اشرف بروجردی در گفتوگو با «آرمان ملی»:
وفاق ملی با تندروها و پایداریچیها میسر نمیشود
آرمان ملی- حمید شجاعی: دولت چهاردهم با وعدههای مختلفی روی کار آمد و امروز که حدود یک و سال نیم از روی کار آمدنش میگذرد، برخی وعدهها مثل کنار گذاشتن قانون حجاب تا حد زیادی موفقیتآمیز بوده و وعده دولت در این حوزه تحقق یافته اما در حوزههایی مثل حل مشکلات اقتصادی یا رفع فیلترینگ همچنان با چالشهایی مواجه هستیم که نشان میدهد دولت با تحقق وعدههای داده شده فاصله دارد.
مساله این است که از طرفی جریانات مخالف دولت در پی تخریب و زمینگیر کردن دولت هستند و از طرف دیگر خود دولت نیز تن به تغییرات در جهت اصلاح و بهبود نمیدهد تا مدیران کمکار و کمبازده کنار بروند و مدیران توانمند و با راندمان کاری بالا به بدنه دولت اضافه شوند. این در شرایطی است که با وجود مشکلات فراوان پیش روی دولت در نهایت جامعه همه مشکلات را از چشم دولت میبیند و عملکرد دولت را بر همین اساس به قضاوت مینشیند. لذا دولت باید برای اینکه بتواند همچنان مردم را پشت خود نگه دارد و اعتماد خدشهدار شده را ترمیم کند به سمت حل مشکلات با راهکارها و راهحلهایی درست و علمی برود. اینکه رئیسجمهور نارضایتیها را ناشی از عملکرد مدیران میداند در جای خود درست و لازم است اما کافی نیست. بلکه دولت باید برای مردم نیز به طور واقعی نه واهی افقی را ترسیم کند و با برنامههای مدون آنها را به آینده امیدوار کند. اینگونه میتوان به همگرایی بیشتر دولت و ملت امید بیشتری داشت. در همین راستا برای بررسی عملکرد دولت، تعامل دولت و مجلس و مواجهه دولت با جامعه «آرمان ملی» با اشرف بروجردی فعال سیاسی اصلاحطلب و عضو مجمع زنان اصلاحطلب گفتوگو کرده است که در ادامه میخوانید.
* عملکرد دولت طی یک سال و نیم گذشته را چگونه میبینید و فکر میکنید برخی کارکردهای نه چندان موفق که باعث بروز برخی انتقادات به دولت شده از چه رو است؟
من معتقدم که دولت آقای پزشکیان تاکنون عملکرد مناسبی داشته است، اما مهمترین اشکال دولت انتخاب نیروها و کارگزارانی است که به کار گرفته است. اگر انتخابهای رئیسجمهور میتوانست انتخابهای درست و بجا باشد قطعاً کشور و جامعه شرایط بهتری داشت و تبعا دولت نیز عملکرد بهتری از خود به جای میگذاشت. بنابراین به اعتقاد من اگر آقای دکتر پزشکیان مقداری نسبت به شرایط کشور و وضعیتی که در آن قرار داریم میتوانست با صلابت بیشتری از نیروهای خود کار بخواهد خیلی میتوانست مفید و موثرتر باشد. ضمن اینکه کسی که به عنوان معاون اجرایی است در عین حالی که کار معاونت اجرایی میکند، باید بتواند بر عملکرد مدیران، وزرا یا هر کسی که متولی امر است نظارت کند. من فکر میکنم این نظارت هم نظارت کاملی نبوده که آقای پزشکیان بر اساس آن بتواند مدیرانش را محک بزند. اگر بخواهیم شرایط بهتری را تجربه کنیم قاعدتا باید نظارت بیشتر و انتخاب نیروهای کارآمدتری را شاهد باشیم. البته که نباید این مهم را نادیده گرفت که عوامل مختلف دیگری هم در این مساله دخیل است و تاثیرگذاری خاص خود را دارد. مثلا تحریمها یا شرایط فروش نفت و... به طور طبیعی بر شرایط اقتصادی کشور تاثیر میگذارد و این مساله نیز دست دولت نیست که چگونه در این خصوص عمل کند. اما آنجایی که اختیارات دولت در میان است، وقتی نظارت نباشد هر روز میبینید که قیمتها گرانتر از روز قبل است و این برای مردم قابل قبول نیست که به نحوی زندگی کنند که از فردای خودشان مطلع نباشند.
* شما معتقدید دولت کارگزاران خود را درست انتخاب نکرده، اما دیدیم که رئیسجمهور از ابتدا با رویکرد وفاق ملی پیش آمد و با همه جریانات دست دوستی داد. با گذشت این مدت آیا دولت توانست وفاق ملی مورد نظرش را محقق کند یا در این راه شکست خورده است؟
فهم وفاق ملی با آنچه که ما میبینیم همخوانی ندارد، چراکه وفاق ملی یعنی اینکه ما بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که از همه نیروها همه نیروها و اندیشهها بهره ببریم نه در عمل بلکه در اندیشه، در فکر و طرحها. استفاده از کارگزاری که منتسب به دولت قبل باشد، یا کسانی که به عنوان پایداریچی مطرحاند و مدام چوب لای چرخ دولت میگذارند، اگر قرار باشد رئیسجمهور آنها را برای همکاری متقاعد کند و در دولت از آنها استفاده کند، هم باعث نگرانی و دلخوری همه است و هم اینکه وفاق ملی مورد نظر پزشکیان فراهم نخواهد شد. برای اینکه دولت به آینده کشور و به شرایط و مصالح نظام بپردازد، لازم است که نیروهای منتسب به دولت قبل یا کسانی که رویکردشان عمدتا تخریب آقای پزشکان بوده، از دولت کنار گذاشته شوند. رئیسجمهور چرا باید از این افراد استفاده کند و چرا باید اینها را به کار بگیرد؟ چون فکر میکند وفاق ملی یعنی به کارگیری این نیروها در حالی که وفاق ملی اصلا به این معنی نیست. وفاق ملی یعنی تلاش همهجانبه برای پیشبرد کارها و اینکه آبادانی برای کشور بهوجود آورد و مردم را راضی کند. امروز مردم شرایط بسیار سختی را میگذرنند برای اینکه مدیرانشان مدیرانی نیستند که به فکر مصالح کشور باشند. البته قصدم از این گفته این نیست که آن را به همه تعمیم بدهم، اما عدهای از مدیران باعث شدند که شرایط جامعه به این روز بیفتد.
* رئیسجمهور اخیرا در یک سخنرانی گفت که نارضایتیهای موجود در جامعه تقصیر مدیران است و مشکل از جامعه نیست. آیا رئیسجمهور نباید این دست مدیران را که با عملکرد خود در جامعه نارضایتی پدید آوردهاند، از دولت کنار بگذارد و مدیران مجرب و کارآزموده را جایگزین کند؟
قاعدتا باید به همین منوال پیش رفت. درست است که آقای رئیسجمهور اظهار کرده که مدیران خوب عمل نمیکنند، اما عزمی هم برای تغییر این مدیران ناکارآمد و با عملکرد منفی دیده نمیشود. اخیرا طبق آنچه که گفته میشد قرار بود که وزیر جهادکشاورزی استعفا بدهد یا برکنار شود، اما در عین تعجب نه استعفا داد و نه برکنار شد و همچنان شاهدیم که در بر همان پاشنه میچرخد. در حالی که این خوب نیست و در واقع باعث دلسردی و دلخوری مردم میشود. رئیسجمهور باید بداند برای اینکه بخواهد سرمایه اجتماعی خود را حفظ کند و اعتماد مردم را از دست ندهد، باید اقداماتی در جهت تقویت اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی انجام دهد. اینگونه کارها که مثلا هیچ تغییری در دولت صورت نگیرد، اعتماد عمومی را کاهش داده و موجب ریزش سرمایه اجتماعی رئیسجمهور میشود.
* رئیسجمهور از ابتدای تشکیل دولت وعدههای جذابی به مردم داد و اعلام کرد که دنبال تحقق این وعدهها خواهد بود. با گذشت 15 ماه از عمر دولت فکر میکنید چه میزان از وعدهها تحقق یافته و در کدام حوزهها باید تلاش بیشتری صورت گیرد؟
دولت در مسیر تحقق وعدهها گام برداشته و کارهای خوبی هم انجام شده و میشود و نمیخواهم کل عملکرد را نفی کنم اما آنچه که وعده داده شده بود، نه آقای پزشکیان بلکه هر رئیسجمهور دیگری که باشد بخشی از این وعدهها به خود او مربوط است و بخش دیگر به شرایط جامعه و حاکمیت بستگی دارد. رئیسجمهور باید در نظر بگیرد که چگونه میتواند این وعدهها را محقق کند. عملکرد دولت در برخی از وعدهها خوب بوده و در برخی وعدهءها کامل نیست. البته عدم تحقق برخی وعدهها به ویژه در حوزه اقتصاد و معیشت شرایطی بهوجود آورده که باعث نارضایتی مردم شده است که این خود بسیار جای تأمل دارد. نگاه آقای پزشکیان به جامعه و مردم نگاه خوبی است که مشکلات را حل کند، اما صرفا بیان مشکلات و گفتن اینکه مردم خوبند یا مردم ناراضیاند و اشکال از ما مدیران است و از مدیران شکایت کند، کافی نیست. رئیسجمهور و مجموعه دولت باید از خود عملکردی بروز بدهند تا بتوانند برای جامعه چشمانداز روشنی ایجاد کنند. امروز بخشی از جوانان جامعه سرخورده شدهاند. چرا باید وضعیت به جایی برسد که مردم چنین ناراضی باشند؟ باید دانست که نارضایتی به مردم و جامعه آسیب میرساند.
برای اینکه دولت به آینده کشور و به شرایط و مصالح نظام بپردازد، لازم است که نیروهای منتسب به دولت قبل یا کسانی که رویکردشان عمدتا تخریب آقای پزشکان بوده، از دولت کنار گذاشته شوند
* باوجود حمایت مقام معظم رهبری از دولت و تاکید بر همکاری سایر قوا با دولت، شاهدیم که مجلس از در تقابل وارد شده و امروز با بحث استیضاح 4 وزیر مواجهیم. اساسا نوع مواجهه مجلس با دولت را چطور تحلیل میکنید؟
این مجلس تا اینجا نشان داده که مجلس مورد نظر و مجلس مطلوب عموم مردم نیست. یکی از موضوعات قابل بررسی این است که رای آنها چند درصد بوده و چه درصدی از جامعه را پوشش میدهد؟ اینها به جای اینکه بخواهند خواسته خودشان را محقق کنند، باید دنبال مشغله کشور و عموم مردم باشند. با شعار و حرف کاری پیش نمیرود. اینها باید با مجموعه دولت و سایر قوا همراهی کنند، طرح و ایده به دولت بدهند و عملا دولت را کمک کنند، اما متاسفانه شاهد چنین رویهای از سوی مجلس نیستیم و آنها طبق نظر خود عمل میکنند.
* با وجود اینکه شورای عالی امنیت ملی طی مصوبهای قانون حجاب را کنار گذاشت، اما تندروها بسیار تلاش میکنند که دوباره این قانون را به جریان بیندازند و اجرا کنند. با توجه به شرایط حاضر کشور، آیا جامعه پذیرای چنین قوانینی هست؟
من معتقدم که جامعه دیگر به هیچ وجه به عقب برنمیگردد. جامعه الان دنبال خواستههای اقتصادی و معیشتی است. آنهایی هم که حرفهای بیربط در این حوزه میزنند نقش منفی در این ماجرا ایفا میکنند. همین چند روز پیش نمایندهای گفته بود که چون آقای پزشکیان قانون حجاب را اجرا نکرد باران نمیآید؛ این حرف میتواند حرف برخی عوام باشد، اما آدم متفکر و صاحب اندیشه چنین حرفهایی نمیزند. اینها نشان میدهد که نمایندگان مجلس امروز نماینده عامه مردم نیستند بلکه نمایندههای حزبی و گروهیاند که دنبال منافع خودشان هستند و اگر هم اینگونه باشد دیگر وفاق ملی معنا نمیدهد.
ارسال نظر