| کد مطلب: ۱۱۸۳۰۴۰
لینک کوتاه کپی شد
زاکانی جوابگوی درآمدهای شهرداری باشد

سیدمحمود میرلوحی در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

زاکانی جوابگوی درآمدهای شهرداری باشد

آرمان ملی- احسان اسقایی: شورای ششم حدود ۵ سال است که علیرضا زاکانی را به عنوان شهردار تهران منصوب کرده است. بررسی عملکرد او در این مدت نشان می‌دهد که شهردار تهران به خوبی توانسته درآمد به دست آورد.

درآمدی که به نظر می‌رسد بیش از گذشته بوده، اما عملکرد او چندان راضی‌کننده نبوده است. البته تهران با چالش‌های مهمی روبه‌روست اما ۴۵۰ همت درآمد کمی نیست و او باید توانسته باشد تحولی مناسب در شهر تهران ایجاد کند. از سوی دیگر یکی از سؤالاتی که همواره در مورد عملکرد زاکانی وجود دارد این است که او تا چه اندازه توانسته است در خرج بودجه شهرداری شفافیت ایجاد کند؟ سیدمحمود میرلوحی عضو شورای شهر پنجم در گفت‌وگو با «آرمان ملی» اعلام کرد که به نظر نمی‌رسد در این دوره مسأله شفافیت به درستی جلو رفته باشد و لازم است گزارش در این ارتباط داده شود. همچنین او معتقد است یکی از مواردی که در این دوره جای سؤال دارد، شهر فروشی است، چراکه هم باغ فروشی در شورای گذشته ممنوع شد و هم اینکه مبنای صدور مجوز ساخت و ساز در تهران طرح تفصیلی قرار گرفت. با این وجود درآمد شهرداری افزایش یافته است. «آرمان ملی» به بهانه بررسی عملکرد شورای شهر ششم با این عضو سابق شورای شهر به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

*عملکرد شورای ششم را در مقایسه با گذشته و دوره پنجم را چگونه ارزیابی می‌کنید آیا شورای ششم مانند شورای پنجم به دنبال حل مسائل شهر به صورت ریشه‌ای بود؟

در دوره پنجم و در سال ۱۳۹۶ مشارکت مردم در انتخابات رکورد زد. در تهران بالاترین فرد یک میلیون هفتصد هزار نفر رای آورد و پایین‌ترین رای هم حدود یک میلیون و بیست و شش هزار رای بود، اما در دوره ششم آقای چمران حدود ۵۰۰ هزار رای آوردند که بالاترین رای بود و نفر آخری که در این دوره رای آورد حدود ۲۳۰ هزار رای کسب کرد. میزان رای این افراد به صورتی است که عملاً باید آنها را ۴ درصدی‌ دانست. در معنای دیگر این افراد با عدم حضور مردم پای صندوق رای توانستند به پیروزی دست یابند. در دوره ششم به نوعی نظارت استصوابی بر انتخابات شورا‌ها سایه انداخت. خروجی این شورای حداقلی هم مشخص شد و فردی را برگزیدند که دنبال کار‌های اصولی نبود و چه بسا در مواردی به نظر می‌رسید صرفا دنبال کارهای پر سرو صدا باشد، فردی که در انتخابات ریاست جمهوری میزان آرایش برای همه مشخص شد. خروجی رای حداقلی مردم هم که اکنون مشخص است. سؤالات زیادی در مورد عملکرد آقای زاکانی وجود دارد. چرا که شعاری که ‌ایشان در مورد مبارزه با فساد سر می‌دهد با شعار سایرین متفاوت است؟

*بیشتر در این ارتباط توضیح می‌دهید؟

در این دوره شاهد ایجاد انحصاراتی بودیم و راه رقبای خود را در این دوره بسته‌اند، اما نکته این است که ایجاد انحصار را برای خود را مقرون به فساد نمی‌دانند. شورای پنجم در سال اول، بودجه را از ۱۹ همت به ۱۶ همت رساند، یعنی برای اولین بار بودجه را کم کرد چون آن را واقعی نمی‌دانست. بعد البته بودجه به صورت دقیق افزایش یافت و در نهایت به ۴۰ همت رسید. در چهار سالی که شورای دست جریان اصلاحات بود حدوداً ۱۰۰ همت ردیف بودجه داشت اما ضمن اینکه باید گفت این بودجه در دوره شورای ششم افزایش یافته است تحولی دیده نمی‌شود. آنها حدود ۴۵۰ همت یعنی حدود چهار و نیم برابر دوره قبل منابع داشته‌اند. تأمین این منابع باید به صورت شفاف مورد بررسی قرار گیرد و به اثبات برسد که برای به دست آوردن منابع بیشتر خلاف قانون صورت نگرفته باشد.

* چرا شما در دوره گذشته نتوانستید درآمد بیشتری به دست‌آورید، اما شورای ششم توانست؟

در یاد داشته باشیم که در دوره شورای پنجم کرونا گسترش یافت و کمترین صدور پروانه در آن دوره صورت گرفت. در سال ۹۹ تنها ۲۵۰۰ مورد جواز صادر شد که علت آن همه‌گیری کرونا بود.

*مسأله شهر فروشی در این دوره به کجا رسید؟

به موضوع خوبی اشاره کردید در خاطر داشته باشید که در دوره شورای پنجم عملاً با شهر فروشی مقابله شد. به بیان دیگر طرح تفصیلی مبنا قرار گرفت و با شهر فروشی برخورد صورت گرفت. در آن دوره این طرح از بایگانی خارج شد و اجرایی گردید تا شهر نظم بگیرد. در آن دوره شورای معماری تعطیل شد و باغ‌کشی‌ها به اتمام رسید و دیگر جوازی برای ساخت برج باغ داده نشد. در دوره قبل از ما، ۱۲۸ هکتار از باغات از بین رفته بود. شورای پنجم کوشید که باغات را احیا کند. غیر از اینکه مصوبه برج باغ را منحل کرد، ۲۱ باغ مانند باغ سلیمانی و... از بنیاد خریداری و به پارک تبدیل شد. اما در این دوره اینگونه نیست و شنیده می‌شود که مجدداً به سمت شهر فروشی حرکت‌هایی صورت گرفته و از این جهت است که در آمد شهرداری در دوره ششم افزایش یافته است. در دوره ما درتحقیق و تفحص‌هایی که صورت گرفت املاک بسیاری شناسایی شد که این املاک ملک شهرداری بود، اما در اختیار شهرداری نبود و افراد و نهاد‌هایی این املاک را به تصرف در آورده بودند. در منطقه ۲۲ طبق مصوبه بخشی از یک زمین بزرگ ساخته شده بود، اما زمین‌های آن تحویل داده نمی‌شد. در شورای پنجم در این زمینه اقداماتی صورت گرفت و حتی سازمان املاک قانونمند شد. در آخر دوره شورای پنجم سهم و دارایی‌های شهرداری تهران افزایش یافت اکنون دوستان در شورای شهر ششم پاسخ دهند که تا چه میزان توانسته‌اند آن مسیر را ادامه دهند.

شورای پنجم در سال اول، بودجه را از ۱۹ همت به ۱۶ همت رساند، یعنی برای اولین بار بودجه را کم کرد چون آن را واقعی نمی‌دانست. بعد البته بودجه به صورت دقیق افزایش یافت و در نهایت به ۴۰ همت رسید

*در خاطر داریم که سامانه شفافیت در دوره گذشته و در دوره شورای پنجم ایجاد شد. شورای ششم و شهرداری تا چه اندازه به این سامانه بها داده‌اند؟

در آن سامانه دو الی سه قلم از موارد اصلی متوقف شده است و گزارشی در این زمینه به افکار عمومی داده نمی‌شود. اگر در این موارد آمار‌ها به صورت شفاف ارائه داده می‌شد اکنون می‌توانستیم اعلام کنیم که عملکرد شورای شهر ششم و شهرداری چگونه بوده است. البته از قرائن می‌توان فهمید که چه کار‌هایی در حال صورت گرفتن است زمانی که قصد دارند ۱۵۰ همت پول درآورده و خرج کنیم باید در انتظار رفتار‌های غیر عرفی و غیر قانونی هم باشیم. آثار اقدامات در این زمینه در حال ظهور است و برخی پروانه‌های خلاف طرح تفصیلی در حال انجام است و طبقات در حال افزایش است اما خروجی این اقدام این می‌شود که معماری شهر و بافت محلات و حتی اصطلاحا خط آسمان به هم می‌خورد. وضع اکنون اینگونه است که شهرداری آمار و ارقام فروش دارایی‌ها را در سامانه شفافیت اعلام نمی‌کند و مشخص نیست که چه میزان دارایی در حال فروخته شدن است. قرار بود سامانه پروانه‌ها اجرایی شود و همه اطلاع یابند که فلان پروانه در چند طبقه صادر شده و آیا این تعداد طبغات منطبق بر طرح تفصیلی بوده است یا نه و متأسفانه این سامانه هم دیگر سرویس نمی‌دهد.

*در باغات چطور؟ آیا مصوبه شورای پنجم در مورد ممنوعیت باغ‌کُشی در حال اجراست؟

بله افتخار شورای پنجم این است که باغ‌کشی ادامه نیابد. اکنون باید توضیح دهند که مشخص شود که آیا تخلفی در این مورد صورت گرفته است یا نه مشخص نیست چرا در این ارتباط توضیح داده نمی‌شود.

*آقای میرلوحی ۴۵۰ همت پول کمی نیست، واقعاً این درآمد می‌تواند چهره شهر را تغییر دهد.

بله همین طور است. باید اعلام کنند که اولاً از کجا این ۴۵۰ همت را به دست آورده‌اند و در ثانی این درآمد در کجا خرج شده است. همان طور که شما گفتید، این مبلغ قابل توجه است و با این درآمد می‌توان تحول چشمگیری در شهر ایجاد کرد. در شورای پنجم برای اینکه صرفه‌جویی صورت بگیرد جذب نیرو متوقف شد قبل از شورای پنجم حدود ۱۳ هزار نفر استخدام شده بودند که داستان مفصلی داشت. در دوره پنجم حدود ۶۸ هزار نیرو داشت و با افتخار این آمار به ۸۵ هزار نفر رسید. در آن زمان جوانان اصلاح‌طلب از ما گلایه کردند که چرا آنها را استخدام نمی‌کنیم، اما تصمیم گرفتیم که در برابر کار هزینه‌افزا بایستیم و حدود ۲۵۰ نفر نخبه را البته به استخدام درآوردیم. اکنون سؤال این است که وضعیت در این حوزه چگونه است؟

*حمل و نقل عمومی را این دوره تا چه میزان رشد کرده است؟

۱۲ سال قبل از شورای پنجم تزریق اتوبوس به سامانه اتوبوس رانی متوقف شده بود، اما شورای پنجم با وجود تحریم‌ها و کرونا اتوبوس خریداری کرد. اکنون حضرات اعلام کنند زمانی که نسبت به دوره پنجم درآمد چهار و نیم برابری داشته‌اند آیا تعداد خرید اتوبوس‌های آنها افزایش یافته است؟ در دوره پنجم ۵۰۰ اتوبوس تزریق شد، اکنون ۵ برابر بیشتر اتوبوس خریداری شده است؟ در ارتباط با مترو شعار‌های زیادی دادند. شورای پنجم حدود ۶۷۰ وگن قرارداد از چینی‌ها خریداری کرد، اکنون چند واگن را تحویل گرفته‌اند؟ چرا در این مورد گزارشی به جامعه نمی‌دهند؟ در دوره شورای پنجم با منابع محدود زیر ۱۰۰ همت ۳۲‌ ایستگاه مترو افتتاح شد، در این دوره و یک سال بشتر از عمر شورای ششم تنها ۲۸ ‌ایستگاه افتتاح کرده‌اند و هنوز نتوانسته‌اند از حد شورای قبل عبور کنند.

*در نهایت عملکرد دو شورا یعنی شورای پنجم‌ بهتر بوده یا حالا؟

همان‌طور که گفته شد در دوره پنجم در نهایت ۱۰۰ همت درآمد وجود داشته و اکنون صحبت از ۴۵۰ همت است. به نظر می‌رسد شورای ششم نمی‌تواند با وجود این سطح از درآمد در برابر شورای پنجم در حوزه حمل نقل و فعالیت‌های عمومی حرفی برای زدن داشته باشد. در موضوع پسماند هم کاری را پیش نبرده‌اند.

 

 

 

 

 

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار