از سلاح‌های انفجاری با اثر منطقه‌ای وسیع در مناطق پرجمعیت غزه در معرض خطر است – نیز ممنوع است. جابجایی اجباری ممنوع است. گروگان‌گیری و نگهداری گروگان‌ها و همچنین هرگونه استفاده غیرنظامیان برای محافظت از مکان‌ها در برابر عملیات نظامی ممنوع است. مجازات دسته جمعی - مانند محاصره اسرائیل علیه غزه - ممنوع است. اتهامات بسیار جدی در مورد نقض های متعدد و عمیق حقوق بین الملل بشردوستانه، هر کسی که مرتکب آنها شود، نیازمند تحقیقات دقیق و پاسخگویی کامل است. در مواردی که مقامات ملی نشان دهند که تمایلی به انجام چنین تحقیقاتی ندارند یا قادر به انجام چنین تحقیقاتی نیستند، و در مواردی که روایات ضد و نقیضی در مورد حوادث به خصوص مهم وجود دارد، تحقیقات بین المللی مورد نیاز است. و باید واضح باشد که نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه - حتی جنایات جنگی - توسط یک طرف، هرگز طرف دیگر را از رعایت اصول روشن حقوق جنگ مبرا نمی‌کند.

او تاکید کرد: این بحران فراتر از غزه است. من عمیقا نگران تشدید خشونت و تبعیض شدید علیه فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی هستم. به نظر من، این یک وضعیت بالقوه انفجاری ایجاد می کند، و من می خواهم واضح بگویم: ما بسیار فراتر از سطح هشدار اولیه هستیم. من بلندترین زنگ خطر ممکن را در مورد کرانه باختری اشغالی به صدا در می‌آورم. همانطور که جمعه گذشته هشدار دادم، حملات شهرک نشینان به فلسطینی ها در حال افزایش است و نیروهای اسرائیل استفاده خود از تسلیحات نظامی را در عملیات های اجرای قانون افزایش داده اند. از آغاز ماه اکتبر، دست کم ۱۹۰ فلسطینی توسط نیروهای امنیتی اسرائیل یا توسط شهرک نشینان کشته شده اند. دفتر من گزارشی در مورد این مسائل از جمله شرایط بازداشت صادر خواهد کرد.

وی هشدار داد: من همچنین در مورد خطر سرایت جنگ به منطقه گسترده‌تر از خاورمیانه، در صورت ادامه مسیر فعلی، هشدار می‌دهم. این بحران یک شوک جهانی دیگر به سیستم چندجانبه ما است - قطبی کردن بیشتر، و ایجاد اختلافات عمیق‌تر، با پیامدهای غیر قابل تحمل برای راه حل هایی که بشریت به شدت به آن نیاز دارد. ما نباید اجازه دهیم این اتفاق بیفتد. هر یک از ما باید برای یافتن زمینه های مشترک و راه حل تلاش کنیم. بگذارید واضح بگویم. بروز درگیری همیشه یک شکست است: شکست در یافتن راه حل مسالمت آمیز. شکست در پیشگیری عدم رعایت حقوق بشر. شکست، در این مورد، دیرینه بوده است و بسیاری از احزاب می توانند مسئولیت خود را در آن حساب کنند. اما هر درگیری که به طور پایدار حل شده است، از طریق پیشبرد عدالت، مسئولیت پذیری و حقوق بشر به این راه حل دست یافته است. هشدارهای دفتر من و دیگران درباره وضعیت انفجاری در سرزمین اشغالی فلسطین، به ویژه غزه؛ مستندات دقیق ما از نقض حقوق بشر طی سالیان متمادی؛ و توصیه های ما برای تنش زدایی، پاسخگویی و عدالت نادیده گرفته شده است - نه تنها در اسرائیل و سرزمین فلسطین اشغالی، بلکه توسط کشورهایی که بر طرف های این بحران نفوذ دارند. آسیب‌های تاریخی عمیق دوباره زنده شده‌اند.

کمیسر عالی حقوق بشر گفت: چه کسی می تواند در جنگی که در آن این همه کودک کشته شده اند پیروز شود؟ فقط افراط گرایی افراط گرایی. شورای امنیت شب گذشته قطعنامه ۲۷۱۲ را تصویب کرد که در آن خواستار «وقفه‌ها و کریدورهای بشردوستانه فوری و گسترده در سراسر نوار غزه» از جمله دیگر خواسته‌های اصلی طرف‌ها شد. چنین اقدامی به شدت ضروری است. من از طرفین می‌خواهم که فوراً به درخواست‌های شورا عمل کنند. و من از همه کسانی که مسئولیت دارند می خواهم که از این تشدید ویرانگر مرگ، ویرانی و اندوه عقب نشینی کنند. همه کشورهای دارای نفوذ باید به دنبال زمینه های مشترک باشند تا با ارائه امید، افراط گرایان را ناتوان کنند. و برای ایجاد صلحی پایدار، از طریق عدالت و تضمین حقوق برابر به نقض شدید حقوق بشر، به ویژه علیه کودکان پایان داده شود. همه انواع مجازات دسته جمعی باید پایان یابد. همه گروگان ها باید آزاد شوند. قوانین بین المللی بشردوستانه و حقوق بشر باید فوراً و به طور کامل رعایت شود. باید یک آتش‌بس به دلایل بشردوستانه و حقوق بشری و پایان دادن به جنگ وجود داشته باشد – نه تنها برای رساندن غذا و آب مورد نیاز فوری، بلکه برای ایجاد فضا برای خروج از این وحشت. کمک های بشردوستانه سریع و بدون مانع در سراسر غزه، از جمله سوخت، و در مقیاس مورد نیاز، ضروری است، و باید تسهیل شود - از جمله از طریق گذرگاه های اسرائیلی مانند کرم شالوم. 

او تاکید کرد: روشن است که اشغالگری اسرائیل باید پایان یابد. تضمین حقوق فلسطینیان برای تعیین سرنوشت و کشورشان ضروری است.

شواهدی دال بر نسل‌کشی در غزه

رویترز هم گزارش داد گروهی از کارشناسان سازمان ملل اعلام کردند که «شواهدی دال بر تحریک نسل کشی فزاینده» علیه مردم فلسطین در آنچه به گفته آنها «نقض فاحش» انجام شده توسط اسرائیل است، وجود دارد.

در بیانیه گروه کارشناسان که شامل چندین گزارشگر ویژه سازمان ملل بود، آمده است: ما عمیقاً از عدم توجه دولت‌ها به درخواست ما و دستیابی به آتش بس فوری ناراحت هستیم. ما همچنین عمیقاً نگران حمایت برخی دولت‌ها از استراتژی جنگی اسرائیل علیه جمعیت تحت محاصره غزه و شکست نظام بین‌المللی در بسیج برای جلوگیری از نسل‌کشی هستیم.

کارشناسان سازمان ملل پیشتر هشدار داده بودند که مردم فلسطین در معرض «خطر جدی نسل کشی» هستند.

حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در حالی وارد چهل‌ و یکمین روز خود شد که بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی غزه به بهانه وجود تونل‌های حماس در زیر آنها همچنان هدف حملات و یورش نظامیان صهیونیست است و این در حالیست که شبکه خبری سی‌ان‌ان اعلام کرده هیچ مدرکی دال بر کشف تونل حماس در زیر بیمارستان الشفا وجود ندارد.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار